Inlägg från: Jenna03 |Visa alla inlägg
  • Jenna03

Förskolepersonalen dödar djur!

Tessss skrev 2012-07-30 10:46:36 följande:
    Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. (läroplanen för förskolan, s8 under rubriken normer och värden)

Ja, så står det ja
  • Jenna03
    GossipGirl skrev 2012-07-30 10:48:10 följande:
    Jag läser till förskollärare och sådana saker lär man sig inte på lärarutbildningen.

Min kompis påstod det i alla fall.. Hur har de gjort på de förskolor du varit på då? (antar att du gjort praktik?) Hade de flugsmälla?
  • Jenna03
    Jannike Persson skrev 2012-07-30 10:54:09 följande:
    men hur ska dom döda kräken?.. hagelgevär??

Man kan ju försöka släppa ut dem i alla fall. Men det e klart att man inte alltid kan göra så. Men dödar du alla kryp även om du har möjlighet att släppa ut dem?
  • Jenna03
    Tessss skrev 2012-07-30 10:57:29 följande:
    Jag tror det där är väldigt individuellt, från förskola till förskola - från pedagog till pedagog. Där jag arbetar är vi nog med att prata om livets värde, både som stor och som liten. Vem är vi att avgöra att en fluga ska dö för att vi är större och har redskapen? Sen behöver man ju inte dra allt till sin spets, utgör krypen en fara är det klart att barnens välmående kommer i första hand, men oftast utesluter inte det ena det andra.

Precis det jag menar! Resonerar ni likadant allihop på din arbetsplats?
  • Jenna03
    La Lola skrev 2012-07-30 10:59:26 följande:
    Ja...? Varför undrar du det?

Tja om inte annat så blir det ju kletiga fläckar . Å går det öppna fönstret så e ju det enklare.
  • Jenna03
    La Lola skrev 2012-07-30 11:03:05 följande:
    Nu tycker jag iofs inte att det är så jobbigt att torka bort en ev fläck....

Nej, så jobbigt e de ju inte, men stora kletiga spyflugor, fy vad det är mycket klet i dem! Men jag är väl lite sjåpig.
  • Jenna03
    Guldtrollsmamman skrev 2012-07-30 13:34:07 följande:
    Jag tycker att de gör rätt. ser inte problemet med att insekter på fel plats dödas.

Miljöinriktningen skulle jag vilja innebar att pedagogerna arbetade med att ge barnen förstålelse för vad som behövs för en hållbar utveckling, inte att de slösade tid på att fånga flugor.

Men man kan ju som någon sa lära sig mycket om biologi om man fångar å studerar
  • Jenna03

Måste poängtera att jag inte tycker personalen gjort något direkt fel, ville mest veta hur man resonerar. Händer som sagt att jag också använder flugsmällan, även om jag tycker man ska smälla med måtta

• Jenna03
    annpe skrev 2012-07-31 17:29:15 följande:
    Ja, varför döda om man inte behöver?

Precis!
  • Jenna03
    LSalander skrev 2012-07-31 18:29:58 följande:
    Jag blir förvånad av att läsa den här tråden. Jag är uppväxt på landet, på bondgård. Då var det en självklarhet att smälla flugor för att kunna få ha det drägligt inomhus, sommartid. Att börja prata om att släppa ut flugor i ett sådant läge känns som att skotta snö i en snöstorm. Nu bor jag i stan och har inte alls problem med flugor. Så jag antar att har man inte haft problem med att ha flugor inomhus kan man inte förstå hur fet är. Jag hoppas att personalen på våra barns förskola gör processen kort med flugor, mygg och getingar så ått de kan lägga ned den största tiden på barnen och inte på att leda hem vilsekomna insekter.

Men kan det inte vara ett bra pedagogiskt tillfälle att lära barnen lite biologi? Sedan kan man kanske inte låta sig översvämmas av flugor, men sitter de redan på fönstret finns ju ingen anledning att smälla.
Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!