Inlägg från: Lufsan |Visa alla inlägg
  • Lufsan

Förskolepersonalen dödar djur!

annpe skrev 2012-07-30 12:21:59 följande:
    På mina barns förskola fångar de försigt krypen, studerar dem en stund, å släpper sedan ut dem. De lär sig jättemycket biologi, samtidigt som de lär sig att inte va rädda! Mycket vettigt tycker jag.
    Det tycker jag låter väldigt bra. 

Jobbar som barnskötare och har aldrig varit med om att någon slagit ihjäl ett kryp. Tycker att man ska ta tillfället i akt och låta barnen studera insekten.
    Men vill också påpeka att man inte kan hålla på så hela tiden. Finns ju förskolor där det kommer in tiotals flugor och getingar om dagen och barnen tycker oftast bara att det är intressant en till två gånger per dag. Och har man ett barn som är allegiskt måste man se till att bli av med krypet snabbt så att inget händer.

Sen tycker jag att TS går lite förlångt när personen skriver "djur" insekter är inte djur utan insekter. Jag trodde dom hade ihjäl fågelungar eller nått.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    annpe skrev 2012-07-30 13:02:44 följande:
    Insekter är väl djur?
    nej insekter är insekter
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Lufsan skrev 2012-07-30 13:03:27 följande:
    nej insekter är insekter
    eller ja leddjur om man nu ska vara så petig men skulle aldrig säga "titta ett djur" om jag såg en insekt.
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Maisie skrev 2012-07-30 13:06:15 följande:
    Ett ställe jag arbetat på så fick man nästan varje dag under sommaren börja dagen med att slå ihjäl 15-25 flugor. Det skulle varit en syn att se om man istället skulle fånga in dem och släppa ut dem. Förskolan låg ca 2 meter från en hage.
    Ja, man kan ju fråga sig vad föräldrarna vill att man ska spendera sin tid med. Att fånga in och släppa ut flugor eller att faktiskt driva en pedagogisk verksamhet. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    MickeN1973 skrev 2012-07-30 13:10:07 följande:
    2 barn med överkänslighet mot getingstick

1 spruta med andrenalin

Barnet dör om det inte får motmedel omgående.

Nu har ett barn blivit stucket,  och har använt sprutan.

In kommer en geting som verkar synnerligen aggresiv.

Nu är valet ungen eller getingen.....  
    Fast varje barn har ju sin egen spruta med adrenalin och övrig medicin. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    MickeN1973 skrev 2012-07-30 13:26:30 följande:
    Har du dålig läsförståelse ?

Jag skrev två barn och en spruta 
    Fast på en förskola har alla barn varsin. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    La Lola skrev 2012-07-30 13:54:28 följande:
    Du menar alla barn där man känner till allergin va?
    Ja såklart. =) 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Jenna03 skrev 2012-07-31 18:58:41 följande:
    Men kan det inte vara ett bra pedagogiskt tillfälle att lära barnen lite biologi? Sedan kan man kanske inte låta sig översvämmas av flugor, men sitter de redan på fönstret finns ju ingen anledning att smälla.
    Fortfarande! Barnen tycker inte att det är intressant eller kul att stirra på en fluga 5-10 gånger om dagen! Och alla flugor sitter inte på fönstren heller! 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Förskolepersonalen dödar djur!