• Maan13

    Råttor i huset.....

    VAD FAN GÖR MAN?

    Vi tar råtta på råtta på råtta på råtta i huset.. Dom tar lixom ALDRIG slut..

    Vill gärna undvika att sätta ut råttgift... Men finns det någon annan utväg? Anticimex, säger väl att man ska göra det också kanske?         

    Vi har TRE katter. EN som jagar. Den tar BARA näbbmössen.

    Vi har haft råttor i städskåpet, i ett extra rum som kaninerna står i OCH NU UPPTÄCKTE jag att dom går i i MITT SOVRUM!!!!

    Jag har satt all kaninmat, kattmat, hundmat i fodertunnor för att dom INTE ska komma åt det.

    Vad mer kan man göra? Emigrera, flytta....        

  • Svar på tråden Råttor i huset.....
  • HejAlice

    Anticimex är nog ett måste. Jag har hört att har man fått en råtta så kan det finnas hundratals i deras bo nånstans nära..så det kommer nog inte ta slut om ni inte gör nått
    Stort.

  • fortsätt paddla

    Varför vill du inte lägga ut gift? Är det katterna du tänker på?

  • Maho81

    Det finns rått/mus avstötare som du sätter i vägguttag och som skickar ut en signal och som mössen/råttorna skyr. Finns tex på Granngården.

  • Regnig måndag

    Jag tror inte att det handlar om näbbmöss därför de är giftiga och de brukar inte katter äta. Kan det vara sork eller skogsmöss de tagit utifrån?

    Det räcker inte med att du gömmer bara djurfodret du måste packa ner allt som är ätbart för gnagare vilket inkluderar allt som inte är gjort av sten eller metall ungefär.

    Men ett första steg är att ta reda på vilket djur det handlar om.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • HejAlice

    Katter brukar fånga näbbmöss men som du skriver så äter de inte dom, så de kan ligga på trappan. Men det är ju lite svårt att säga säkert att katten bara tar näbbmöss för den kan ju ta andra sortes möss som den äter upp som man då aldrig ser.

  • IsDimma

    En sån där rått/mössgrej man sätter i vägguttaget är toppen. OM man ser till att man köper en man inte hör själv, iaf om du fortfarande är ung alternativt har barn hemma som hör bra. Min föräldrar har nämligen såna som vi "barn" (25 och 27 år gamla) inte hör. Medan vi när vi hälsar på hos min farmor är tvungna att ta bort den ur vägguttaget för att den piper konstant!
    Det sägs att människor inte ska uppfatta det där pipet men lita inte alltid på vad som sägs.

  • Regnig måndag
    HejAlice skrev 2012-07-26 22:45:03 följande:
    Katter brukar fånga näbbmöss men som du skriver så äter de inte dom, så de kan ligga på trappan. Men det är ju lite svårt att säga säkert att katten bara tar näbbmöss för den kan ju ta andra sortes möss som den äter upp som man då aldrig ser.
    Men åh vad självklart det blev när jag läser det du skriver.
    Jag skyller på hjärnförlamning igår.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Eva Fa

    Kolla på hemförsäkringen, vilket skadesjursföretag ni har och ring!

  • HejAlice

    Haha. Ja sen stackars katten kämpar säkert på bra med olika sorter ;)

  • Excentriskan

    Synd att inte alla katterna verkar vara musintresserade :) Syrran har en väldigt effektiv katt. Innan de skaffade den hade de stora problem med möss inne som ute. Men deras katt tar minst tre möss per dag och då tickar det ju på rätt bra mao. Sen brukar även mössen lära sig att hålla sig undan ställen som det finns katter på.


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Maan13

    Jag vill inte lägga ut gift för att jag är rädd att dom ska dö i någon gång i väggarna eller golvet. Har en bekant som var med dom det och dom kunde inte använda det rummet på ett halvår för att det var så HEMSK stank där inne...

    MEN Anticimex har varit hit med gift idag... Så nu ska dom väck ;)

    Dom lär väl dö där dom hamnar då.. Jag vill inte ha dom inne iaf!!

           

  • En struts

    Hur bor man när man drabbas av möss och så? Det är väl ute på landet va? Jag undrar för det är min största skräck att få råttor inne. Men det har aldrig hänt. Bor i radhus i Stockholm.
    Googlade lite och hittade den här artikeln www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/Objudna-gaster---skadedjuren-som-stor-husfriden-44910 Där stod det att alla hus kan drabbas. Men jag har aldrig hört några grannar i området drabbas. Det kanske är vanligast på landet ändå?

  • Maan13
    En struts skrev 2012-08-03 14:32:42 följande:
    Hur bor man när man drabbas av möss och så? Det är väl ute på landet va? Jag undrar för det är min största skräck att få råttor inne. Men det har aldrig hänt. Bor i radhus i Stockholm.
    Googlade lite och hittade den här artikeln www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/Objudna-gaster---... Där stod det att alla hus kan drabbas. Men jag har aldrig hört några grannar i området drabbas. Det kanske är vanligast på landet ändå?

    Jag hade möss i ventilerna när jag bodde i lägenhet... Det upptäckte jag dock när jag flyttade därifrån... Och skulle städa ÖVERALLT. Det var VENTLIGEN OVANFÖR spisen!!! URK! Kräks

    Nu har jag hus på en liten ort och lägenhet låg på samma ort... Så jag vet faktiskt inte.. hum...  
Svar på tråden Råttor i huset.....