Sluta Amma?
Jag är nu en lycklig småbarnsförälder som äntligen lyckats sluta amma.
Tänkte berätta hur som tips till alla er som försökt ALLT och verkligen inte vet vart ni ska ta vägen längre.
Jag har under en längre tid (3 månader) lyckats dra ner på ammandet dagtid och med den bökungen jag har så kan det omöjligt kunnat gå snabbare.
Alltså nr ett. Drag ner på amning dagtid så gått det går innan ni ger er på nattamningen.
Nattamningen var nu kvar, därför bestämnde jag mig för att åka på visit hem till min mor, för att komma bort från min man så han inte kunde köra sin mesiga pappa stil som är baserad på att han måste upp tidigt och jobba.
Nr 2. Kom bort från alla som har något att sätta emot dig när du bestämt dig för att sluta ("snälla kan du inte bara lägga dig och amma, jag börjar tidigt imorgon", måste bort eller du bort från det).
Väl hemma hos min mamma förberedde jag mig på att vara vaken hela natten om så krävdes, därför sov jag dagtid samtidigt som mitt barn, eller vilade mig i alla fall.
Nr 3. Var förberedd på sömnbrist!
Jag tog det lugnt första dygnet hemma hos mamma för att ingen oro skull infinna sig.
Nr 4. Håll lugnet och var säker på vad du gör.
Nu minsann var jag redo och jag tog tag i saken som en stormvind, noll amning dygn ett, men det innebar att vaggning, sång och hela cirkusen omkring sömnen var på högsta nivå, och natten kändes som en hel vecka, och det hela verkade aldrig ta slut. Jag vaggade och sjöng till och från hela natten igenom och såg till att ha en nappflaska med lite vatten att släcka törsten med när det blev riktigt skrikigt.
Nr 5. Var beredd på att ödsla energi på och tappa tron på att det skall funka, men fånga upp drivkraften snabbt igen, peppa dig själv och fokusera ditt mål ("det ska gå om jag så ska hålla på en hel vecka/månad, efter detta kommer jag få så mycket sömn jag annars bara kunnat drömma om, vilket jag aldrig får, drömma alltså").
Det tog mig 4 nätter innan bök- och stökungen kunde börja slappna av mer på nätterna. Min sömnbrist var på högsta nivå. Jag blev lättirriterad och orkade ingenting på dagarna, men dagrutinerna får ju inte påverkas för det och att bli agressiv är inte på tal om när man har små barn omkring sig därför drack jag mycket juice, mjölk och vitamindryck för att få mer energi.
Nr 6. Förbered med tillgång till energidrycker och påminn dig själv helatiden om att det är inte alla omkring som är dumma utan du som inte är energi och sömnmässit på topp, peppa dig med vilka resultat du kommer få! (SÖMN)
5e natten sov skruttungen nästan hela natten, och vid några får gnälliga uppvaknanden låg jag bara bredvid och gungade sängen lite o daska rumpan lite löst och rythmiskt. Han vaknade dock för vatten även nu en gång.
Nr 7. Du har i princip lyckats, nu gäller det att bara fortsätta och behålla mål i sikte om barnet fortsätter vakna.
Nu den senaste veckan efter har jag märkt hur jag fått sova mer och mer på nätterna, visserligen vaknar jag själv än för att jag är van att böka runt på nätterna, men det är mitt eget fel.
Bäbis vaknar en gång på natten, för att dricka vatten, det är allt.
Vissa nätter återgår han dock till att vilja ligga riktigt riktigt nära och känna att jag är där alldeles intill, men det är naturligt, än är skrutten inte stor, och ännu vill han ha mig nära och det är bara att njuta till dess det är annat som gäller, nu får jag iaf sova utan att behöva ligga och amma och jag är fri att ligga själv om jag vill oftast.
Nr 8. Du har rott segern i hamn, bäbis önska ha din närhet ännu, men det är inget nederlag det är tillfälle att njuta och gosa. Du kan sova bäst du vill, nu är det bevisat, inget är omöjligt, bara du tar tag i det, nästa mål/prov kommer nu tas med en klackspark för inget är så jobbigt som att vara vaken flera nätter i rad.
LYCKA TILL!