• Nikolina 650

Sluta Amma?

Jag är nu en lycklig småbarnsförälder som äntligen lyckats sluta amma.
    Tänkte berätta hur som tips till alla er som försökt ALLT och verkligen inte vet vart ni ska ta vägen längre.

Jag har under en längre tid (3 månader) lyckats dra ner på ammandet dagtid och med den bökungen jag har så kan det omöjligt kunnat gå snabbare.
    Alltså nr ett. Drag ner på amning dagtid så gått det går innan ni ger er på nattamningen.

Nattamningen var nu kvar, därför bestämnde jag mig för att åka på visit hem till min mor, för att komma bort från min man så han inte kunde köra sin mesiga pappa stil som är baserad på att han måste upp tidigt och jobba.
    Nr 2. Kom bort från alla som har något att sätta emot dig när du bestämt dig för att sluta ("snälla kan du inte bara lägga dig och amma, jag börjar tidigt imorgon", måste bort eller du bort från det).

Väl hemma hos min mamma förberedde jag mig på att vara vaken hela natten om så krävdes, därför sov jag dagtid samtidigt som mitt barn, eller vilade mig i alla fall.
    Nr 3. Var förberedd på sömnbrist!

Jag tog det lugnt första dygnet hemma hos mamma för att ingen oro skull infinna sig.
    Nr 4. Håll lugnet och var säker på vad du gör.

Nu minsann var jag redo och jag tog tag i saken som en stormvind, noll amning dygn ett, men det innebar att vaggning, sång och hela cirkusen omkring sömnen var på högsta nivå, och natten kändes som en hel vecka, och det hela verkade aldrig ta slut. Jag vaggade och sjöng till och från hela natten igenom och såg till att ha en nappflaska med lite vatten att släcka törsten med när det blev riktigt skrikigt.
    Nr 5. Var beredd på att ödsla energi på och tappa tron på att det skall funka, men fånga upp drivkraften snabbt igen, peppa dig själv och fokusera ditt mål ("det ska gå om jag så ska hålla på en hel vecka/månad, efter detta kommer jag få så mycket sömn jag annars bara kunnat drömma om, vilket jag aldrig får, drömma alltså").

Det tog mig 4 nätter innan bök- och stökungen kunde börja slappna av mer på nätterna. Min sömnbrist var på högsta nivå. Jag blev lättirriterad och orkade ingenting på dagarna, men dagrutinerna får ju inte påverkas för det och att bli agressiv är inte på tal om när man har små barn omkring sig därför drack jag mycket juice, mjölk och vitamindryck för att få mer energi.
    Nr 6. Förbered med tillgång till energidrycker och påminn dig själv helatiden om att det är inte alla omkring som är dumma utan du som inte är energi och sömnmässit på topp, peppa dig med vilka resultat du kommer få! (SÖMN)

5e natten sov skruttungen nästan hela natten, och vid några får gnälliga uppvaknanden  låg jag bara bredvid och gungade sängen lite o daska rumpan lite löst och rythmiskt. Han vaknade dock för vatten även nu en gång.
    Nr 7. Du har i princip lyckats, nu gäller det att bara fortsätta och behålla mål i sikte om barnet fortsätter vakna.

Nu den senaste veckan efter har jag märkt hur jag fått sova mer och mer på nätterna, visserligen vaknar jag själv än för att jag är van att böka runt på nätterna, men det är mitt eget fel.
    Bäbis vaknar en gång på natten, för att dricka vatten, det är allt.
    Vissa nätter återgår han dock till att vilja ligga riktigt riktigt nära och känna att jag är där alldeles intill, men det är naturligt, än är skrutten inte stor, och ännu vill han ha mig nära och det är bara att njuta till dess det är annat som gäller, nu får jag iaf sova utan att behöva ligga och amma och jag är fri att ligga själv om jag vill oftast.
    Nr 8. Du har rott segern i hamn, bäbis önska ha din närhet ännu, men det är inget nederlag det är tillfälle att njuta och gosa. Du kan sova bäst du vill, nu är det bevisat, inget är omöjligt, bara du tar tag i det, nästa mål/prov kommer nu tas med en klackspark för inget är så jobbigt som att vara vaken flera nätter i rad.

LYCKA TILL!

• Svar på tråden Sluta Amma?
  • Makrame

Oj! Det lät verkligen som en tuff vecka!!
    Hade precis tänkt "börja" sluta amma sonen för ett par veckor sen när han plötsligt själv slutade på sin 1-årsdag! Han kände väl att det var dags och jag slapp kampen. Lite snopet dock, saknar det massor - men jag vänjer mig nog snart! :)

• jelina
    Makrame skrev 2012-07-26 20:33:41 följande:
    Oj! Det lät verkligen som en tuff vecka!!
    Hade precis tänkt "börja" sluta amma sonen för ett par veckor sen när han plötsligt själv slutade på sin 1-årsdag! Han kände väl att det var dags och jag slapp kampen. Lite snopet dock, saknar det massor - men jag vänjer mig nog snart! :)

Så var det för mig med, saknade det massvis men var gravid i femte månaden med tvåan så jag hann knappt sluta sakna det innan det var dags igen Orkar man vänta ut sin bebis så tror jag att det kan gå hur smidigt som helst  
  • Makrame

Skönt för dig att du hann sluta innan nästa kom! Förhoppningsvis ammar jag också snart igen om vi får äran att bli gravida igen! :) Grattis till kommande Bebin!

• jelina
    Makrame skrev 2012-07-26 21:03:40 följande:
    Skönt för dig att du hann sluta innan nästa kom! Förhoppningsvis ammar jag också snart igen om vi får äran att bli gravida igen! :) Grattis till kommande Bebin!

Tack tack, "kommande bebis" är snart 11 månader nu Lycka till med bebistillverkningen!
  • Makrame

Haha, ok! Misstolkade lite! Eller läste slarvigt! :)

• pigglet

Vi har också kört mer på att barnet slutar när det är dags. Nattamningen togs bort först, eftersom jag ville sova. Pappan fick ta 2 nätter, medan jag sov i annan del av huset/lägenheten. Så var det gjort.

Allt eftersom barnet åt allt mer mat så minskade amningstillfällena. När de varit en bit över 1 år har det en dag inte blivit någon amning alls (eller rättare sagt: kanske var annan/var tredje dag för att tömma brösten). Ingen gråt, inget stök, ingen stress. 

• leiapp

Usch vad hemskt det låter. Hur gammal är din bebis? Finns det någon speciell anledning till att du var tvungen att avsluta amningen så brutalt för det låter inte som att bebisen var redo alls? 

Tycker inte din skrikmetod är något att vara mallig över jag tror att alla fattat att man kan neka barnet dess behov, låta dem skrika och vips har de "vant" sig antingen med att sova eller sluta amma. I själva verket har de inte vant sig de har gett upp att någon ska svara på deras behov Gråter. Det är inget nytt du kommer med, TYVÄRR.

Jag vet inte bakgrunden till att du gjort som du gjort, och vet inte ålder på bebis, du kanske vill utveckla lite angående det för som du skriver låter det riktigt riktigt illa.

• Alicia13

Det måste jag testa när det är dags! Låter helt fantastiskt! Min lilla tjej är brösttokig så jag fasar över nätterna som hon inte kommer få amma.. Men(!) det går ju över det med. Körde du välling, nan el bara vatten innan läggdags?

• just det
    leiapp skrev 2012-07-27 09:02:02 följande:
    Usch vad hemskt det låter. Hur gammal är din bebis? Finns det någon speciell anledning till att du var tvungen att avsluta amningen så brutalt för det låter inte som att bebisen var redo alls? 

Tycker inte din skrikmetod är något att vara mallig över jag tror att alla fattat att man kan neka barnet dess behov, låta dem skrika och vips har de "vant" sig antingen med att sova eller sluta amma. I själva verket har de inte vant sig de har gett upp att någon ska svara på deras behov . Det är inget nytt du kommer med, TYVÄRR.

Jag vet inte bakgrunden till att du gjort som du gjort, och vet inte ålder på bebis, du kanske vill utveckla lite angående det för som du skriver låter det riktigt riktigt illa.

håller med detta inlägg!
  • keron
    just det skrev 2013-09-17 20:58:10 följande:

håller med detta inlägg!
    Jag med!
  • maba

Om fler läser och klurar på lösningar så skulle jag vilja berätta hur vi gjorde, alltid bra med alternativ. Jag var också trött på att inte få sova på nätterna, så när dottern var kring året började vi införa "amningsfria timmar", detta som ett sätt för oss alla tre att vänja oss vid att söva/somna om utan bröstet. Först tog vi bara 2 timmar, 00-02, då vaknade hon oftast inte ens under den tiden men några gånger fick vi öva på att vagga och ge vatten. Det hann heller inte bli så sorgligt för dottern, soon ändå fick komma till bröstet relativt snart om hon verkligen inte kunde komma till ro på annat sätt. Sedan, när det nästan alltid gick att söva om utan amning och utan ledsenhet, så utökade vi antalet timmar sakta men säkert. Nu, tre månader senare, har vi amningsfritt 23-05. Kväll, morgon och dag ammar vi på som vanligt, vissa dagar mycket och vissa dagar nästan ingenting. Dottern har vant sig vid att somna om genom kramar även om jag har tröja på mig, och vi har sluppit gråtnätter. Vill tillägga att det här var för MIN skull, hon mådde precis lika bra när vi ammade till sömns även nattetid.

• straw2008

Någon kanske redan frågat men varför inte bara lämna ditt barn med din man ? Du hade ju liksom gjort ditt gällande nätter osv...?

I kinamockaskogen.....
  • hannis

Jag fattar ingenting av TS. Vad åt din bebis då? Det har nämligen varit mitt stora problem med att dra mer på amningen, att få bebisen att äta annan mat. Sömnen löser sig ju liksom förr eller senare ändå men maten då? Vad gör man när bebisen vägrar mat, gröt, ersättning och välling?

• soetisenanna
    hannis skrev 2013-09-18 21:05:42 följande:
    Jag fattar ingenting av TS. Vad åt din bebis då? Det har nämligen varit mitt stora problem med att dra mer på amningen, att få bebisen att äta annan mat. Sömnen löser sig ju liksom förr eller senare ändå men maten då? Vad gör man när bebisen vägrar mat, gröt, ersättning och välling?

Är i samma sits!! Min dotter blir strax 9 månader och ska ställas i kö till dagis till hon är lite över 1 år.. Hon ammar jämt! Vill inte ha välling/ersättning/mat/gröt! Frukt puré kan gå ibland.. Hur ska man få dom att äta annat?
Svar på tråden Sluta Amma?