• PetraMunchen

Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?

Hej.

Min kille är nu just fyllda 4 år, 115 cm lång och är på väg att toucha 25 kilos gränsen så jag har nog inget val längre än att vända honom. Jag har kämpat in i det sista med en Britax two-way för att få in honom bakåtvänd men nu slår han snart i taket avseende vikten istället...

Vad ska man ha för framåtvänt när man har en bil med lite skålade säten Volvo V70 och BMW 123? Jag letar efter nått säkert och som också stöder huvudet så det inte faller ner när han somnar för det gör han ju nästan jämt om vi åker på kvällskvisten. 

Jag vill ju också ha en stol som håller ett tag eftersom jag har en stor kille och han växer ju bara ur alla stolar hela tiden.  

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?
  • PetraMunchen

Ger dessvärre inget huvudstöd. Skulle hellre ha en stol av något slag med tanke på att han ändå bara är 4 och skulle kunna pilla och fixa med bälten och stol lite för mycket om han kommer åt vilket han gör lättare med en kudde.

• PetraMunchen

Njae, krockmässigt är väl kanske skrutt samma... mer att jag får ju inte på han nån kudde och huvet slänger så otrevligt när jag kör. Trist om han skulle få nackspärr, sen är jag lite orolig att han ska typ glida ur bältet åt sidan när han somnar på en kudde. Men annars får jag väl ta en "mjukkörningskurs"...

• PetraMunchen
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...
    Beror väl på vad man har för barn. Har man små söta tända ljus som sitter still och aldrig somnar funkar säkert det bra. Har man som jag en snart 2 åring som kränger sig ur axelbanden på sin bakåtvända "supersäkra" BeSafe modell och en 4åring som ska hämta saker i halva bilen, öppna fönster eller ge nått till lillsyrran vill man ju att de ska sitta säkert. 
  • PetraMunchen
    Milio skrev 2012-07-26 10:05:21 följande:
    Vi har samma problem, men vad jag har förstått efter mycker sökande är att maxvikten lämnar ca 5-10kg tillgodo, alltså dom kan vara tyngre.
    Sticker hans huvud upp ovanför kanten på stolen? Vi har en Britax Multi-tech och den kan man höja huvudstödet ganska långt, så våran stora fyraåring får sitta kvar bakåtvänd ett tag till, är ju faktiskt MYCKET säkrare.
    Men skulle vi byta idag så skulle jag ta en kidfix.

Kudde skulle jag aldrig ens överväga. 
    Huvudet sticker inte upp över kanten på nuvarande däremot hänger huvudet ner på Two Wayn vi har. Vi har en Multitech på vinden men den växte han ur redan som 3 åring. Tror det blir svårt att ha kvar honom bakåtvänd med hänsyn till hur stor och tung han är... 
  • PetraMunchen
    Milio skrev 2012-07-26 19:14:06 följande:
    Men kan du inte stötta upp huvudet?
    Alltså han har ju slagit i viktgränsen 25 kilo och är 116 cm nu. Jag har köpt en britax framåtvänd, den var störst på marknaden och stöttar även huvudet. Att stötta huvudet i en bakåtvänd förutsätter att han själv antingen vill ha nått om halsen, typ kudde, och det vill han inte eller att man har en stol med sån funktion men för sånna stolar är han ör lång och stor.
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?