• chrissandra
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Så om man nu har barn som aldrig sover i bilen och då menar jag aldrig då kan man ha en vanlig bälteskudde eller hur..

Beror ju som sagt på hur mycket man åker och hur länge varje gång...

Har en 1½ gammal flicka som totalvägrar sova middag hemma sover aldrig på dagen eller i bilen ska man då ha samma tänk till dom barnen...
    Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...
    Sova eller inte så skulle jag aldrig bara ha kudde efter man vänt dem framåt, möjligtvis just innan de har vuxit ur bilbarnstolar helt.
  • chrissandra
    Joico skrev 2012-07-26 12:50:53 följande:
    Frontline, titta på detta och avgör om det duger med en bälteskudde eller om du föredrar en med rygg: www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport.../
    Måste säga att det såg väldigt otäckt ut att barnets huvud hamnade utanför stolens huvudskydd. :/
    Andra testet.
    Jag trodde inte att det skulle bli så, kan aldrig vara bra. 
  • chrissandra
    Joico skrev 2012-07-26 13:34:59 följande:
    En bältestol med rygg är inte bara för komforten utan också för att hålla bältet kvar. Om du tittar ca 1,35 in i filmen så ser du att barnets arm åker ur diagonaldelen på bältet och barnet kastas snett framåt. I en bältesstol med rygg blir det inte så. Då sitter bältet trätt genom bältesstolens rygg och hållet bältet kvar på plats. Barn har helt enkelt för smala axlar för att passa bra i ett vuxenbälte.
    Och, som synes på filmen, så ger det också skydd vid en sidokollision.

En ren bälteskudde ger ingen vidare säkerhet, det håller bara midjedelen av bältet på plats. That's it. Inte att föredra mao. En bälteskudde används som sista stol om det behövs, för att bältesstolen inte passar längre och barnet inte är redo för att åka utan.
    Jag vet och jag har givetvis en sådan typ av stol men fortfarande tycker jag det vore mycket bättre att huvudet faller tillbaka mellan sidostöden, inte utanför, aldrig att det kan vara bra.

Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?