• Sisisisi

Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?

Självklart ska du ha bältesstol till honom! Vi har britax kidfix och kidplus och är ganska nöjda, men den är ganska trång över axlarna, passar nog bättre till långsmala barn. Men han sover jättebra i den, huvudet ramlar aldrig ner. Har en adventure oxå, enklare stol som jag är väldigt.nöjd med, men han sover inte lika bra i den.

När.det är.dags.för bältesstol till lillebror funderar jag främst på maxicosi.ferofix, har inga horn, viloläge, sidostödet breddas när man höjer nackstödet. Kanske även besafe iziup, har oxå viloläge och rejält huvudskydd men känns lite klumpig.

• Sisisisi

I tråden barn i bil under säkerhet tror jag det ligger en länk till ett krocktest kudde vs bältesstol. Bältesstolen håller ju bältet på plats...

• Sisisisi
    Frontline skrev 2012-07-26 00:56:59 följande:
    Så om man nu har barn som aldrig sover i bilen och då menar jag aldrig då kan man ha en vanlig bälteskudde eller hur..

Beror ju som sagt på hur mycket man åker och hur länge varje gång...

Har en 1½ gammal flicka som totalvägrar sova middag hemma sover aldrig på dagen eller i bilen ska man då ha samma tänk till dom barnen...

Nu vet jag att hon är för liten för att vändas framåt men vad jag menar är om man har barn som aldrig sover varken på dagen eller i bilen då borde det räcka med en bälteskudde om dom har vuxit ur den vanliga stolen...

En bältesstol ger mer skydd, leder bältet rätt och är säkrare än bara en kudde. Ser ingen anledning till att bara ha kudde.
  • Sisisisi
    DaddyCool skrev 2012-07-26 07:59:54 följande:
    Vi köpte en sparco stol till vår dotter. Superbra skydd till huvudet. Går att justera i höjdled också. Sen sitter hon fast i stolens bälte och stolen sitter i bilens. Så hon har fem punkts bälte. Superbra! Frakten slapp vi betala om man beställer via mekonomen.

www.gpartners.se/sv/artiklar/barnstol-f700-k....

När barnet vuxit ur den bakåtvända stolen är det faktiskt bättre att använda en bältesstol. Varför valde ni en stol med 5-punksbälte istället?
  • Sisisisi
    DaddyCool skrev 2012-07-26 09:39:36 följande:

Vi kände att det skulle vara säkrare om man skulle krocka. Då blir hon inte klämd mellan stolen o bältet. Och mycket mindre belastning av bältena över kroppen. Dessutom tycke hon den är skön att sitta i. :)

Fast det stämmer ju inte... När barnet är tillräckligt stort att åka framåtvänd så är en bältesstol säkrast!

http://trafiksakerhet.folksamblogg.se/2010/11/30/hur-ska-barn-spannas-fast-i-en-framatvand-bilbarnstol/
    http://www.ntf.se/konsument/fraga1660.asp?katid=1
    http://www.ntf.se/konsument/fraga1301.asp?katid=1
  • Sisisisi
    DaddyCool skrev 2012-07-26 10:00:34 följande:
    Tack. Då ska vi nog ta bort de interna bältet och använda bilens.. Men stolen är fortfarande jätte bra runt huvudet.. :)

Den ser väldigt skön ut och är väldigt snygg
    Milio skrev 2012-07-26 10:05:21 följande:
    Vi har samma problem, men vad jag har förstått efter mycker sökande är att maxvikten lämnar ca 5-10kg tillgodo, alltså dom kan vara tyngre.
    Sticker hans huvud upp ovanför kanten på stolen? Vi har en Britax Multi-tech och den kan man höja huvudstödet ganska långt, så våran stora fyraåring får sitta kvar bakåtvänd ett tag till, är ju faktiskt MYCKET säkrare.
    Men skulle vi byta idag så skulle jag ta en kidfix.

Kudde skulle jag aldrig ens överväga. 

Twoway är ganska mycket högre i ryggen än multitech

• Sisisisi
    Milio skrev 2012-07-26 10:05:21 följande:
    Vi har samma problem, men vad jag har förstått efter mycker sökande är att maxvikten lämnar ca 5-10kg tillgodo, alltså dom kan vara tyngre.
    Sticker hans huvud upp ovanför kanten på stolen? Vi har en Britax Multi-tech och den kan man höja huvudstödet ganska långt, så våran stora fyraåring får sitta kvar bakåtvänd ett tag till, är ju faktiskt MYCKET säkrare.
    Men skulle vi byta idag så skulle jag ta en kidfix.

Kudde skulle jag aldrig ens överväga. 

Har hört att det ska vara okej att använda den bakåtvända stolen tills den är urvuxen på längden även om barnet är för tungt. Iaf om man har stolen lutad mot instrumentpanelen. http://www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php?qid=1#faq-1
  • Sisisisi
    Milio skrev 2012-07-26 10:21:37 följande:
    Fast jag tror att de flesta är överens om att barn åker säkrare i baksätet, 
    dessutom funkar det ju inte att sätta ett långt barn fram, eftersom huvudet (inte är det stolskanten?)måste vara minst 10 cm från vindrutan.

Det har du rätt i!
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol för 4åring, vad välja?