• vivla

Hur ska jag tänka? :)

Hjälp mig lite grann :) vår bebis är snart 8 mån (13'e augusti) men 6 mån korr den 30'e juli. Min mamma tycker minsann vi e löjliga som korrigerar, men jag tycker t ex hon mer följer 6 mån utvecklingen lr så e hon bara en sen bebis på 8 månader snart. Det är så sjukt stressande med vännerna som säger "blabla födds också för tidigt och han korrigera dom inte han kunde minsann blablabla" och refererar till gud vet vad. Hon är verkligen jätte duktig vår dotter. Håller skeden själv och försöker äta, försöker åla men snurrar runt, sitter korta stunder själv 10-15 sek, tjuter, säger inte mycket men "aaa" och "eeeh" och sträcker upp armarna för att hon vill bli buren. Ska ha full koll och springer fram i sin gåstol. Mn så är de ju de där milstolparna, inga tänder på g, kan inte sitta själv långa stunder och kryper inte som alla stressar över. Både jag och sambon blir såklart stressade och hänvisar till korrigerade åldern, men som sagt.. Många vi känner tycker vi är löjliga och säger "oooj gör hon inte det än!" vilket inte känns så kul. Förnuftet i mig säger att det kommer när det kommer och vi kan ju inte göra mer än älska henne, sen får ju allt bli som det blir!

• Svar på tråden Hur ska jag tänka? :)
  • vivla

Tack för snabba svar då :) hon kom v 33+0, så det är ju sju veckor och hon föddes för tidigt pga min svåra havandeskaps förgiftning :)

• vivla

Jag vet faktiskt inte, ganska vanligt med havandeskapsförgiftning, men de flesta har väl turen att få gå hela vägen ut (lr otur med tanke på tyngden ;))

• vivla

Tack för svaren :) ja jag vet att vissa bara är sena med vissa grejer, det är bara så rörigt med hela korrigeringsgrejen. Kanske borde skita i det istället och bara vara!

• vivla

Ja har också hört det, men som sagt min mamma tycker jag e såååå löjlig så det känns bara så sumt att korrigera

NICU skrev 2012-07-25 22:48:08 följande:
    Korrigering när man är född i de veckorna brukar hålla i upp till 2-årsåldern. Tills dess "ska" barn som är födda prematurt (inte extremt prematurt) hunnit ikapp sina jämnåriga :)

• vivla

Hahha TaCK, ska minsann göra det :)

NICU skrev 2012-07-26 11:11:12 följande:
    Då kan du hälsa din mamma att vi som jobbar på Neo tycker att man ska korrigera, speciellt om man tycker om att jämföra sina barn med andras ;)

• vivla

Klart det är frustrerande men blir sällan arg över nåt, känns inte som det hjälper. Kanske borde jag bara lugnt säga ifrån och så får de tycka att man är fjantig då. Påtal om min mamma ;) sa åt henne ang. Korrigeringen och då skämdes hon nog lite för hon svara svävande "nänä...jag vet att man gör det upp till två år, jag bara undra...." en mamma är väl helt enkelt en mamma med näsan i blöt. Såååklart det är idiotiskt att tävla om utveckling, det är sorgligt att det stressar oss, men det hjälper ju inte ändå. Tack för alla svar i alla fall, det känns genast mycket bättre!

skogsvitter skrev 2012-08-03 20:00:15 följande:
    Jag skulle antagligen bli förbannad och ryta ifrån om vänner till mig kommenterade nedsättande om bebisens långsamma utveckling. Helt jävla idiotiskt att tävla om det, tycker det låter sorgligt att ni känner er så stressade över att hon inte hänger med när hon trots allt har ca 2 månader att ta igen... det tar givetvis tid för en bebis att ta igen så mycket!

Svar på tråden Hur ska jag tänka? :)