Inlägg från: Anonym (,ujö) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,ujö)

Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?

Hoppas på att få ner summan nu när vi ha flyttat och har en stor frys, innan fick vi handla minst en gång i v. 

När barnen var små månadshandlade jag kan man säga. Jag lärde mig när kött etc var billigt i de olika affärerna (förvånansvärt ofta kommer extrapriserna tillbaka med samma mellanrum) och så köpte jag det och planerade måltiderna utefter det. 

Första månaden blev rätt dyr då 'allt' skulle bunkras upp, men sen blev det billigt då jag alltid hade något att ta ur frysen så jag kunde vänta in extrapriserna. Jag bor med Coop, Willys, Matarket (men handlar typ aldrig där) Lidl (samam där handlar sällan) och Ica i princip på väg hem från jobbet. Ica och Matarket får jag åka en annan väg till bara, men ingen större skillnad i längd. 

Har Ica billig pasta bunkrar jag det, Coop har också ofta bra priser för medlemmar osv. Grönsaker och sånt köps vartefter. Tex smör brukar ha lång hållbarhetstid, jag kollar datumen och vet att det går ett visst antal paket per månad, så det köper jag och ställer på hög i kylen så många vi hinner använda innan utgångsdatum. 

Ska även börja baka mer bröd (för jag har tiden och har ett recept som är gott och superenkelt, behöver inte jäsa) det är ju löjligt att betala 40 kr för en limpa! Många affärer har ju även höjt priserna mer än de måste, bara för att de kan. En som säljer till butiker som jag känner blev skitsur för han hade höjt så lite han kunde för att klara sig men märkte att den lokala butiken höjde sina priser till kund med mer än det tredubbla.

Svar på tråden Hur mycket matpengar för 2 vuxna & 2 barn?