• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Hen är inte ett gemensamt ord för han och hon, utan ett ord som kan användas för antingen han eller hon, i de fall någon känner att det behövs. Hen betyder inte "mankvinna" utan "person".
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
    Nej, hen indikerar att det är en individ som gör något. Inte att det är en könlös individ. Eller menar du att "Kvinnan där borta" indikerar att det är en hårlös person eftersom jag inte nämnde vare sig hårfärg eller frisyr?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 14:02:21 följande:
    Om man är flicka biologiskt och känner sig som en flicka så tycker jag att man är en "hon". Om man är en pojke biologiskt och känner sig som en pojke så tycker jag alltså att man är en "han". Men om man har både kvinnliga och manliga könsorgan, ser ut som en flicka, men känner sig som en pojke. Har man då inte rätt att föredra att kallas för "hen"? Tycker att ordet e onödigt i alla andra fall.. Tycker det bara ska få användas på de som inte känner sig som varken en "han" eller "hon".. Annars fyller "han" och "hon" sin funktion tycker jag...
    Jag skulle vilja påstå att personen i ditt exempel är en han, eftersom det är vad han känner sig som oavsett kroppens fysik. Vill han bli åsyftad på som hen är det självklart också okej. Men jag skulle utgå från att han är en pojke tills han meddelar mig annorlunda. Varför jag nu skulle veta att hen känner sig som en pojke men samtidigt inte att hen föredrar hen, jag gissar att de följer varandra hand i hand när hen berättar om sin könsidentitet.

Personen ditt exempel har alltså en klar könsidentitet och därmed full koll på sitt kön. Personen är inte intergender (däremot intersexuell).
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-20 14:12:10 följande:
    Oh my god... JAG hade kunnat skriva det här inlägget. Fast det var inte jag som skrev det. Men jag känner precis likadant! *high five*

Jag har aldrig använt, använder inte och kommer aldrig använda detta fula dumma lilla påfund av genus"vetare".
    Ok. Då vet vi.
  • Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-20 14:13:56 följande:
    Känslor givna: 16 tack, 9 du är inte ensam, 2 intressant.
    Det blir alltså 25 "röster" positiva till TS och 2 neutrala. Det säger nog det mesta.

VI ÄR INTE ENSAMMA OM ATT HATA "HEN"!
    Det säger inget mer än att det de facto inte går att sätta negativa känslor.

• Anonym

Jag vill aldrig någonsin bli kallad för HEN, jag är faktiskt en HON!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 14:49:18 följande:
    Så om jag pratar om dig utan att veta ditt kön. Gör det något om jag säger hen, personen, den eller det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-20 14:49:18 följande:
    Brukar du gå runt och kalla folk för personliga pronomen? Det tycker jag verkar lite märkligt.
  • Anonym

Du är inte ensam TS. Tycker ordet är pinsamt.

• Anonym
    Opcode skrev 2012-07-20 17:09:26 följande:
    Haha och ni träter fortfarande om detta som små barn från särskolan? 
    Det där var ju inte alls härskarteknikaktigt. Vad fint av dig. Kyss 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!