• Plutteli

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-25 15:34:49 följande:
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?

Du får väll läsa dem själv och göra en bedömning :)
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Ja, och det tror jag beror till stor del på våra könsroller. En man i det närmaste förväntas vilja lägga ner tid på att få ett topjobb med bra lön, han bedöms till stor del utifrån förmåga att försörja sin familj. En kvinna å andra sidan blir en "riktig" kvinna om hon bildar familj,tar hand om barn och arbetar lagom mycket (typ 70% under småbarnsåren eller inte alls).

En man som satsar allt på karriär är en framgångsrik karlakarl, en kvinna som gör detsamma är en isdrottning som får för lite kuk.
  • Plutteli
    TrudyLove skrev 2012-09-25 15:51:26 följande:
    Jag är inte heler ett fan utav ordet HEN. Det är inte bara vi vuxna som har ett kön utan även våra barn. Det finns inge ont i att kalla en pojke för just pojke och tjej för tjej. Att könet inte spelar någon roll håller jag med. Men varför ska barnen inte få uttrycka sig som det kön de har utan som något androgynt, precis som att det är något fel på att ha ett kön. Min pojke är en pojke och min tjej är tjej. Vill de däremot bli kallad för något annat så går det bra. Oavsett kön eller viljan till ett annat kön så är alla barn lika underbara och fantastiska. Det är inte könet eller benämningen som har någon betydelse ändå. Det är hur vi bemöter dem som personer.....

Hen ska inte ersätta han eller hon, utan ersätta "h*n" eller "han/hon", eller användas för de som inte vill kallas hon eller han. Det är faktiskt inte så svårt. Precis som du säger förälder när du pratar om ett barns mamma eller pappa men det inte är relevant vem av dem (eller du inte vet vem av dem) så kan du säga hen om könet inte spelar roll eller du inte vet. Enkelt!
  • Plutteli
    Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:11:37 följande:
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.

Va? Den lille pojken låter oerhört gammaldags, möjligen dialektalt. Där jag bor säger alla "den lilla" alt "den stora" oavsett om det är pojke eller flicka det talas om. Det var mycket mer av e/a ändelser för att betona kön förr än det är idag, nuförtiden används det ju knappt alls. (Försöker komma på någon situation just nu men lyckas inte)
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-27 15:21:59 följande:
    Talspråk/skriftspråk, I'd say. Men nog hör man "den lille pojken" o.dyl. sägas ganska ofta också, framför allt av folk söderifrån i landet.

Definiera "söderifrån" ;) (Bor själv i småland)
    Alltså, inte så att jag aldrig hör någon säge "den lille pojken" men jag hör nog minst lika ofta "den lilla pojken" och samma i skrift.
  • Plutteli
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-09-28 09:00:20 följande:

Nej nej nej för HEN!!!

De är precis lika konstigt som att kalla en bäbis för DEN istället för att säga bäbisen!

Köns neutralt funkar ju lixom inte, vi är Kvinnor och män och vi är olika, så är det bara.

Jo för bäbisen är ju ett fruktansvärt könat ord Drömmer

Sen är alla inte män eller kvinnor, det finns de som är både och eller inget dera. Variationerna är större INOM könen än mellan dem vad gäller personligheter och intressen. Att dela upp efter kön är lika logiskt som att dela upp efter hårfärg eller BMI...
  • Plutteli
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-09-28 11:51:04 följande:

Bäbis är ju vad det är och de finns bara män och kvinnor. Ibland föds människor tvåkönade och mer passande skulle ju denne kallas för hen i sånna fall. Men då har det blivit något fel i fostrets utveklig, de är ju inte så att det är ett tredje kön.

Tvåkönade eller okönade är ändå inte man eller kvinna, så oavsett vilket finns det folk som inte går att kategorisera som antingen man eller kvinna. Känns det lite jobbigt för dig att det är så? Det verkar nästan så nämligen...

(Fortfarande, bäbis ÄR ett könsneutralt ord)
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-28 12:09:04 följande:
    Jag tänkte mer på "vi kan inte ha de här leksakerna, de är könsnormatiiiiiiiiva"...

Ett argument jag aldrig förstått mig på. Barnen lägger ju inte in kön i leksakerna, det för vi vuxna. Ex.: Mina döttrar (speciellt den äldre av dem) önskade sig legos Disney princess serie, vilket dem har fått eftersom vi tycker lego är jäkligt bra. Hemskt könsnormativt skulle den mer hängvine "feministen" kanske anse med tanke på att figurerna 1. är kvinnor iklädda klänningar och 2. alla lego bitar är i färgerna vitt, rosa, lila och rött. Jag ser det viktiga HUR barnen leker med sakerna inte VAD de leker med. Så, hur leker då mina barn med detta lego? Lilla tjejen försöker bygga så höga torn det bara går och sen skrattar hon så hon nästan storknar när hon får riva det igen. Stora tjejen har i princip kasserat prinsgubben som är med, han duger möjligen till att ligga och sova i en säng medan prinsessorna går ut på krokodil och drakjakt med huvudmål att döda dem som hotar deras hem. De lagar mat, hugger ved osv. Ibland ledsnar hon på gubbarna och joinar lillasyster i "vem kan bygga största tornet" leken. Så, för mig spelar färgen på legot ingen som helst roll, jag deltar gärna i stora dotterns rollekar (där jag brukar tilldelas rollen som den snart döda krokodilen) eller hjälper lillan bygga tornet färdigt när hon inte längre når att bygga högre på egen hand.

Ibland (läs ofta) upplever jag att de som mer missuppfattat vad jämställdhet/feminism går ut på verkligen stirrar sig blinda på färger och vad barnen leker med istället för hur och hur man isf. kan bredda barnens lekar och få dem att testa nått nytt. Många "feminister" är ju snarare maskulinister (eller vad fan man ska kalla det) som sågar allt traditionellt kvinnligt med fotknölarna och höjer det manliga idealet till skyarna, det blir jävligt bakvänt för mig...

(och om du upplever att inget av detta har något speciellt med dig och dina inlägg att göra ber jag om ursäkt, jag bara spånar fritt här )
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-28 13:01:43 följande:
    Nej jag säger att variationerna inom ett kön spelar ingen roll. Man är antingen man eller kvinna. En feminin man är fortfarande en man såvida han inte opererat sig.

Och en person med kvinnliga könskromosomer (XX) men med kuk är? En person med bröst och fitta men med XY kromoser är?
    En person med BÅDE kuk och fitta är?
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-28 13:21:40 följande:
    Har man en kuk är man en man, har man en fitta är man en kvinna. Minoriteten som föds med missbildningar och måste operera sig är inget argument för att uppfinna ett tredje eller fjärde kön.

Så vad generna säger är alltså obetydligt?
    Alla som föds med dubbla eller inget kön opererar sig inte, det finns de som låter bli. Sen finns det dem man chansar på när de är små, tex opererar en fitta på dem men när de växer upp utecklas de som män. Är de ändå kvinnor?

Jag har väldigt svårt att förstå den här rädslan i att alla inte kan kategoriserar som man eller kvinna... På vilket sätt är det ett hot mot DIG att andra inte är varken man eller kvinna?
  • Plutteli
    CMM skrev 2012-09-28 13:41:29 följande:
    ... vilket totalt dödar myten om att kön skulle vara en social konstruktion.

Säger inte att du påstått något sådant, slänger bara in ovanstående utifall någon hardcore socialkonstruktivist skulle läsa detta. 

Könsroller är sociala konstruktioner, kön är det inte.

En som får könet opererat till fel kön (säg opereras så han får en fitta som bebis men när han växer upp utvecklas och har hormoner som en man) kommer ju känna att könet är fel, att han har fel könsidentitet. När han då byter kön måste ju personen förhålla sig till de normer som finns för att understryka sitt kön. Någon som "byter" kön brukar ju tvingas ta på sig könstrollerna tydligare än andra. En man tex som vill byta kön till kvinna kan inte fortsätta gå klädd som en man och ha intressen som huvudsakligen förknippas med män, då beviljas inte könsbytet. Han måste istället gå i klänning/kjol eller andra tydligt kvinnliga kläder och lägga sig till med stereotypt kvinnliga intressen för att verka genuin i att vilja byta kön. Så hur mycket av det hela som är medfött eller socialt när någon har fel kön avseende beteenden är sjukt svårt att säga faktiskt.
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-28 14:38:19 följande:
    Nej en könsroll är inte enbart en social konstruktion, att det finns undantag spelar ingen roll för de är just undantag.

Jo, könsroller är verkligen bara sociala kontruktioner, annars hade de ju sett ungefär lika dana ut genom alla tider och alla samhällen, vilket dem inte gör.
  • Plutteli
    Leya skrev 2012-09-29 01:18:59 följande:

Vill din vän kallas för hen ifall man beskriver henne (förlåt om hon vill kallas för öh....hene?? Hur fan böjer man hen?) för viktigt är ju att de vi ska använda ordet hen på verkligen själva tycker att det är grönt. Å skönt.
    Hur man böjer beror på vem man fråga, antingen böjs det inte alls utan är hen i alla lägen eller så heter det henom ;)
  • Plutteli
    Element skrev 2012-09-29 21:08:33 följande:
    Då är du en hycklare och dina medsystrar borde utesluta dig.
    Vaaa? Menar du att alla feminister är lesbiska?

FYI jag är också feminist, och GIFT med en MAN.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!