CMM skrev 2012-09-28 12:09:04 följande:
Jag tänkte mer på "vi kan inte ha de här leksakerna, de är könsnormatiiiiiiiiva"...
Ett argument jag aldrig förstått mig på. Barnen lägger ju inte in kön i leksakerna, det för vi vuxna. Ex.: Mina döttrar (speciellt den äldre av dem) önskade sig legos Disney princess serie, vilket dem har fått eftersom vi tycker lego är jäkligt bra. Hemskt könsnormativt skulle den mer hängvine "feministen" kanske anse med tanke på att figurerna 1. är kvinnor iklädda klänningar och 2. alla lego bitar är i färgerna vitt, rosa, lila och rött. Jag ser det viktiga HUR barnen leker med sakerna inte VAD de leker med. Så, hur leker då mina barn med detta lego? Lilla tjejen försöker bygga så höga torn det bara går och sen skrattar hon så hon nästan storknar när hon får riva det igen. Stora tjejen har i princip kasserat prinsgubben som är med, han duger möjligen till att ligga och sova i en säng medan prinsessorna går ut på krokodil och drakjakt med huvudmål att döda dem som hotar deras hem. De lagar mat, hugger ved osv. Ibland ledsnar hon på gubbarna och joinar lillasyster i "vem kan bygga största tornet" leken. Så, för mig spelar färgen på legot ingen som helst roll, jag deltar gärna i stora dotterns rollekar (där jag brukar tilldelas rollen som den snart döda krokodilen) eller hjälper lillan bygga tornet färdigt när hon inte längre når att bygga högre på egen hand.
Ibland (läs ofta) upplever jag att de som mer missuppfattat vad jämställdhet/feminism går ut på verkligen stirrar sig blinda på färger och vad barnen leker med istället för hur och hur man isf. kan bredda barnens lekar och få dem att testa nått nytt. Många "feminister" är ju snarare maskulinister (eller vad fan man ska kalla det) som sågar allt traditionellt kvinnligt med fotknölarna och höjer det manliga idealet till skyarna, det blir jävligt bakvänt för mig...
(och om du upplever att inget av detta har något speciellt med dig och dina inlägg att göra ber jag om ursäkt, jag bara spånar fritt här )