• Faber

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-07-26 18:19:26 följande:
    ??? men jag blir förstummad! "Hen" är ju bara ett "hjälpord" som hittats på för att man i tal och text ska slippa upprepa han/hon, honom/henne. I akademiska uppsatser, i långa texter om allehanda ämnen och i föreläsningar etc etc. Menar Du att "hen" är ett påhitt av dessa närmast militanta genusfanatiker som vill att deras söner ska ha rosa kjol och glittertop??
    Nej men de använder det som ett av flera verktyg för att föra fram sin ideologi och normalisera den. Att hen skulle behövas för att göra sig förstådd i text och tal är bara en undanflykt för att legitimera användandet.

Jag skulle kunna gå runt med en svastika på stan och hävda att det är en tusentals år gammal solsymbol vilket är sant. Det förhindrar dock inte att majoriteten av de människor jag stöter på främst kommer att förknippa den med nazityskland.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Jeff skrev 2012-07-26 19:01:24 följande:
    Det är inte det ditt användande betyder. Fast det kanske inte räknas när det kommer från mig. Vissa dagar klär jag nämligen min dotter i jeans och en Motörhead-body så jag kanske klassas som militant
    Det har inget med klädsel att göra utan handlar om en ideologi som liksom alla ideologier syftar till att skaffa ekonomiska och sociala fördelar åt de egna gruppen på bekostnad av andra i samhället, detta får etiketten jämställdhet fast det handlar om något annat.

Anser du att vi bör diskutera vilket genus bestick har som ju gjordes nyligen, eller att undervisningen i fysik skall innehålla mindre matematik eftersom den anses vara fyrkantig och patriarkal?
  • Faber
    Jeff skrev 2012-07-26 20:45:58 följande:
    Va? Ja, du förstår nog fel.

Min dotter är en hon, jag vet det och refererar till henne som hon. Hon är en "hon" oavsett vad hon har på sig.

Däremot förstår jag att det kan vara svårt att folk som inte känner oss att avgöra om det är en pojke eller flicka jag har i vagnen då bebisar mest ser ut som bebisar. Vill de då fråga vad hon heter eller hur gammal hon är får de hemskt gärna fråga "Vad heter hen?" eller "Hur gammal är hen?" istället för att fråga om "den". Då svarar jag och kan genom att använda ordet "hon" i mitt svar förmedla att hon är en flicka.
    Vad heter barnet? Övergår folks intellektuella förmåga?
  • Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:13:00 följande:
    Och du kan uppenbarligen inte läsa, inte ens det du själv skriver
    Öh, man kan använda andra symboler än en svatsika men den är ganska välkänd och därför lämpad för ändamålet. Om jag springer runt och använder "Yo" i säckiga kläder står det ganska klart att jag vill associeras med en viss grupp liksom om jag går klädd i secondhand, bär en basker och har sytt fast Che Guevara på min jacka.
  • Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:25:37 följande:
    Har du tappat orienteringen? Den här tråden handlar om pronomet "hen"
    Jag är medveten om det, det är dock du som hävdar att ordet inte har den minsta politiska laddning och enbart används för att beskriva könet när man inte vet, vilket dock motsägs av att många här är glada i att nyttja det även när så inte är fallet.
  • Faber
    themia skrev 2012-07-26 21:39:00 följande:
    Ja, du är ju en av dem som bestämt hävdar att feministerna planerar en statskupp med hjälp av ordet hen.
    Själv tycker jag att det är ett utmärkt komplement till hon och han.
    Jag har aldrig pratat om en regelrätt statskupp, ta av foliehatten.
  • Faber
    PerG skrev 2012-07-26 21:43:41 följande:
    Det behöver ju inte vara någon radikalfeministisk konspiration för att man använder "hen" om någon som man känner till könet på.

T.ex. kan det vara så att könet är irrelevant för samtalet man har och att man då helt enkelt utelämnar det utan att det behöver ha någon politisk betydelse!? Det finns ju massor med saker man utelämnar om en person i en vanlig diskussion, varför skulle könet vara en nödvändighet att nämna då om det fanns ett alternativ som inte innefattar könet? Man nämner ju sällan en persons hudfärg, längd, vikt, hårfärg, tandstatus, etc. så länge det inte är relevant för diskussionen?
    Om könet är irrelevant så spelar det ju ingen roll om man använder det. Om jag pratar med Kalle om Karin så säger jag hon, vilket inte kan jämföras med att dra upp hennes tandstatus.
  • Faber
    PerG skrev 2012-07-26 21:52:28 följande:
    Jo, du säger hon i det fallet för du kanske bara har alternativet hon eller han. Tänk dig den fiktiva situationen att vi hade saknat pronomen för enbart "hon" och "han" och haft alternativen "honlång", "honkort", "hanlång", "hankort" och någon föreslog att du kunde säga enbart "hon" eller "han" i de fall längden inte är relevant för diskussionen så skulle väl det vara praktiskt? Du kunde ju fortfarande använda "hanlång" t.ex. i en diskussion om benutrymmet på flygplan, men använda "han" ifall ni bara snackade om att ni var på badhuset igår och det hände en rolig grej inne på herrarnas omklädningsrum... 

Jag bara menar att det inte behöver vara en politisk konspiration eller att man är vaginaltaliban bara för att man inte nämner könet fastän man är medveten om det....  
    Men nu har vi det och hen fyller ingen funktion, den här mantran om att könet är irrelevant i vissa situationer och att det därför krävs ett nytt ord handlar i grund och botten om genusteori och en önskan om att den skall komma i förgrunden. Den dag vi sparkar alla genuspedagoger och river upp kvoteringsbeslut men ändå fortsätter att använda hen skall jag tro på dig.
  • Faber
    PerG skrev 2012-07-26 22:14:09 följande:
    Jag visste inte att mina funderingar var baserade på genusteori, men i vissa fall, t.ex. här på FL när jag pratar om mina barn (och även i vissa fall när jag pratar om mig själv) så vet jag av erfarenhet från tidigare diskussioner att många förväntar sig vissa saker om jag skriver "han" om mitt barn eller "hon". Om jag då inte är intresserad av den reaktionen utan vill ha ett svar som är mindre baserat på fördomar eller generaliseringar så ligger det ett värde i att inte berätta könet. 

Säg (som exempel, ej verklighetsbaserat ;) ) att jag vill prata om att min, enligt andra, sjukt snygga och sexiga chef har gett mig sexuella inviter som jag avvisat bestämt och sedan fått en klapp på rumpan och en hand på mitt könsorgan. Är det då inte rätt troligt att jag får olika svar om jag skriver att jag är en man eller kvinna, respektive om min chef är en man eller kvinna?

I en perfekt värld hade det kanske inte varit så och då hade könet på mig och min chef kunnat skrivas ut utan risk för fördomar eller generaliseringar och jag hade fått ett bra svar oavsett!
    Då har du maskerat det verkliga problemet(det som enligt dig är ett problem).
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 22:42:57 följande:
    Den här tråden visar med all önskvärd tydlighet att hen fyller en funktion.
    Nej den visar att Familjeliv är fullt av de som bekänner sig till den Svenska genusmodellen, inget annat.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!