Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-07-20 14:29:12 följande:
    Mea culpa!

Alice Tegnér roterar säkert i sin grav. Skillnaden mellan se och höra är ju reell, min enda ursäkt är att jag tyckte illa om visan redan som barn och definitivt inte har spridit den vidare i vuxen ålder till mina egna barn.

Annars är nog det allra roligaste med "hen-användandets" snabba spridning att den förmodligen mer beror på motståndarnas iver att till och med vilja styra hur andra väljer att uttrycka sig än på behovet av fler könsneutrala pronomen än de som redan finns.

Och mot bakgrund av att den vanligaste invändningen mot "hen" är att användarna försöker ta ifrån barn (eller vuxna) deras kön, innebär åtminstone för mig att användningen av hen också blir en markering mot mänsklig dumhet.

Senast jag debatterade "hen" här på FL var det en motståndare som blev så till sig att han förklarade att han skulle våldta den som sa hen till honom - och då analt förstås. 

Tänk att ett litet ord som hen kan visa på hur mycket ångest och ilska somliga har beväpnat sig med.

Jag undrar vilket som är det vanligaste skälet till "könssnöpnings"-argumenten: Att den som blir galen på "hen" inte kan förstå eller att hen medvetet väljer att missförstå?
    Skål
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 14:39:04 följande:
    Nej, hen indikerar att det är en individ som gör något. Inte att det är en könlös individ. Eller menar du att "Kvinnan där borta" indikerar att det är en hårlös person eftersom jag inte nämnde vare sig hårfärg eller frisyr?

Precis.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-20 14:44:55 följande:
    Styrdokument är offentliga handlingar. Dagstidningar riktar sig till allmänheten och de allra flesta dagstidningar går det att länka till.

Konspirationsteorier kan man hitta överallt, vilket inte innebär att de innehåller ett uns sanning för den skull. 

Men överraska gärna. Låt mig se ett styrdokument som avser "hen"-användningens befrämjande. 

De är hemliga, ligger gömda brevid eurabia-diktaten. Flört
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 14:49:18 följande:
    Jag vill aldrig någonsin bli kallad för HEN, jag är faktiskt en HON!

Och jag som trodde du var en person. Nåja...
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-20 14:54:31 följande:
    Brukar du gå runt och kalla folk för personliga pronomen? Det tycker jag verkar lite märkligt.

Nejdå, bara väldigt gammaldags. Kolla gamla svenska filmer. "Han kanske vill ha en koppa kaffe?" (då riktat direkt till en person som en fråga om denne vill ha kaffe eller inte, inte en fråga om tredjeperson)
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 15:00:42 följande:
    OCH DET ÄR BARA OM MAN ÄR ENSAM SOM MAN KAN HA FEL!

Som Einstein. Han hade tvärfel, för han var ju ensam.
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-07-20 15:01:13 följande:
    Ditt exempel med styrdokument uppfattar jag som konspirationsanknutet.

Min egen uppfattning är att hen idag främst fungerar i skriftspråket och att det är osäkert om spridningen till taspråk kommer att bli särskilt märkbar under överskådlig tid.

Men om "hen" så småningom blir en del av talspråket beror detta i så fal inte på hemliga styrdokument avseende "henandets" befrämjande, utan på att hen korresponderar mot ett behov i talspråket. 

Till syvende och sist är det behovet som avgör, även om inlägg som det ovanför ditt naturligtvis får en och annan att småle en smula över hur det är möjligt att missförstå något så enkelt som betydelsen av  ett pronomen.

Jag undrar hur styrdokument påverkar folks vardagsbruk av ord. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-20 15:53:37 följande:
    Vad grundar du det på? Med feminism syftar jag på den Svenska statsfeminismen, vilket variant menar du?

Heeere we go... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 16:03:57 följande:
    Det är ju just i de där lägena "hen" blir så urbota fånigt. För du vet mycket väl vilket kön ditt barn har, eller hur?  

Ja, men DU vet inte, och FMGA kanske inte vill att du ska veta heller.
  • Dorian Ertymexx
    listoplisto skrev 2012-07-20 16:37:40 följande:
    Det blev ju också extremt tydligt med tråden om kvinnan som skulle köpa sex av en manlig eskort och blev ivrigt påhejad av folk i tråden för att det typ var en lyx hon absolut skulle få unna sig...

Skulle vara väldigt intressant med en likadan tråd, fast med helt dolda genus. Bara för att se folk slita sitt hår! ;D
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!