Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-25 15:34:49 följande:
    Har du belägg för att de undersökningar du hänvisar till ger en verklig bild och har tagit alla faktorer i beräkningen?

Rolig du är. Du ifrågasätter undersökningar, och har som motvikt... konspirationsteorier?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-25 15:35:01 följande:
    Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Och det tror du beror på a) manliga gener (för vi är som art så skapta att vi på stenåldern var benhårda karriärister och ville ha de högst betalda stenåldersjobben), eller b) på grund att män är fostrade till att ta för sig och kvinnor är fostrade att vara försynta eller till och med rädda?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 15:39:09 följande:
    Nej jag har inget val, det finns bara de två förklaringarna som jag angav och en av dem måste vara sann så jag måste välja en av dem.

Nej, det finns bara två förklaringar SOM DU KOMMER FRAM TILL.
  • Dorian Ertymexx
    TrudyLove skrev 2012-09-25 15:51:26 följande:
    Jag är inte heler ett fan utav ordet HEN. Det är inte bara vi vuxna som har ett kön utan även våra barn. Det finns inge ont i att kalla en pojke för just pojke och tjej för tjej. Att könet inte spelar någon roll håller jag med. Men varför ska barnen inte få uttrycka sig som det kön de har utan som något androgynt, precis som att det är något fel på att ha ett kön. Min pojke är en pojke och min tjej är tjej. Vill de däremot bli kallad för något annat så går det bra. Oavsett kön eller viljan till ett annat kön så är alla barn lika underbara och fantastiska. Det är inte könet eller benämningen som har någon betydelse ändå. Det är hur vi bemöter dem som personer.....

En liten fråga då - om du inte tänder på barn, vad i helvete spelar barnens kön för roll? Hur är den över huvud taget relevant innan de hamnar i puberteten? Varför ska de begränsas för att de har det ena eller det andra mellan benen? Är det verkligen det VIKTIGASTE hos ett barn, vad det har mellan benen?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 16:03:07 följande:
    När det gäller brandkåren är det vad jag läste, du pratar strunt när du antyder att ingen vill bli räddad av en kvinna, däremot vill folk bli räddade och för det krävs att man orkar bära. När det gäller baskerprovet så är det fakta. En kvinnlig tolk i Afghanistan klassades som jägarsoldat fast hon inte klarat provet på samma villkor som manliga kollegor. Det finns en mängd olika soldatbefattningar inom försvaret fordonsförare, artillerister, radiotekniker, mekaniker etc. och jägartjänsten är en av dem. Hon var soldat men inte jägarsoldat.

Aha. Så kvinnor kan bära gamla gubbar och tanter i långvården, men de kan inte bära samma person om det brinner. Check.
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2012-09-25 17:26:40 följande:
    precis.
    är det nåt vi lärt oss av hitsoreien är det detta: den är fullständigt irrellevant.  

...
  • Dorian Ertymexx
    Everlast skrev 2012-09-26 08:47:18 följande:
    Intresset av ett nyfött barns kön tror jag egentligen beror på att det inte finns så mycket än som man kan fråga nyblivna föräldrar om deras nya lilla barn.

Jag tycker inte det är så konstigt att en av de första frågorna är: blev det en han eller en hon?

Vad ska man fråga annars? Så jag tror mer det är av intresse av barnet än av könet. Man vill fråga ngt men vad ska man fråga?

Jag tycker begreppet "hen" passar utmärkt i t.ex rapporter av ngt slag, då istället för att t.ex skriva den eller han/hon.

Jag tycker vidare att man ska lägga energi på att oavsett om man är en han eller en hon så är man lika mycket värd.

Man kan fråga mycket: "blev det en blond eller en brunett?" "Blev det en blåögd eller en brunögd?"

Eller så kan man fråga om barnets hälsa, hur man planerar fostra barnet, vad man hoppas för barnets framtid osv. Vad spelar könet för roll liksom? "Väter barnet i blöjan via en penis eller en vagina?" Que liksom??  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-26 10:01:03 följande:
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag. 

Det är för att du är uppväxt med det här. Det är det normala för dig.

Men fair enough, om kvinnor inte är försynta eller rädda, varför har de ÄNDÅ färre chefspositioner, sämre löner, taskigare arbetssituationer?  
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2012-09-26 10:08:46 följande:
    Snarare tvärtom? Ordet verkar vara så politiskt inkorrekt att t.ex. en av våra största tidningar verkar ha gett sina journalister "rådet" att sluta använda det helt, eftersom minsta användning av ordet skapar mindre läsarstormar...

Själv förstår jag inte upprördheten. Alla behöver självklart inte älska alla ord. Men att vilja förbjuda ett ord som inte är menat att kränka någon och som faktiskt fattas i språket, det förstår jag inte riktigt.

Det finns massor av könsneutrala ord i svenskan. Helt enkelt för att det är väldigt praktiskt. Alla politiska partier använder könsneutrala ord i sina partiprogram. Varför är det värre att skriva som MP gör:

"Människan är fantastisk. Hen är medkännande, skapande och kreativ."

Än att skriva t.ex:

"Människan är fantastisk, medkännande, skapande och kreativ."

Båda är könsneutrala.

Kan ta ett annat exempel. Varför är:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den hen är och växa till att bli den hen vill vara."

Värre än t.ex:

"Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den barnet är och växa till att bli den barnet vill vara."

Ingen blir tvingad att använda ordet. Ingen blir tvingad att vara feminist. Ingen påstår att det inte finns några könstillhörigheter längre. Det finns massor av könsneutrala ord som inte upprör någon. Jag är ganska förstående, men i det här fallet förstår jag inte alls upprördheten...

Jag kan förklara: det ger ett svepskäl att få hata feministerna en stund.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Människa) skrev 2012-09-26 10:14:06 följande:

Har inte orkat läsa hela tråden och vill bara påpeka ( som jag verkligen hoppas att ngn redan har gjort) att det finns redan ett ord som innefattar både han och hon: människa. Varför krångla till det liksom? 

Så använd människa du. "Ska människa åka till stan idag? För jag vill gärna träffa människa och ge människa skivan jag lovade att låna ut till människa!"

Jag gillar hen, och tänker använda det vid behov eller när andan faller på.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!