Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Alltså, vad är det som är så himla svårt att förstå?

Det finns män och kvinnor. Det är ingen som förnekar detta. Ingen vill heller ta ifrån någon deras könsorgan. Om ni tror det så har ni missförstått.

• PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 13:55:29 följande:
    "fanny pack" kallas för "bum bag" i UK... så ja... vi kan väl enas om att ordet "fanny" har båda betydelser? Både stjärt och fitta. Och hela höftpartiet, ta upp valfri brittisk modetidning från 2007 eller när det nu var då man draperade höftpartiet med lång t-shirt eller sjal. Du kommer se ordet "fanny" nämnas friskt.

Men nu handlar inte denna tråd om ordet "fanny". Så jag föreslår att vi avslutar diskussionen utan att dumförklara varandra så slipper vi båda se ännu dummare ut.
    Nu är ju inte Wikipedia världens bästa källa, men slå på "bum pack" eller "fanny pack", så får du se följande:

" In the United Kingdom and Anglophone Oceania, the term "bum bag" or "belt bag" is used, since the word "fanny" means vulva, rather than buttocks, in those countries."

Från början bars tydligen magväskorna på ryggen, inte på magen. Därför kallas de fanny packs i USA (alltså rumpväska).

Så om du pratat om fanny packs i GB har du nog gett en och annan en liten shock och antagligen även lockat till skratt.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    Trycker man upp barnböcker där man avkönar barnet i sagan så har man gått för jävla långt.

Förvirra inte barnen!!!

BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Sen har många ord maskulinum och feminum utan att vi tänker på det idag pga den systematiska utrotningen av dialekter och gammalsvenska. "Docka" är exempel femininum ska vi kalla den för Docke snart?

Genusnavelskådare har inte RÄTT att kapa diskussionen! För dem är "hen" inget annat än ett könsexperiment.
    Vad menar du med AVKÖNAR? Vilka barnböcker är det som du pratar om? Så vitt jag vet har det tryckts EN barnbok där man inte avslöjar könet på det barn som är huvudperson. Är det verkligen att AVKÖNA någon? Att inte prata om dess kön?

Varför skulle barn bli förvirrade av att inte alltid veta könet på alla andra? Varför behöver barn veta vilket kön folk har?

Klart att barnen vet vilket kön de har. Det är ju liksom bara att titta ner så ser man det (om man nu inte tillhör de som är intersexuella, där det ju faktiskt kan vara svårt att avgöra vilket biologiskt kön man är född med). Varför i hela friden skulle man lära barnen att de inte har ett kön? Det där har du nog fått om bakfoten.

Klart att det finns feminin/maskulin-substantivformer kvar. Det är från den tid då svenskan (likt tyskan) hade flera kasus. Att "docka" skulle vara en femininform får du gärna förklara lite närmre, för det har jag aldrig hört tidigare.

Har du sett någon person i hela den här tråden säga att de vill AVKÖNA hela Sverige? Nej? Kan det då vara så att du har missförstått någonting i den här debatten?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:50:46 följande:
    Såhär säger pajasen till författare, som verkar vara en riktigt slemmig typ:

"– Varje gång man skriver "han" eller "hon" får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten, säger författaren Jesper Lundqvist i ett pressmeddelande."

VEM TYCKER ATT DET ÄR OKEJ ATT FÖRVIRRA BARN KRING DERAS KÖNSROLLER?

Handuppräckning nu!
    Kring deras könsROLLER?

Du pratade ju om deras BIOLOGISKA kön? Alltså det kön som man föds med? Snopp eller snippa?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:02:06 följande:
    Jag vill ha det som det alltid varit, frågor på det? Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala där alla ska avkönas så att queer-rörelsen kan växa sig starkare pga folks identitetsosäkerhet. Frågor på det?
    HUR har det "alltid" varit? Vilken tidsperiod är det som du pratar om nu och varför ska ingen utveckling fortsätta att ske?

Det är SOM SAGT ingen som vill avköna någon. Du har missförstått det.

Det man vill är att ingen ska tvingas in i en roll. Alla ska få leka med dockor eller med bilar. Oavsett om man är pojke eller flicka.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:45:24 följande:
    Personligen, så känns det som att man vill förleda ungdomar längs en farlig väg. Nämligen förleda de som är osäkra i sina identiteter / könsroller, att hjärntvätta dem en smula och få dem att "spela för det andra laget" .

Jag inser förstås att det här låter väldigt naivt, men vi kvinnor är av fysiologiska anledningar "det täcka könet" medan män har lättare att bygga muskler, så det har blivit så att män är "the breadwinner" alltså den som försörjer familjen till största del. Jag tror att våra skillnader i kön är fysiskt och psykiskt betingande. Om jag hade ett litet barn så skulle jag inte säga t ex "lilla Greta, du får vara preciiis vilket kön du vill!" av rädsla för att förvirra barnet.

Vi snackar alltså om en hal väg som vi leder unga inpå, "slippery slope" som man säger på engelska.
    Du menar att du är rädd för att de ska bli homosexuella? Förvånad
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-07-24 12:42:01 följande:
    Visst att språk ändrar sig men det är direkt superlöjligt att man skakalla någon för "hen" bara för att inte störa tex barnets "integritet" o att denne skall skyddas från att klassas in i han eller hon. Ta tex detta som exempel det var inte längesedan nån unge på tåget hade frågat en annan mamma om dennes unge var enpojke eller flicka nä då var det ju en hen... Ganska löjligt ävenom man skulle vara transa fångad i en en kvinnas/mans kropp så är man det somkönet är. Man är man eller kvinnainte en "hen". Det skulle vara som att man fårinte säga jag är 40 år gammal nä.. Jag är en "ålder"  min argument -Jag känner mig inte som 40 år gammal varför ska jag då ens påstå att jag är 40? Trots att jag ser ut som jag är 60..Nä åldrar kan man ju inte lita på det är ju inte så som man känner sig...
    Ja, det håller jag med om att det är superlöjligt. Tur att det inte är så som hen används.

Seriöst, tröttnar ni HEN-motståndare aldrig på att göra bort er?
  • PumpkinQueen
    Opcode skrev 2012-07-25 04:03:07 följande:
    Helt allvarligt, vi har kommit fram till följande för ca 98 sidor sedan. Dom som inte gillar Hen kan använda Denne istället och dom som gillar hen kan använda hen.

Det finns inget vettigt argument mot denne annat än att det är förknippat med maskulint genus, något som genomsnitt svensken undantaget dom aggressiva feminister som hävdar att hen är betydligt bättre bryr sig om. 
    Det är det som är så ironiskt, för samma argument används av motståndarna till att påstå att man inte är för jämlikhet. Och ska man sitta och träta om förbannade ord när man snackar jämlikhet så har det gått åt huvudet på folk. Vi har väl för helvete viktigare problem att lösa i landet och världen än att anklaga folk för att vara antifeminister för dom inte tycker om ett ord som dom inte finner naturligt i sitt vokabulär? 

Jag står fast vid det, jag kommer aldrig använda ordet hen eller henom i mina meningskonstrukt, sen kan den som vill kalla mig antifeminist om DENNE inte förstår bättre.
    Fast DENNE är en person av MANLIGT kön. Om man pratar om en kvinna säger man DENNA. Att säga DENNE är det samma som att säga HAN. Det är så klart ingen som säger att man måste tycka att det är dåligt att mannen ses som norm och kvinnan som någon slags undantag. Om man inte tycker att det är ett problem, så kan man så klart fortsätta att säga "han" om alla människor som man inte vet könet på. 

Självklart finns det större och viktigare problem. Men vad är det som säger att man inte får diskutera de små problemen också? Själv bryr jag mig inte ett dugg om folk använder hen eller inte. Det som retar mig är när folk väljer bort ordet för att de missförstått hur det används och varför.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 09:43:11 följande:
    Det är riktigt. "Den" är dock könsneutralt.
    Nja. Titta på följande mening: "Den som sa det han var det." Alltså menar man alltså den=han.

Förr skrev man ofta "han" när man riktade sig till folk i största allmänhet.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-07-25 10:11:32 följande:
    Hen som sa det hen var det?
    Den som sa det den var det?

Säg vad du vill, jag är inte här för att diktera vilka ord som någon annan ska använda. Du får kalla alla för badboll om du så vill. Skrattande

Däremot vill jag gärna bidra till att folk får korrekt information, så att de själva kan bilda sig en uppfattning utifrån fakta -inte fördomar eller gissningar.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!