Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-09-15 13:45:32 följande:
    Hästarna ingår inte i Droskan

Jasså? Så när man beställde droska för hundra år sedan så fick man en droska, men inga hästar menar du? Litet som om jag beställer en taxi, så får jag en taxi men ingen chaufför (eller motor, för den delen)?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-15 14:22:21 följande:
    Men ursäkta men vad fan är det för jävla argumentationsteknik du använder dig av???

Med tanke på vad som sägs i tråden så är den faktiskt ganska logisk...
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-15 18:46:42 följande:
    Okej. Visa NÅGON som inte respekterar att inte alla vill säga hen. Visa mig VAR, NÄR och med vilka tortyrinstrument ni blir tvingade. Annars, kan vi sluta med det där riktigt efterblivna argumentet nu?

Att andra använder det är liksom inte ett tvång i sig. Som sagt, bara för att verbet LOBA finns så är jag ju inte tvingad att använda det. Ingen blir tvingad till någonting när det gäller språk, inte ens i skolan kan lärarna tvinga dig till att använda språket som du vill. De kan visa dig det bästa sättet för att bli förstådd, men de kan inte TVINGA dig. Så om inte ens svensklärare kan tvinga någon till att använda språk på ett vist sätt, VEM sjutton då???

Ahh just det, glömde att de där ultrafeministerna, förutom att vara jävligt fula och håriga dessutom kan utöva tankekontroll över oliktänkande.... (varför de inte bara direkt hjärntvättar alla till queerflator på en gång då istället för att försöka ta över jorden med ett litet pronomen hör till ett av vår tids stora mysterier...)
    Meh, inga män skulle ju LIDA om de blev omprogrammerade till att bli queerflator, förstår du väl!!! Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Aaliyah skrev 2012-09-15 21:25:48 följande:
    Så tre feminister i tråden kommer inte att tillgripa fysiskt våld mot den som inte vill använda det hemska ordet. Vad säger ni i foliehatt om det?

Att vi ljuger förstås. Eller att vi är lurade stackare som inte ser de onda, släggbärande ultraflatorna som gömmer sig i skuggorna bakom oss, ledda av den ondskefullt flinande Gudrun Schyman?
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-15 18:30:15 följande:
    Då var vi två. Skål

Tror vi är fler, men än så länge får vi trösta varandra i alla fall.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-15 22:05:29 följande:
    Nej det var det inte. Det var inte ett dugg logiskt. Det var bara ett förkastligt argumentations-tjuvnyp det var vad det var.

Nope. Med tanke på alla foliehattsteorier om statligt tvång, dolda agendor och hemliga butchflatepoliser som mördar gossebarn så...
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-16 02:15:38 följande:
    App app app!
    Nu använde du ordet "hen" på fel sätt!

Journalisterna heter Olle och Johanna. De är en han och en hon. Inte ett "hen".

Läs om, läs rätt.
  • Dorian Ertymexx
    Skit i det du skrev 2012-09-16 03:59:58 följande:

Bortsett från att det är fel på fel i inlägget, förstås.
  • Dorian Ertymexx
    Skit i det du skrev 2012-09-16 04:09:57 följande:
    Trög hjärna *tredje vaknatten på raken*

Vad var fel?
    Fel ett: 
    "Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!"

Det heter också "jag", "du", "vi" och "dem" (eller "dom" om man så föredrar). Och som andra påpekat finns också "den" och "det", som ofta används om barn när man inte vet kön, ord som åtminstone jag finner långt mindre charmerande än "hen" eftersom de lika gärna kan syfta på föremål. "Den ska inte ha på sig blöja" kan syfta lika mycket på ett barn som på en docka. Eller en hund, för den delen. "Hen" begränsar tolkningsmöjligheterna till att det är en levande varelse i alla fall. Att "HAN eller HON" i alla fall blir könlösa när man talar om "ert barn", "eleven", "kusinen" etc, det verkar skribenten helt ha missat. Såvida hen inte tänker TVINGA alla att säga "han" eller "hon" istället för alla dessa ord. Vad vet jag...

Fel två:
    "Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk"

Dels betyder hen inget neutraliserande av könen; som jag sagt tusen och en gånger nu, majoriteten språk ute i världen har INTE könad andra person singular, utan just bara "hen". De språk jag garanterat vet har enbart "hen" är finska respektive ungerska. Vare sig Ungern eller Finland kan anklagas för att ha en könlös massa till befolkning; snarare tvärtom, finnar anses ju vara rysligt macho, på gott och ont (beroende på tycke och smak). Och dels så används inte ens "hen" som könsneutraliserare här. Det används AV VISSA som ett försök att sudda ut könsroller och genus, ja, men dels är det inte samma sak som att sudda ut de fysiska könen, och dels är det en rätt liten grupp som använder ordet på det viset. Jämför med hur många som aktivt använder ord som "kulturberikare" i en negativ, politiskt omvälvande tolkning, och notera hur få (typ nästan ingen) som kritiserar och argumenterar mot det ordet. Finn fem fel liksom.

Fel tre:   
    "som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!"

Alla ord är påhittade. Det finns inget endaste ord någonstans som inte vid någon tidpunkt blivit påhittat. Det är ett så totalt nonsenseargument att jag bågnar. Och vad är ett "icke-ord"?

• Dorian Ertymexx
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-16 12:40:59 följande:
    Fel ett: 
    "Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!"

Det heter också "jag", "du", "vi" och "dem" (eller "dom" om man så föredrar). Och som andra påpekat finns också "den" och "det", som ofta används om barn när man inte vet kön, ord som åtminstone jag finner långt mindre charmerande än "hen" eftersom de lika gärna kan syfta på föremål. "Den ska inte ha på sig blöja" kan syfta lika mycket på ett barn som på en docka. Eller en hund, för den delen. "Hen" begränsar tolkningsmöjligheterna till att det är en levande varelse i alla fall. Att "HAN eller HON" i alla fall blir könlösa när man talar om "ert barn", "eleven", "kusinen" etc, det verkar skribenten helt ha missat. Såvida hen inte tänker TVINGA alla att säga "han" eller "hon" istället för alla dessa ord. Vad vet jag...

Fel två:
    "Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk"

Dels betyder hen inget neutraliserande av könen; som jag sagt tusen och en gånger nu, majoriteten språk ute i världen har INTE könad andra person singular, utan just bara "hen". De språk jag garanterat vet har enbart "hen" är finska respektive ungerska. Vare sig Ungern eller Finland kan anklagas för att ha en könlös massa till befolkning; snarare tvärtom, finnar anses ju vara rysligt macho, på gott och ont (beroende på tycke och smak). Och dels så används inte ens "hen" som könsneutraliserare här. Det används AV VISSA som ett försök att sudda ut könsroller och genus, ja, men dels är det inte samma sak som att sudda ut de fysiska könen, och dels är det en rätt liten grupp som använder ordet på det viset. Jämför med hur många som aktivt använder ord som "kulturberikare" i en negativ, politiskt omvälvande tolkning, och notera hur få (typ nästan ingen) som kritiserar och argumenterar mot det ordet. Finn fem fel liksom.

Fel tre:   
    "som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!"

Alla ord är påhittade. Det finns inget endaste ord någonstans som inte vid någon tidpunkt blivit påhittat. Det är ett så totalt nonsenseargument att jag bågnar. Och vad är ett "icke-ord"?

Åh, jag glömde: idén om att det finns just två kön är massivt felaktig. Det finns två sätt att se det på - rent fysiologiskt finns det bara ett kön. Det ser bara litet olika ut. Genetiskt finns det långt fler än två. Idén om två kön är språklig, inte vetenskaplig.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!