• Lavish

Jag hatar HEN!!!

MaryArden skrev 2012-07-20 21:11:49 följande:
    Hen är ju något som används om individer, man skulle ju inte säga att gruppen Hon har mer betalt än gruppen Han. Eftersom hen är ett tillägg och inte en ersättning till det befintliga språket finns det ingen mening med att använda hen i sammanhang där det inte passar. 
    Nej man skulle säga kvinnor och om läkarnas kön inte får omnämnas i något sammanhang vet man ju inte vilka som är kvinnor och vilka som inte är det.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:08:44 följande:
    Förresten det här, är det för att du tänker att de här tankegångarna kommer att realiseras om hen blir vedertaget, eller är det mer en ideologisk markering?
    Tja, jag tror att det finns grupper som propagerar för att könsidentiteterna ska suddas ut, och att införandet av hen hör samman med det. Om de verkligen har möjlighet att ha framgång är osäkert, och sker säkerligen inte BARA för att hen sprids. Hursomhelst är det en utveckling som inte är odelat positiv.
  • Lavish
    Veladis skrev 2012-07-20 21:20:07 följande:
    Man kan tro på tomtar och troll också.

Hmm, det kanske är de som "uppfunnit hen!"

Vilka grupper syftar du på, vad skulel de vinna på det, och när infördes hen, menar du?     
    Specifikt tänker jag på folk som är medvetna eller omedvetna anhängare av queerteori: sv.wikipedia.org/wiki/Queerteori

Det är inte de som har uppfunnit hen, men jag tror det är de som gett ordet spridning i modern tid.

I övrigt har vi diskuterat det här redan i tråden så klicka på visa endast.
  • Lavish
    Veladis skrev 2012-07-20 21:24:43 följande:
    Men forfarande:

Ord är "levande", tycker folk att de fyller ett syfte används de och så länge de används lever de. Och, de som står för den mesta spridningen, är alla arga motståndare, som oftast totalt missförstått. Genom t ex sådana här trådar.  
    Ja, jag är fullt medveten om att allt fler tycker att hen fyller ett bra syfte. Det är ju det som oroar mig/stör mig.

Jag oroar mig för den förändrade innebörden och användningen av ordet "kulturberikare" i vissa kretsar också. Att det verkar fylla ett syfte för vissa. Är det också dumt av mig?

När något kommer upp till diskussion i breda samhällslager så är det ju ett tecken på framgång för idéerna bakom.
    Tycker du att man för den skull bör låta alla teorier och idéer man ogillar stå oemotsagda för att inte ge dem luft under vingarna?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:28:30 följande:
    Men varför skulle man inte få nämna läkarens kön? Burka för alla? :) 

Jag uppfattar dig som att du aktivt vill veta och informera om läkarens kön. Ingen säger att du inte borde göra det, men jag förstår inte varför du har det behovet. Att man inte kan undersöka löneskillnader mellan könen är inget argument, eftersom det inte är någon som vill att hen ska *ersätta* han/hon och övriga könsbestämande ord.
    Jag vill veta för att jag vill skapa mig en mental bild av vad som ska hända/har hänt. Jag vill förbereda mig.

Är du verkligen säker på att ingen vill ersätta han/hon med hen?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:31:20 följande:
    Som varande en person som inte mår bra över min påtvingade könsidentitet håller jag inte med dig, men det är lite för ot för den här tråden. 

Jag förstår hur du menar iallafall, tack för förklaringen.  
    Ja, då förstår jag att du inte håller med mig. Jag kan förstå att vissa människor inte vill behöva välja att uppfylla antingen han eller hon normen. Men jag oroar mig för att vi alla snart ska förväntas låta bli att göra det. Jag vill vara kvinna och tror att de flesta har en medfödd könsidentitet som är det ena eller det andra.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:40:00 följande:
    Men i exemplet ovan när jag frågade vad hen sagt, så skulle du informera mig om att din läkare är kvinna? 

Jag har läst om att ersätta han/hon med hen fler gånger än jag kan räkna. Alla gånger utom en har det varit personer som varit emot hen som antingen missuppfattat allt eller som hävdar att massor av hen-förespråkare vill plocka bort han/hon. Vad vet jag, de kanske läser på andra platser än vad jag gör? Men hittills har jag som sagt bara stött på en person som förespråkat en ersättning.

Och då är ändå delar av min umgängeskrets genusvetare, aktiva feminister och väldigt öppna för allt som bejakar personens frihet ifrån begränsande normer. Ingen där vill, så vitt jag vet, ersätta han/hon. 

Men säg att jag tittat åt fel håll, eller att opinionen svänger om några år, jag tror ändå inte det är någon risk för att han/hon försvinner. Hen kommer komma in i språker för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det. Han/hon kommer att stanna i språket för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det.
    Aha okej du menar det exemplet.

Ja dels hade jag tolkat användandet av hen som en fråga om könet och dels hade jag stört mig på ordet och velat rätta personen.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 21:42:13 följande:
    Hur skulle du kunna förväntas låta bli att uppfylla din könsroll? Genom att bete dig manligt eller genom att bara koppla intressen och egenskaper till din identitet som inte är könsnormerade?
    Ja genom att tillägna mig åtminstone vissa manliga attribut. Genom att visa min oförmåga att uppfylla vissa kvinnliga roller.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 22:12:31 följande:
    Så det du egentligen är bekymrad över är att en norm ska bytas ut mot en annan? 
    Ja det kanske man kan säga. Till ett krav på att ständigt bryta normer.
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 22:22:18 följande:
    Men du säger ju att "de som ligger bakom hen" (orkar inte titta på exakt formulering nu) har en agenda. Den agendan skulle ju isåfall inte kunna vara att behålla normerna, utan att ta bort dem.

Att du får gilla att städa och sköta hemmet, och en man får gilla samma sak, utan att någon tolkar in saker om er utifrån förutbestämda normer om huruvida det bara är hunsade kvinnor och tjejiga män som gillar såna kvinnosysslor.

Och utan könsnormeringar skulle det inte fynnas några normer att tvingas bryta. 
    Alltså, jag tror ju knappast att "de" har en vision om att alla ska bli olyckliga .

Jag tror att visionen är att alla normer ska bort, men jag tror att det är omöjligt. På samma sätt som det var omöjligt för alla i Sovjet att vara likvärdiga "kamrater" på riktigt. En norm som kräver gränsöverskridande tror jag gör fler olyckliga än den motsatta.

Det är ju trevligt att DU inte tolkar in saker om mig för att jag gillar att baka och klä mig i kjol. Men jag har fått kritik för båda sakerna utifrån att jag sitter fast en könsroll och yada yada.

Och det är väl egentligen en del av problemet jag ser. "Hen" är egentligen en man. Kanske en man som gillar strumpbyxor och läppstift, men fortfarande en person som till större delen ska uppfylla ett manligt ideal av att ta för sig, vara "rationell" och satsa på sig själv. Normen är fortfarande manlig även om man inte behöver vara man för att uppfylla den.
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 04:24:06 följande:
    Du TROR. Vad sägs om att ta reda på det innan du börjar argumentera emot det?
    Vet du att det inte är så?
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 15:35:06 följande:
    Det är också omöjligt att marknaden ska lösa alla problem, att staten ska bli liten och tynande och att ekonomin växer i all oändlighet. Märkligt hur vissa utopier sågas och andra är oantastliga.
    Öh? Det är störande att du inbillar dig att jag tycker en massa saker som jag inte tycker. Jag har aldrig ens övervägt att påstå att det inte pågår diskriminering på grund av kön och likaså har jag  inga liberala ideal och röstar verkligen inte blått.

Eller hade dessa påståenden från din sida något alls att göra med diskussionen om hen?
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 15:35:31 följande:
    www.thefword.org.uk/blog/2009/07/non-feminist...
    Jag undrade om du vet att det inte finns folk som är för ett utsuddande av könsrollerna och att hen har med det att göra. Inte om du vet att feminister inte hatar män. Det är väl två helt olika saker?
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 15:36:35 följande:
    Jo, att det tros vara någon feminist som hittade på det. Då är det per automatik JÄTTEFÅNIGT!!!! Hade Zlatan eller Reinfeldt kommit på det hade det dyrkats som en gyllene tjur.
    Av dig då eller?
  • Lavish
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-21 19:20:47 följande:
    Är det? Varför vill man radera ut något man inte hatar?
    Att man ogillar könsroller är väl inte samma sak som att man hatar män?!!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!