• Pallas

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-08-02 15:12:00 följande:
    Det gäller ju naturligtvis alla yrken.
    I din fantasi, ja.
  • Pallas
    Veladis skrev 2012-08-02 15:25:32 följande:
    Jag tror du framför allt avskyr den form av feminism som du själv har fabricerat ihop. Tur att den itne finns på ritktigt.  
    Det är min analys också. Visst finns det fanatiker även inom feminismen, du vet såna där man tänker "WTF?!" om och skäms lite för att förknippas med. Dock är de så försvinnande få och har så liten genomslagskraft att det är jävligt irriterande att alla hakar upp sig på dem. Det är samma sak som när folk tror att ALLA muslimer är självmordsbombare...
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 17:53:53 följande:
    Varför finns det då kommunalt anställda genuspedagoger som sysslar med genusbestämning av bestick om de har så lite inflytande?
    Genusbestämning av bestick? Jag förutsätter att du har en källa på det också? För övrigt väntar jag på källan som visar att risken för bestående men av polisyrket är mycket högre än dito för vårdyrket.
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 17:53:05 följande:
    Jag skiter i stavningen á la Carte syftar på feminister som vill ha 50 procent kvinnor i styrelsen för vattenfall men inte i SSABs gruvor. Kvinnor som ropar på rättigheter för att när det passar dem spela på  traditionella roller för att slippa undan det som är mindre roligt. Att plocka russinen ur kakan helt enkelt.
    Á la carte betyder ordagrant "på kortet" och syftar på "på menyn". Är den beskrivning du lägger fram här vedertagen? Aldrig hört talas om den. Och vad har länken med det du säger att göra?
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 18:01:34 följande:
    www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1204...
    Din tolkning av den artikeln lämnar ju en del i övrigt att önska. Förstår du inte att det är ett sätt att synliggöra hur vi automatiserad vår syn på maskulin/feminin är? 

Dessutom: jag kanske är blind, men jag kan inte hitta vem som skrivit artikeln, varför jag inte vet vilken titel författaren har i sitt yrkesliv. 
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 18:42:52 följande:
    "Den frågan fick genuspedagogerna Helena Magnusson och Britten Dehlin nyligen på ett möte. "

Det står tämligen klart vilken titel de har och vad de sysslar med oavsett namnet på reportern som skrivit artikeln. Att du försvarar det de håller på med visar med all önskvärd tydlighet att du tillhör den mer extrema undergruppen.
    Läste du ingressen? Vad får dig att tro att genuspedagogerna pysslar med bestickkönsbestämning till vardags? I ingressen finns en tydlig jag-form, vilket betyder att det inte var de namngivna genuspedagogernas idé att könsbestämma besticken - de svarade bara på frågan som ställdes. En fråga som var till för att synliggöra, inte för att alla bestick i Sverige ska könsbestämmas.

Men jag har förstått att du inte begriper skillnaden, eftersom du tillhör de kvinnohatande fanatikerna. 
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 22:39:59 följande:
    Så det finns en stor del kvinnor som vill arbeta i gruvorna, som rörmockare och sophämtare. Dä måste vi ju avskeda halva arbetsstyrkan. Vart skall dessa avskedade män arbeta?
    Inom vården?
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 22:45:23 följande:
    Tänk om en stor del av tjejerna inte vill?
    Ingen kommer tvinga dem. De ska bara ha möjlighet om de vill.
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-02 23:05:45 följande:
    De har möjlighet redan idag att arbeta var de vill förutsatt att de klarar det, alltså på precis samma villkor som män.
    Ah, du är "den fria viljan"-libertarian. Det är inte så enkelt som att alla erbjuds alla vägar och sedan får välja helt fritt. 
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 13:48:59 följande:
    Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.
    Men gud, tom du måste ju fatta skillnaden på statistiska samband och anekdoter? Hur tar man sig igenom en högskoleutbildning med så bristfälliga kunskaper? 
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 22:41:17 följande:
    Jag läste aldrig om några anekdoter. Menar du inte anomalier?
    Det var du som kom med en anekdot:
    Faber skrev 2012-08-03 13:48:59 följande:
    Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-03 23:09:20 följande:
    [Ytterligare anekdotisk bevisföring]
    VSB

Det spelar ingen roll hur många du kan räkna upp (jag tillhör själv den grupp du pratar om - högskoleutbildad "arbetarklass"), det är fortfarande säkerställt med statistisk signifikans att barn till föräldrar utan högre utbildning mer sällan går vidare till högre studier än barn till akademiker.

(Kan inte låta bli att undra lite över kvaliteten på högskoleutbildningarna om man lyckats undgå denna skillnad. Hoppas du inte forskat...) 
  • Pallas
    Faber skrev 2012-08-04 21:11:42 följande:
    Det må så vara men det är inget staten skall lägga sig i. Om du resonerar på det viset kan man förlänga resonemanget till allt och då existerar inte den fria viljan längre.
    Den fria viljan är ganska relativ. Ketchupmamman har skrivit ett belysande inlägg om det: http://www.ketchupmamman.se/2012/01/vilken-javla-valfrihet/

Med den texten som bakgrund, kan du då relatera till det jag och många med mig pratar om här, dvs dolda eller öppna strukturer som begränsar oss i vår vardag. Det kan vara små, små signaler som talar om att jag inte "får" göra ditten och datten, det behöver inte ens handla om kön. Personligen är jag ganska fräck och skiter för det mesta i sådant och gör precis som jag vill ändå, men för många är det inte värt den skit man då måste vara beredd att ta.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!