• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Em) skrev 2012-10-05 11:19:41 följande:
    Ang hen. Hen ska anv där det är oviktigt att berätta om det var en han eller hon eller man helt enkelt inte vet.
    Det SKA inte användas på det sättet men den som vill göra det KAN göra det så klart.
  • Anonym

Vad har "hen" med jämställdhet att göra?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 13:54:55 följande:
    Vad har "hen" med jämställdhet att göra?

Det finns två "hentrådar" på gång (minst) och i varje tråd undrar jag varför "hen" laddas med en massa feministtjafs? Hen är ett helt oladdat ord och betyder ingenting annat än att man talar/skriver om en person som INTE är känd vare sig till namn eller kön! Hur svårt kan det va? Är alla tjejer dumma i huvudet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 14:04:07 följande:

Det finns två "hentrådar" på gång (minst) och i varje tråd undrar jag varför "hen" laddas med en massa feministtjafs? Hen är ett helt oladdat ord och betyder ingenting annat än att man talar/skriver om en person som INTE är känd vare sig till namn eller kön! Hur svårt kan det va? Är alla tjejer dumma i huvudet?
  • Anonym

Jurister försvarar mördare och ser till att de blir frikända.

• Anonym

Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 15:44:24 följande:

Hur kan det vara möjligt att någon fortfarande missförstått vad ordet hen är och hur det är tänkt att användas? Med tanke på alla tråder som finns, menar jag.

Det verkar finnas en vilja till att inte förstå.
    Kanske stoltheten gör att man inte kan svälja att man hade fel. Det är ju rätt vanligt här. 
  • Anonym
    CMM skrev 2012-10-15 15:54:09 följande:

Vad är "fel" då? Är "hen" tänkt att (helt eller delvis) ersätta "han" och "hon" eller är det inte det? Det verkar ju råda delade meningar om detta, även från hen-förespråkarna.
    Jag har inte sett ersättningsmodellen än.. annat än när folk skall göra sig löjliga.
     Vi får väl se. Jag känner till ett 20-tal som använder hen i skrift och alla använder det som jag antar att det var tänkt från början. Det tycks funka kanon. I tal är det inte helt bekvämt än och det håller jag med om men det kommer garanterat. Vänta och se.
  • Anonym

Alltså, vi har henmotståndare och så har vi folk som använder hen.
    Jag har än så länge inte träffat på någon som använder hen på det sätt som henmotståndare vill göra gällande. 

• Anonym
    CMM skrev 2012-10-15 15:59:04 följande:
    Men det har jag. Folk tycker det är helt okej att använda "hen" när man bedömer att kön inte är relevant, även om det är känt. Och då menar jag att det visst ersätter "hon" och "han" - inte fullt ut men i vissa sammanhang. För hur ofta är kön egentligen relevant?

Jag kan t.ex. berätta om nåt skojigt min chef sa förra veckan på kontoret. Chefen är en han, men det har ingen betydelse för historien egentligen. Hans könstillhörighet är alltså inte relevant. Lika förbannat tycker förhoppningsvis de flesta att det blir urfånigt att i stället använda "hen". Men var går gränsen? 
    Inte på det sättet som väldigt många vill göra gällande. Det är enkelt att se i den här tråden.
    Om man inte vet eller om det inte är relevant, varför inte? Löjligt att reta upp sig över något sådant men visst, om det kokar i dina och dina vänners kroppar när ni hör det, låt gå. Ni lär få höra det mer och mer. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!