• PolyPond

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-08-27 21:46:58 följande:
    mig veterligt finns det bara två kön + gruppen människor som inte har en känslomässigt förankrad könsidentitet och därför helst vill se att ingen definieras som man eller kvinna 
    Det är ganska dumt att hävda sin rätt att bete sig på ett visst sätt utifrån felaktiga föreställningar. Din vetskap på detta område är felaktig.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-27 23:08:28 följande:

Tycker det verkar som din vetskap inte heller är up to date så att säga.

Var anser du att det brister?
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-28 11:02:50 följande:
    varför ska man använda hen när det bara finns två kön?
    1) Varför skall man alls använda könsneutrala ord som "barnet", "ungen", "personen" eller "rörmokaren", om det skall vara så?

2) Det finns visst fler kön än två:
    sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=18281&artikel=5244513
  • PolyPond
    politikern skrev 2012-08-28 11:20:12 följande:

Är den här löjliga debatten alltså bara ett missförstånd att man tror att det handlar om transsexuella personer som inte vill begränsa sig till att säga att  de är man eller kvinna eller att andra inte kan avgöra den personens kön?
    Jisses, vilken missuppfattning av detta enkla, behändiga lilla ord!!!   
    Antar att en viss del av sammanblandningen beror på att det finns ett sådan skäl också. Folk verkar ha svårt att hålla koll på två saker samtidigt.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:15:14 följande:
    Nej det finns bara två kön,  och sen allt övrigt är en blandning av dessa två kön, t ex de 0,33% hermafroditer.
    Jag tror vi skulle fått känna till om några professorer plötsligt hade upptäckt en genetisk förändring som resulterade i ett tredje kön. Wow vilken grej det hade varit!

Exempel på hur detta alien-tredje-kön skulle kunna se ut:

Du har faktiskt fel där. Förutom intersexualism, där personer faktiskt har andra genetiska uppsättningar än xx och xy, exempelvis xxy eller xxxy, så är variationerna i de parametrar som vi betecknar som könstypiska väldigt varierande. Och detta är bara den biologiska biten.

Därtill tillkommer
    socialt kön
    juridiskt kön
    och
    könsidentitet

Det är intressant när folk försöker förlöjliga andra utifrån sin egen okunskap.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-28 13:11:45 följande:
    "var det hen som tog saltet? nä, jag tror det var hen"
    "Var det han som tog saltet? Nej jag tror det var han."
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:45:37 följande:
    FEL! Vi ska inte införa ett ord i svenska språket för intergendernas skull! Då kan vilka föreningar som helst börja höra av sig med förslag till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien och what have you, och kräva att man ska ta in ord som passar dem.

Fel väg att gå!
    Eh. Det finns hur många sammanslutningar som helst som infört ord i det svenska språket genom att de börjat använda dem. Andra kommer in genom exempelvis företag eller media. In i SAOL kommer ord som brukas, helt enkelt. Eller hur tänker du dig att den korrekta vägen in i språket skulle vara?

• PolyPond
    CMM skrev 2012-08-28 13:06:50 följande:
    Så länge det finns puckon som (t.ex.) startar trådar här och konsekvent omnämner sina barn som "hen" trots att de är mycket väl medvetna om huruvida barnet är pojke eller flicka finns det ett problem. För de har missuppfattat "hen" precis lika mycket som "det finns bara två kön"-folket.
    Nej, det beror på att man vill anonymisera eller att könet är irrelavnt för tråden. Somliga använder h*n istället, men det är i grunden samma sak. Hen är lite lättare att uttala bara.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 13:00:41 följande:
    Jag är helt allvarlig. Och för mig är språket, stavning, språkförståelse, läsförståelse jätteviktigt.
    Jag tror faktiskt inte att jag hade varit "hen"-motståndare om det ovanst. inte var viktigt för mig.
    Jag tycker det är intressant hur mycket krut man kan lägga på att bli arg på ett ord som hen, men låta vinterkräksjuka, bredband, app och vaskning passera utan kommentar.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 14:39:25 följande:
    de orden är ju självklara och tar inte plats från befintliga ord.

Vi har redan ordet den, varför införa hen?
    Synonymer berikar språk och såväl vinterkräksjuka som app hade det redan, så varför klagar du inte på dessa som onödiga?

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!