• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:14:09 följande:
    Varför använda "hen" i onödan? Här är samma samtal hemma hos oss.

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren kommer.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Vid 15

Varför krångla till det?      
    Nej, tycker man att hen är onödigt och krångligt att använda så ska man naturligtvis låta bli.

Men vi som tycker det är bra och smidigt kan väl få använda det ifred? Deal? 
  • Anonym
    Parcae skrev 2012-07-20 00:02:04 följande:
    Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"
    Hahaha! ^_^ Du får tusen XP för den.
  • Anonym

Ja fy fan, nya ord! Nu ska staten förbjuda oss att prata som vi vill!

Jag är ironisk.

• Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:31:59 följande:
    Hur gör du om man inte vill bli kallad hen?

Hur menar du?
  • Anonym
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Varför skulle de omnämnas med hen om könet är känt?

Varför skulle de bli sårade?

Hur skulle de få reda på att någon använt ordet hen för att syfta på dem? 
  • Anonym
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Vet att jag klarar mig gott utan ordet. Känner också transsexuella och behöver inte använda ordet hen när jag träffar dom. Det är sån tur att folk har namn :)
    Gissar att det beror på att transsexuella inte är intergender utan just transsexuella... Även om det finns en minoritet av transsexuella som föredrar hen medan de genomgår sin korrigeringsprocess. 
  • Anonym
    Pallas skrev 2012-07-20 00:40:10 följande:
    Om du ska prata om en transsexuella vänner, vad säger du då? Namnet hela tiden?

Varför skulle man inte använda hon resp. han?
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-07-20 00:33:50 följande:
    Varför skulle man kalla någon "hen"? Det är lika lite ett tilltal som "han" och "hon". När man pratar med folk använder man vanligen "du".
    Om man inte pratar gammalsvenska. "Goddag herr disponenten, vill han ha en kopp kaffe?"
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Jo, men nu är det ju inte så det fungerar. Om du pratar om en specifik människa antar jag att du vet om det är en man eller kvinna och då använder du "han" eller "hon". Om du däremot pratar om någon som du inte vet könet på och använder "hen" har de lika litet grund för att vara förorättade som om du skulle använda "den". Eller mindre, eftersom "den" antyder att personen saknar kön.
  • Anonym

Jag tycker vi alla mässar det högt och tydligt, så det kanske fastnar i huvudet på en del:

HEN ANVÄNDS OM EN PERSON VARS KÖN ÄR OBESTÄMT.

DET ERSÄTTER INTE "HAN" ELLER "HON" OM MAN VET KÖNET.

GILLAR MAN INTE "HEN" ÄR DET INGEN SOM TVINGAR EN ATT SÄGA DET, DET GÅR BRA ATT FORTSÄTTA SÄGA "HANELLERHON" SÅ MYCKET MAN VILL.

• Anonym
    Pallas skrev 2012-07-20 00:44:03 följande:
    Tex om personen är ambivalent?
    Majoriteten av transsexuella är inte ambivalenta kring sin könsidentitet så det är ett lite märkligt exempel du tog upp.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!