Jag hatar HEN!!!
Jag har inte märkt av ngn könsneutralisering - vem vill ha det? Feminism t ex handlar om värderingar, inte om att göra om biologi.
Jag har inte märkt av ngn könsneutralisering - vem vill ha det? Feminism t ex handlar om värderingar, inte om att göra om biologi.
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, språk lever sitt eget liv. Lansera ord bara sådär för att ngng vill det funkar inte, det är ifall ordet känns relevant, praktiskt och användbart som avgör, om folk tar det till sig. Jag kan nämna några, till skillnad från hen, mer eller mindre "lanserade" ord:
Förskollärare & förskola: Heter det officiellt sedan 1998, inte dagisfröken och daghem/dagis. Ny läroplan, kampanj för orden. Men hur många säger det, nu 14 år efteråt? Inte ens i media används de korrekta orden särskilt ofta. Så på sätt och vis kan man fortfarande säga att det heter "dagis" eftersom det är det ord som den absoluta majoriteten använder. Ordet dagis fanns sedan innan, är rotat och lätt&enkelt, alla fattar vad man menar. Fast så heter det ju inte "på riktigt"... (Jag säger förskola och förskollärare - eftersom jag ÄR förskollärare och jobbar på förskola. jag tycker att man ska använda de korrekta orden, men eftersom jag har språk som hobby förstår jag varför folk fortfarande säger dagis i så stor utsträckning).
Snippa: Lanserades av RFSU för ca 10 år sedan och fick ganska stor genomslagskraft ganska snabbt, kanske först via förskolorna (ha!). Många uppgav sig ha saknat ett lättillgängligt, neutralt ord på flickors könsorgan. Undersökningar t ex här på Fl visar att det är det ord som flest använder. Där fansn ett behov - ordet togs emot till största delen positivt och används i stor utsträckning.
Men hen - debatten den här våren handlar i grunden om ett ord som användes i en busig barnbok på ett av Sveriges mindre bokförlag. "Lanseringen" där handlar i så fall om den intensiva proteststorm som, med ett totalt missförstånd i bagagaet, intensivt känenr att de måste hata ordet och skapar sådana här trådar. Räkna antalet "jag hatar hen"-trådar på FL och "hen kan du vara själv, gubbkäring" på facebook jämfört med positivt inställda lanseringstrådar...
Och sen kan man gärna räkna hur många som kapitalt missförstått ordet och bedriver någon slags anti-hen-hysteri för att de tror att dödsmördarsufragetterna som använder hen ska fräta bort deras kön med syra och tvångsklä dem i beige overall.