• Anonym

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-04 10:00:42 följande:
    Sina underliga utspel har de inte gjort i egenskap av demokrater, utan i egenskap av feminister. Det är väl, i den rörelsen som överallt annars, de tomma tunnorna som skramlar mest. Problemet är att tunnorna med innehåll knappt märks alls i just detta fall.

I övrigt känner jag att den här tråden visar precis det jag alltid tyckt och tänkt om feminismen. Visst, alla som kallar sig feminister kanske inte ställer sig bakom alla konstigheter ledande företrädare för inriktningen kläcker ur sig - men samtidigt återkommer det hela tiden, det här att man ska tolka, tänka, tycka och känna som ni - annars har man inte förstått vad feminism handlar om. Ni har tolkningsföreträde och vet minsann vad feminism är och håller man inte med har man fel.

Hela den retoriken står mig ärligt talat upp i halsen. Varför är det så provocerande att jag inte vill kalla mig feminist trots att jag, faktiskt, är för jämställdhet? 

Du får förstås kalla dig precis vad du vill, men att säga sig vara för jämställdhet men inte feminist, är för mig en  självmotsägelse.

Det finns en definition av ordet feminist, slå upp det, om du stämmer in på dom kriterierna så är du en feminist.
    Du kan inte hitta på egna definitioner av ord.    

• Anonym
    sara gerdrup skrev 2012-09-04 10:21:36 följande:
    jag är en som är stolt över att vara en hon inte vill jag någon kallar mig hen.
    Du Sara, vad ska man kalla dig om man inte vet att du är en hon? Det är det som är grejen.
    Den, personen... eller kanske hen? Spelar det så stor roll när man inte vet?

• Anonym
    CMM skrev 2012-09-04 10:57:40 följande:
    Ja, eller så gjorde de dem som kvinnor/män, husägare, medelålders eller naturintresserade. Nä, lägg av nu, utspel som dem jag syftar på har mindre med att vara demokrat och mer med att vara feminist att göra och det vet du också egentligen.

Varför tror du att så pass många delar min bild av feminismen som enkom kämpande mot orättvisor som drabbar kvinnor och i vissa avseenden rent mansdiskriminerande? Beror det verkligen på att vi inte förstått vad det handlar om, eller kan det vara så att pajasutspel som Borgströms inför fotbolls-VM senast eller Svelands åsiktscensurkrönika i DN (eller var det SvD) häromsistens faktiskt skadar rörelsen mer än det gagnar den? 

Extrapolera inte din åsikt till att det handlar om "såpass många", det vet du inget om.
    Du kan bara tala för dig.
    Ingen annan.   
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-04 11:58:48 följande:
    Okej, vill du blunda för verkligheten så ska jag inte hindra dig. Men tro mig, jag är långt ifrån ensam om att kalla mig antifeminist och hysa kritiska åsikter mot dagens svenska feminism.
    Det är möjligt, men fortfarande.
    du kan bara prata för dig själv, låt bli att prata för andra, det ger ett intryck av att dina egna åsikter är så svaga att du måste ta till att ni minsann är många som känner såhär.

Ungefär i nivå med min pappa är starkare än din.    
  • Anonym
    PolyPond skrev 2012-09-04 14:39:21 följande:
    Problemet med Per Ström -liksom med dig- är att han gör sak mot feministerna istället för att alliera sig med oss. Feminister vill i allmänhet att män skall lyftas på de områden de är efter också, även om de flesta i första hand jobbar för sådant som påverkar dem själva, precis som de flesta politiker. Per Ström skulle få betydligt snabbare förändring om han istället för att bete sig som en tjur framför ett rött skynke när han hör ordet feminist, ansluta sig och jobba för det som påverkar honom med folk som faktiskt tycker likadant.

Klokt.
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-04 15:01:45 följande:
    Och där har vi det igen. Det är vi (feministerna) som definierar hur kampen för jämställdhet ska föras, vilka infallsvinklar som är önskvärda och vilka som inte är det. Vill man jobba på något annat sätt och kalla sig något annat än feminist  är det inte okej.

Varför ska feminismen ha monopol i att vara för jämställdhet? Kan man inte se det tvärtom också? Jag menar, du säger ju att Pär Ström i grund och botten tycker samma sak som feministerna - varför kan då inte feministerna "gå över" till jämställdismen i stället för tvärtom? Eller är det en orimlig begäran?

Nej, det spelar ingen roll vad vi kallar det för egentligen.
    Huvudsaken är ju att man vill ha jämställdhet mellan män och kvinnor, det är grunden.
    Men vad jag inte förstår är varför man ska kalla det för ett hittepåord som jämställdist när det finns ett ord som står för just vilja till jämställdhet, feminism. 

Jag vill i så fall ha väl underbyggda argument för varför jag helt plötsligt skulle börja kalla mig något annat.

Men i sak håller jag med dig, det är alltid bättre att jobba tillsammans än att slåss inbördes.
    Det tjänar bara dom som inte vill ha jämställdhet på.
    Dom gottar sig i den fighten för det tar fokus bort från huvudfrågan.         
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 23:35:17 följande:

Att feminismen har ett bakslag just nu är inte så konstigt. Med alla nedskärningar, med ökad otrygghet, med ökad misstänksamhet mot grannen ("är han en soc-fuskare/svartjobbare/arbetarklassparasit?"), med ökar arbetslöshet blir mångas enda trygghet den status de har i sin självbild; då många har en taskig självbild blir nationen och/eller könet det enda de har att klamra sig fast vid. Och då leder det tyvärr till nationalism (läs främlingsfientlighet) och antifeminism (läs misogyni). Tanken går: "jag kanske inte har ett jobb, jag kanske inte har en framtid, jag kanske är en värdelös dynga bland svenska män, men jag ÄR i alla fall SVENSK och MAN, och alla icke-svenskar och alla icke-män är därför under mig!!!"

Exakt, så skönt att läsa att nån annan har samma resonemang som jag själv.
    Det första som måste göras är att få bort alliansen och framförallt ska sd ut, dom har ingen plats i ett samhälle där man värnar humanism.
    Så vi kan få in människor som faktiskt vill förbättra sverige för alla, inte bara dom som redan har det fett.

Det är liksom grunden tror jag för att kunna ta itu med just den pyrande eller småflammande rasismen som växer i sverige, dom ökade skillnaderna i villkor för män och kvinnor, sämre och sämre förhållanden för gamla, sjuka och våra barn.
    Samt att få ner brottsligheten, desperata människor tenderar att begå brott.
    Moral är i mångt och mycket en ekonomisk fråga. 

Sverige har blivit kallt, egoistiskt och hårt.
    Och det är inte konstigt så reagerar människor som får det otryggare och svårare att klara sig.
    Sålänge vi har en regering som jobbar för att öka klyftorna kommer det bara bli värre. 

Ökade klyftor får människor att må sämre och bete sig sämre.
    Minskade klyftor har motsatt effekt.

Så alliansen måste bort innan något kan bli bättre.                  
  • Anonym
    Fjorgynn skrev 2012-09-05 10:44:06 följande:
    Nu är det ju så att många trivs med att vara man.. Jag tror faktiskt de flesta män tycker det känns bra att vara lite "manlig" ibland.
    Detsamma gäller kvinnor.
    Det finns t.om forskning på detta som bevisar det.

Men sedan finns det hur många som helst som enkelt och lätt valt att gå ur dessa "roller".
    Det är lixom inte svårare än att bara vara sig själv som oss alla andra?
    Jag förstår inte varför ni feminister ska tvinga på oss roller som vi övat in och fört vidare i tusentals år och som känns 100% naturliga för oss?
    Det är skitsnack att det skulle vara "vi" som tvingar på folk könsnormativa normer, vi råkar bara vara absolut majoritet, och det verkar ju som vanligt vara fullkomligt tabu i Sverige. 

Och dom som trivs med att leva som könsrollen lär, män som kvinnor kan ju bara göra det.
    Inget hindrar dom.
    För dom är det inte ett problem med könsroller.

Men för alla andra och jag tror dom är betydligt fler än man kan se på ytan, som faktiskt inte mår bra av könsrollerna, som känner att dom inte passar in i den snäva modellen, som känner att dom är fel. 
    Som hela tiden får höra att om dom är som dom är, då är dom fel.
    Det är bara när man tar sin plats i den redan tidigare uppgjorda mallen som man duger.

Det feminister vill är att alla ska få vara som dom är, utan att bli dömda för det, utan att fösas in i en könsroll från nästan dag 1.
    Vilket är vad som sker idag, det vill vi ha bort.

Att du kallar det för skitsnack ändrar inte det faktumet.             
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 11:10:18 följande:
    Tacka sjutton för att män trivs med att vara man, de har ju alla fördelar.
    Det håller jag inte med dig om.
    Ytligt sett javisst har du rätt.

Men så ser jag på en ung man i min bekantskapskrets som har det riktigt jobbigt med att behöva leva upp till att vara den ständigt lyckade, framgångsrika mannen.
    Som alltid är beslutsam, drivande, trygg och säker, som alltid vet vad som är bäst.
    Och som inte har någon han kan prata med om det här utom mig, för att det är så stigmatiserat att inte kunna leva upp till det här.
    Och hur det urholkar hans självkänsla.

Så nej, jag tror inte alls att män alltid trivs med sin mansroll.  

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-09-05 11:27:25 följande:

Det är klart att det alltid finns undantag.
    Precis och jag tror att dom undantagen är betydligt fler än vad som syns på ytan.
    För att människor, kvinnor som män kämpar för att passa in i mallen och verka lyckliga där.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!