Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-08-27 19:18:09 följande:

Helt relevant resonemang som speglar resonemanget att hen är ett "påhitteord".

Egentligen märkligt att det finns en endaste människa som inte förstår att ALLA ord är "påhittade".  

Logik biter inte på alla vet du... Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-27 20:17:44 följande:
    Det är ytterst sällan ett sådant behövs i vardagen, att ni framställer det som något oumbärligt för mänskligheten stärker min övertygelse.

Det är väldigt sällan som "uppåtkvarkar" behövs heller i vardagen. Det betyder inte att ordet inte behövs och har en användning.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-08-27 21:32:00 följande:
    ett fåtal procent människor har problem med sin könsidentitet. den stora majoriteten av befolkningen ska därför anpassa sig till deras behov och inte definiera dem som vare sig det ena eller andra. så att dom känner sig bekväma och tillfredsställda. vore det inte bättre med ordet könsförvirrad istället för hen?   

Och rödhåriga ska kallas hårfärgsförvirrade? För de är också en minoritet som inte passar in i brunett-blondin-dikotomin?
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-08-27 21:46:58 följande:
    mig veterligt finns det bara två kön + gruppen människor som inte har en känslomässigt förankrad könsidentitet och därför helst vill se att ingen definieras som man eller kvinna 

Du har du möjlighet att lära dig litet nytt nu då.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-08-28 10:57:11 följande:
    Hen är ett substitut.

Det är Faber också.
  • Dorian Ertymexx
    Annamaria44 skrev 2012-08-28 11:00:47 följande:

Att använda ordet hen på vuxna är väl en sak, men som vissa använda det om sina små barn en annan. Det kommer kanske skapa problem senare i livet.

Sant. Vi ser ju hur hela Finland och Ungern de senaste par tusen åren varit kroniskt könsförvirrade. Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 11:22:14 följande:
    Alla pronomen är substitut.

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-08-28 11:46:19 följande:
    räcker det inte med han, hon, och jag vet inte? hen är ju dessutom bara ytterligare ett sätt att definiera en person, precis som hon och han. vill man komma bort från definitioner är det väl bättre att inte alls definiera? 

"Jag ska få besök av en dammsugarförsäljare senare idag, jag vet inte? kommer kring klockan fyra, och jag vet inte? ska ta med sig två-tre modeller att visa upp!"

Hmm. Låter fasligt omständigt. "Hen" är kortare och mer praktiskt.  
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-08-28 12:29:46 följande:
    Du har faktiskt fel där. Förutom intersexualism, där personer faktiskt har andra genetiska uppsättningar än xx och xy, exempelvis xxy eller xxxy, så är variationerna i de parametrar som vi betecknar som könstypiska väldigt varierande. Och detta är bara den biologiska biten.

Därtill tillkommer
    socialt kön
    juridiskt kön
    och
    könsidentitet

Det är intressant när folk försöker förlöjliga andra utifrån sin egen okunskap.

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 12:45:37 följande:
    FEL! Vi ska inte införa ett ord i svenska språket för intergendernas skull! Då kan vilka föreningar som helst börja höra av sig med förslag till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien och what have you, och kräva att man ska ta in ord som passar dem.

Fel väg att gå!

Ehm, nej. HELT rätt väg att gå. Men visst, vi kan slopa föreningars och särintressens onda påverkan, såsom ord som "återvändsgränd", "stoppförbud", "parkeringsförbud", "t-korsning" och liknande. Eller de där onda minoriteterna på universitet och högskolor, som tvingar på oss ord som "kvarkar", "svart hål", "takyoner", "litiumjoner" och liknande. STACKARS oss!!!!! Obestämd
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!