• Lavish

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-07-20 12:24:26 följande:
    Det är väl lite väl konpiratoriskt att ana sig till en dold agenda bakom bruket av ett ord som "hen".

Språkets ägare är användarna, och ord eller betydelser av ord som fyller ett tomrum i språket brukar kunna etablera sig och bli en del av ett praktiskt fungerande språk.

Det är nog troligt att hen så småningom även blir en lika självklar del av muntlig kommunikation som det idag håller på att bli av den skriftliga. 

Att sedan betydelsen av ordet fungerar som någon form av intelligenstest har säkert inneburit att spridningen har gått snabbare än annars. 
    Fast att ett nytt pronomen slår igenom är en stor sak, och att det har lyckats tillmäter jag den teoretiska bakgrunden som har många anhängare och som växer sig starkare.

För det andra, som sagt, det finns redan nu många som använder hen om personer de känner till könet på. Dvs användningen av ordet går inte att styra till att vara endast det som vissa här vill påstå att det används till (när man inte vet kön).
  • Lavish
    PolyPond skrev 2012-07-20 12:25:43 följande:
    Det är det oftast, skulle jag säga. Genom att neutralisera frågeställningen får man mindre fördomsfulla svar.
    Eller kanske mindre användbara svar
  • Lavish
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

Fast det finns en punkt där de två möter varandra och det är det jag är orolig för här...
  • Lavish
    FMGA skrev 2012-07-20 12:53:45 följande:
    Jomenvisst. Det är ju delvis därför bruket av hen ökar så snabbt, det fyller ett flertal funktioner.

Jag kan använda det när jag skriver om mitt barn men inte vill avslöja vilket kön hen har. Och där kan det finnas ett flertal skäl att jag föredrar att inte tala om vilket kön hen har för andra, trots att jag självklart vet det själv. 

För oss som har tragglat oss igenom den gamla sagoskatten med våra barn är det inte svårt att förstå att hen kan vara mer praktiskt om man anser att man inte nödvändigtvis själv behöver bidra till att skola in barn i föreställningen att pojkar är aktiva och flickor passiva.

Den användning som gör så många upprörda, att man tilltalar en person med pronomet hen trots att man känner till hens kön är i den mån den överhuvudtaget förekommer mycket tveksam.

Däremot kan jag inte uppröras över att någon föredrar att  använda hen i barnvisor som Ekorren satt i granen. Jag har ändå aldrig förstått mig på dem som tycker att könet är så viktigt på ett djur att de måste ta fram kikaren för att försöka könsbestämma, alternativt att "han" är det självklara valet för någon man inte känner till könet på.

Nu tillhör jag iofs själv den sistnämnda kategorin. Det faller sig naturligt för mig att säga  han om ekorren, men även om jag är uppvuxen i en äldre språktradition måste jag ju inte nödvändigtvis tro att språket inte kan utvecklas för mig och andra.
    Vet väl inte om det gör mig upprörd precis men jag tycker inte alls att det är oskyldigt att ändra i litterära verk eller gamla sångtexter så att betydelsen förändras.

Jag tycker helt enkelt att könet ÄR viktigt. Jag är för lika möjligheter men inte för en utsuddning av könsidentitet.
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:24:31 följande:
    Coolt. Vem har uppfunnit de andra orden i språket?
    De flesta ord är ju så gamla att det inte går att hitta upphovsmannen men det är klart att det finns en sådan. Nyare ord kommer ofta från författare, låtskrivare och artister. Ibland utländska låneord och då är det ofta en artist som börjar använda dem. Andra ord används i akademin och hittas antingen på för att man behöver ett ord för en företeelse eller lånas från utländska språk och översätts på det ena eller andra sättet.
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:22:22 följande:
    Jag tycker att ditt sätt att ställa frågan tyder på att du anser att det finns någon stor konspiration kring det här ordet. Det tycker jag verkar lite väl extremt.

Jag upplever att det finns naturliga skäl till att ordet hen dykt upp "nu". Här är två enkla exempel som jag kom på just nu:
    1) Förr var det för det första färre som kunde läsa och skriva. De som kunde detta var till största del män (för att utbilda en kvinna ansågs ju vara lika lönsamt som att utbilda en katt). Därför kunde de ta för givet att de i första hand skrev till andra män. Alltså ansåg de sig veta könet på mottagaren av texten.
    2) Alla yrken var indelade i "mansjobb" och "kvinnojobb". Man visste därmed att en elektriker eller en läkare var en man, medan en sjuksköterska eller en hushållerska var en kvinna. Alltså kunde man utgå ifrån att man visste könet på någon om man fick reda på vilket yrke de hade.

Idag kan vi inte längre utgå ifrån att vi vet vilket kön någon har, bara för att de har ett visst jobb eller är läs-och skrivkunniga. För att slippa göra bort oss och kalla någon för fel kön, vill man alltså ha ett könsneutralt pronomen som man kan använda när man inte vet vilket kön en person har.

På vilket sätt är det dåligt att man kan prata om någon utan att ange vilket kön personen i fråga har? Vad får dig att tycka att människans kön är viktigt i nästan alla situationer som finns?
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:47:58 följande:
    Håller du med mig om att det är enormt ovanligt att man kan härleda ett "nytt" ord till en enstaka person?
    Det beror väl på vad du menar med härleda? Jag tror absolut att de flesta nya ord har en, specifik upphovsman. Och att de flesta nya ord från början sprids inom/av en liten gruppering. Däremot kanske det inte alltid är möjligt att hitta den personen om det är det du menar. Men att det skulle vara extremt ovanligt att kunna hitta personen håller jag inte med om. När det handlar om nya arter, nya sjukdomar, nya mediciner, nya vetenskapliga begrepp m.m är det väl tvärtom ganska lätt att hitta upphovspersonen?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:50:17 följande:
    Men hur ofta gör du något med tuttarna?
    Hur menar du?
  • Lavish
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:55:33 följande:
    Jag menar att när man gör något och aktiviteten beskrivs är det aktiviteten som är viktig, och en själv som person är bara viktig i förhållande till den här aktiviteten. 

Exempelvis om jag är kirurg. Om jag opererar någon är det operationen som är viktig, jag är endast viktig utifrån de delar av mig som på något sätt kan påverka operationen. Att jag är utbildad läkare är relevant, att jag är allergisk mot bedövningsmedlet som används den dagen är relevant. Att jag är kvinna är inte relevant.

Om jag däremot ska strippa så är plötsligt mitt kön en av de delar av mig som är relevanta. Men väldigt få aktiviteter faller under den kategorin. 
    Jag tycker visst att det är relevant. Kan hålla med om att könet inte alltid är viktigt, men jag tycker det är viktigt såpass ofta att jag motsätter mig användningen av hen för sånt helt enkelt.

Säg t.ex att läkar-hen med tuttar oftare lyckas med sina operationer än läkar-hen med snopp? Eller säg att läkar-hen med tuttar endast får i uppdrag att göra enklare operationer, medan läkar-hen med snopp alltid får göra de komplicerade ingreppen och därmed också får högre lön? Säg t.ex att läkar-hen med snopp uppfattas som mycket mer ödmjuk och trevlig av patienterna än läkar-hen med tuttar?

Är det då verkligen helt irrelevant att den ena gruppen av hens var kvinnor och den andra gruppen av hens var män? (Heter det hens i plural? )
  • Lavish
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:04:05 följande:
    Med "härleda" menar jag "spåra".

Inom vetenskapen är det kanske möjligt att hitta upphovspersonerna till vissa ord. Jag tror dock att det är svårt även inom detta område. Språket är ju flyktigt. När du väl sagt ett ord är det ju sagt, det går inte att ta tillbaka det från någons medvetande när de väl hört ordet. Det enda man kan spåra är i sådana fall nedskrivna ord -men hur vet man att ordet inte använts av någon i talspråk innan det skrevs ned?
    Men varför är det viktigt? Poängen är väl att det FINNS en upphovsperson?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!