Lavish skrev 2012-07-20 21:30:42 följande:
Jag vill veta för att jag vill skapa mig en mental bild av vad som ska hända/har hänt. Jag vill förbereda mig.
Är du verkligen säker på att ingen vill ersätta han/hon med hen?
Men i exemplet ovan när jag frågade vad hen sagt, så skulle du informera mig om att din läkare är kvinna?
Jag har läst om att ersätta han/hon med hen fler gånger än jag kan räkna. Alla gånger utom en har det varit personer som varit emot hen som antingen missuppfattat allt eller som hävdar att massor av hen-förespråkare vill plocka bort han/hon. Vad vet jag, de kanske läser på andra platser än vad jag gör? Men hittills har jag som sagt bara stött på en person som förespråkat en ersättning.
Och då är ändå delar av min umgängeskrets genusvetare, aktiva feminister och väldigt öppna för allt som bejakar personens frihet ifrån begränsande normer. Ingen där vill, så vitt jag vet, ersätta han/hon.
Men säg att jag tittat åt fel håll, eller att opinionen svänger om några år, jag tror ändå inte det är någon risk för att han/hon försvinner. Hen kommer komma in i språker för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det. Han/hon kommer att stanna i språket för att det fyller en funktion, och det går inte att hindra omgivningen från att använda det.