• FMGA

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-16 17:35:46 följande:

Hmm, det blev inte mer innehåll i citatet än det var i ursprungsinlägget, efter vad jag kan förstå.

Jag kan inte riktigt förstå kopplingen mellan ett 2,5 år gammalt blogginlägg om stadsplanering och hen. Är det så att du försöker bevisa att det finns personer som använder benämningen patriarkat? Eller menar du att du fått korn på en batikhäxa?

Själv kan jag bidra med en länk till en plats där ämnet "hen" behandlas. Detta inlägg på rasistsajten avpixlat ligger helt i linje med vad somliga henhatare har gett uttryck för här i tråden.

Och apropå kopplingar så finns det en tydlig sådan mellan rasism och antifeminism: Inte så att alla antifeminister nödvändigtvis är rasister eller främligsfientliga, men så gott som alla rasister är också antifeminister.

avpixlat.info/2012/03/07/sd-ser-inga-fordelar-med-konsneutralt-pronomen/ 
  • FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
    Klart att den skulle kunna fylla samma funktion som hen gör idag, språket förändras ju liksom vår uppfattning om vad som låter fel eller fel.

Men det handlar om en slags tillvänjning som kräver att man möter ett nytt språkligt fenomen ganska frekvent - och det verkar som att de som förespråkar den som ett könsneutralt pronomen som kan syfta på en människa nöjer sig med att påpeka möjligheten till detta utan att använda sig av den i vardagsspråket. 
  • FMGA
    Ermenegildo skrev 2012-10-17 16:06:20 följande:
    Jag tror inte någon skulle påstå att jag är en indoktrinerad feminist och jag tycker att hen är ett utmärkt tillskott till svenskan. FMGA har väldigt vältaligt och tålmodigt förklarat varför. Ärligt talat bryr jag mig inte om med vilken politisk agenda ett ord har tillkommit om det fyller en vettig funktion. Och det är vi ju ganska många som tycker att det gör.
    Mm, jag tycker den här tråden har sina poänger som t ex i replikskiftet mellan Element och PumpkinQueen alldeles här ovan, där Element demonstrerar sin högst personliga variant av ett demonstrativt pronomen som personligt pronomen.

Men mest intressant är den kanske för att den pekar på ett allmänmänskligt fenomen, vår förmåga att tillskriva andra avsikter som de själva inte anser sig ha.

Jag har själv gjort detta ett antal gånger här på FL i debatten med sverigedemokrater, där jag gärna vill avfärda alla sverigedemokrater som inskränkta och okunniga halvrasister som samtliga mässar på temat: Det är invandrarnas fel alltihop. Så är det dessvärre inte alltid.

Tanken på att hen skulle vara kontaminerad av en feministisk agenda är märklig såtillvida att den bygger på tron att språket inte formas av användarna eller alternativt att användarna är införstådda med den hemliga agendan, medan det i verkligheten är precis som du skriver; så enkelt som att hen fyller en vettig funktion.

Det är ju bara att kontrollera hur hen används i språket och ställa sig frågan om man har något emot ett könsneutralt personligt pronomen och i så fall på vilka grunder.

Likt dig har jag aldrig definierat mig som feminist (på något sätt upplever jag att det blir fel om en man säger sig vara feminist) men jag har heller aldrig sett mig som antifeminist.

Kanske att jag tycker den här tråden är så underhållande just för att antifeministerna ofta framstår som veritabla strålkärringar här. Och ibland är det rätt kul att få sina fördomar bekräftade. 
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-17 20:46:35 följande:
    Pang Pang Lucky Luke
    En briljant sammanfattning av tanketillståndet i Fabrernas värld.

• FMGA
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 23:06:31 följande:
    He he... undrar hur Pumpkin Queen ska slingra sig ur det här Glad

Aha! Glad

Fast är det verkligen något som har betydelse? I plural går det ju bra att säga "de" om både människor och saker. Ingen har föreslagit någon hen-motsvarighet där som bara används om människor.
    Kanske genom att kopiera det  inlägg där en serietidningsbildad Lucky Luke-fantast använde "den" i funktionen demonstrativt pronomen utan att själv förstå detta.

Mycket tok skulle nog kunna undvikas om antifeministen lärde sig att tillgodogöra sig lite annan kunskap än den som finns i fablernas värld.

• FMGA
    nihka skrev 2012-10-19 00:52:57 följande:

Vad menar du med ANNAN kunskap? Jag ser ingen kunskap utan bara en massa nojor och fördomar.

Mm, kanske det är så - skalar man bort fördomarna och okunnigheten blir det inget mer kvar än en liten kärna som säger Pang Pang.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-19 12:27:59 följande:
    Jag behöver ingen kunskap då jag bara är en lågutbildad knallpulverskytt som förmodligen röstar på SD också om man skall tro på den intellektuella jätten FMGA. Trots att man i media dagligen kan se stöd för mitt påstående att det faktiskt existerar något som kallas statsfeminism och att denna i sin tur bygger på genusmodellen anses det vara ren inbillning.

Dock är jag hellre en lågutbildad knallpulverskytt än en quisling.
    Det vore mig främmande att förneka att din erfarenhet av att tolka vad "Pang pang, Lucky Luke" betyder vida överstiger min.

Och vad betyder väl egentligen  trista  grammatikkunskaper jämfört  med den intellektuella skärpan i ett "Pang, pang - Lucky Luke"-avslöjande av den heliga svenska statsfeminismen. 

• FMGA
    Element skrev 2012-10-19 15:41:00 följande:
    Det är ju också ett smart sätt att undvika själva frågan om det finns en statsfeminism och vad den får för konsekvenser genom att gömma sig bakom grammatiska teknikaliteter.
    Men jag har väl redan deklarerat att jag inte är troende.

Personligen tror jag inte att Pär Ström egentligen tror på sitt  pladder om den heliga svenska statsfeminismen, men han har hittat en nisch som lockar pojkar som vill se sig som viljelösa offer för feminismen - och han exploaterar den nischen rätt väl.

Klart att jag förstår att de som lockas av hans budskap inte har några problem att koppla det personliga pronomet hen till den svenska statsfeminismen; att statens myndigheter inte använder "hen" blir ju enligt Lucky Luke-tänkandet bara ett bevis för hur hemlig och farlig hen-agendan är.

Jag skulle möjligen kunna sträcka mig så långt som till att påstå att det finns - eller snarare fanns -en skenhelig svensk statsfeminism, d v s att det vore politiskt självmord att påstå sig vara mot jämställdhet. Men då sätter jag likhetstecken mellan feminism och jämställdhet, vilket inte alltid är korrekt. Men som när Göran Persson påstod sig vara feminist så var han väl ungefär lika trovärdig som när han sa sig vara för jämställdhet.
  • FMGA
    Element skrev 2012-10-19 16:43:43 följande:
    Jag är ingen anhängare av Per Ström, däremot ser jag ju med egna ögon att han har flera poänger. Hur han för fram budskapet är en annan sak. Bara i min kommun skulle personalen tvingas lägga flera kvällar på att lyssna på en feministisk konsults dravel. Det var många av bägge könen som såg det som slöseri med skattemedel men det var obligatoriskt. Jag anser inte att skattepengar skall gå till svammel om patriarkat som inte existerar.

De kommuner som anställt genuspedagoger, som könsbestämmer bestick  varför har de gjort det om inte i ett politiskt syfte? Jag antar att du nu kommer att lägga ned tio minuter på att förklara att jag bara drömt om alla artiklar jag läst.
    Men vad gäller (bristen på) källkritik och relevanskontroll påminner du om Pär Ström.

Jag läste också om besticken, men jag fick uppfattningen att det handlade om två personer i en kommun som vid ett tillfälle berättade om hur någon tänkt tanken att prova om man förknippar besticken med något speciellt kön.

Om du vill ta upp detta som ett exempel på statsfeminism så får du nog visa på systematiken och omfattningen av bestickbestämningen. 
  • FMGA
    CMM skrev 2012-10-20 19:27:34 följande:
    Aaliyah, du gör bara bort dig. Nihka och några till härinne kan i alla fall snacka för sin sak, det enda dina ryggdunkningar och härskartekniker gör är att dra ett löjets skimmer över din person. Du sitter säkert där och tror du är "giftig" eller "djärv" eller något sådant, men så är det inte.
    Annars är väl ditt inlägg ett skolexempel på härskarteknik - att göra sig själv till alla andras måttstock.

Ärligt talat kan det vara svårt att avgöra när Element behagar skämta eller är allvarlig.

Och trots allt är ju tron på att det finns en helig svensk statsfeminism så absurd att steget inte är så långt till att påståendet att FI sänder hemliga meddelanden genom plomberna bara ska vara en del av samma strålkärringsmentalitet.

Jelly, skriver t ex att hon inte läser det Aaliyah skriver - som ett svar på Aaliyahs inlägg!

Den logiska förmågan hos vissa henmotståndare är helt enkelt inte särskilt utvecklad, vilket innebär att det är svårt att diskutera utifrån rationella utgångspunkter med dessa om hens funktion i svenskan.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!