-
Över 40 år? Nu hittar du väl på ändå?nihka skrev 2012-08-27 19:10:20 följande:Ja, det klarar jag nog av att leva med att du tycker. Men du verkar inte klara av språklig utveckling särskilt bra som blir så upprörd av ett "nytt" ord som funnits i över 40 år.
-
Nej det finns bara två kön, och sen allt övrigt är en blandning av dessa två kön, t ex de 0,33% hermafroditer.PolyPond skrev 2012-08-28 11:18:58 följande:1) Varför skall man alls använda könsneutrala ord som "barnet", "ungen", "personen" eller "rörmokaren", om det skall vara så?
2) Det finns visst fler kön än två:
sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programi...
Jag tror vi skulle fått känna till om några professorer plötsligt hade upptäckt en genetisk förändring som resulterade i ett tredje kön. Wow vilken grej det hade varit!
Exempel på hur detta alien-tredje-kön skulle kunna se ut:
-
PolyPond skrev "det finns visst fler kön än två - länk" och det var det inlägget jag besvarade, hr viktigpetter.politikern skrev 2012-08-28 12:20:49 följande:
Så var vi där igen...
Hen är INGET TREDJE KÖN!!!!! Det är ett ORD!!! Som pumpkin queen skriver här ovan, ett pronomen, inte en fråga omen fysisk könsbestämning av en levande varelse.
Hur är det med läsförståelsen? -
Lol. Tur att det finns en VISS enad front mot bullshit-ordet här på politiskt korrekta FL iaf.Anonym skrev 2012-08-28 12:33:35 följande:
Korrektheten i vad som skrivs spelar inte så stor roll. Allt går ut på att det politiskt korrekta modeordet hen ska anamas vare sig man vill eller inte Vill du ha koll på allt modernt och politiskt språkligt korrekt ha koll på medias rapportering i P1. jag jobbar fortfarande på ordet bebis. snart kan jag nog säga det utan att kräkas
PS jag kan skriva "snippa" - utan att kräkas. -
FEL! Vi ska inte införa ett ord i svenska språket för intergendernas skull! Då kan vilka föreningar som helst börja höra av sig med förslag till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien och what have you, och kräva att man ska ta in ord som passar dem.Anonym (braord) skrev 2012-08-28 12:42:36 följande:
Om du blandar rött och blått får du lila. Skulle du inte säga att lila är en egen färg? Skulle det inte vara krångligt att säga blårött när det finns ett eget ord för det? Lika fel blir det ju att säga att blomman är röd eller blomman är blå när den inte är det.
På samma sätt är det väl passande att en intersexuell person kan kalla sig "hen" och slippa välja?
Fel väg att gå! -
Jag är helt allvarlig. Och för mig är språket, stavning, språkförståelse, läsförståelse jätteviktigt.Anonym (braord) skrev 2012-08-28 12:54:49 följande:
Du är inte helt allvarlig hoppas jag?
Hur man än ser på saken är könstillhörighet eller bristen på den viktig för alla, så att ha ett ord för de som inte passar in kan säkert göra stor skillnad för hur de känner sig.
Sen tror jag inte att SAOL tar in ord för att föreningar kräver det utan för att det framkommer att ordet faktiskt är i bruk. Det enda problemet med att ta in massa nya ord är väl att den nya upplagan av SAOL kan bli väldigt lång och mer papper måste tillverkas, vilket är dåligt för miljön, men då får man väl satsa på digitala upplagor istället. Det är inte heller något problem för mig som privatperson om massa ord tas in i SAOL, för jag känner mig inte skyldig att förstå och använda mig av varenda ord i svenska språket.
Jag tror faktiskt inte att jag hade varit "hen"-motståndare om det ovanst. inte var viktigt för mig. -
Kan du börja med att läsa hela tråden? Jag har redan svarat på det här, Faber har likaså svarat på det här, mfl människor. Tänker inte upprepa mig.Anonym (braord) skrev 2012-08-28 13:05:12 följande:Men vad exakt är problemet med att ordet "hen" finns i SAOL? "Hon" och "han" kommer ju fortfarande användas för det mesta eftersom det oftast är lätt att könsbestämma de människor vi möter.
-
LOL! Du skulle ha skrivit "sätta igång bebisfabriken" GahAnonym skrev 2012-08-28 13:27:23 följande:fyll gärna i med egna hatord
"Hen och jag tänker sätta igång bebisfabriken efter vi varit på kickoffen för andra intergenderpar."
Eller nåt. Finns faktiskt få ord jag hatar :D -
Ska det nu uttalas alls bör det bli som hen med långt e. Alltså hén. INTE hèn! Hen är för mig som är halvengelska antingen ett smeknamn på en tjej som heter Henrietta, eller "hen night" = möhippa, bara tjejer, eller "hen" = höna vilket är feminint.PolyPond skrev 2012-08-28 14:29:00 följande:Nej, det beror på att man vill anonymisera eller att könet är irrelavnt för tråden. Somliga använder h*n istället, men det är i grunden samma sak. Hen är lite lättare att uttala bara.
hén låter isf mer asexuellt. -
de orden är ju självklara och tar inte plats från befintliga ord.PolyPond skrev 2012-08-28 14:34:23 följande:Jag tycker det är intressant hur mycket krut man kan lägga på att bli arg på ett ord som hen, men låta vinterkräksjuka, bredband, app och vaskning passera utan kommentar.
Vi har redan ordet den, varför införa hen?