• CMM

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 12:24:20 följande:

VADDÅ TÄNKT! AV VEM!

"Aja, du kan säga "bidragsberoende" som du vill, men försök inte säga att det inte är menat att få folk att acceptera att fattiga svälter på gatan!!!!!"  
    Av flera här i tråden. Slutar du alltid läsa efter halva inläggen?

Jämförelsen med "bidragsberoende" förstår jag för övrigt inte alls. Hur är faktumet att det finns människor som måste ha bidrag för att kunna leva sina liv relevant för någonting i den här diskussionen. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Faber skrev 2012-09-16 19:07:15 följande:
    Det är nog snarare så att folk som tror att det existerar ett patriarkat har större behov av en foliehatt.
    Har också undrat om det där. Hur går man med? Kostar det något?

• CMM
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-17 11:20:50 följande:
    Ja detta är då en tes som jag vågar satsa stora pengar på!
    Det är ju bara för att folk inte förstår att feminismen egentligen bara vill allas bästa hela tiden.
  • CMM

Vad försöker ni uppnå med det här självgoda ryggdunkandet? Ni kan helt enkelt inte förlika er med att det finns folk som inte kan identifiera sig med dagens svenska feminism, eller hur? :)

• CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-19 02:03:52 följande:

Skrev han som inte kan förlika sig med att folk KAN identifiera sig med en eller flera av de feministiska grupperna i Sverige.
    Jodå, det har jag insett sedan länge att folk gör. Jag förstår det inte - på samma sätt som jag inte förstår att någon kan tro att homeopati fungerar, bekänna sig till religion eller rösta på Miljöpartiet - men jag är inte dummare än att jag inser faktum. 
  • CMM
    humlesurr skrev 2012-09-19 13:03:28 följande:
    Blir så provocerad av er som säger att "hen ska bort, det finns ingen anledning att ha det, HAN ELLER HON HETER DE JU".

Jag ser mig själv som en "hon" bara så att ni vet. Ingen tvingar varken er eller mig att kalla er själva för hen och henom.
    Men det finns en så solklar användning! När jag pratar om min syster, då är det hen som gäller. Och varför det? - Jo, för att hen helt enkelt inte vill definieras med varken det ena eller det andra könet! Hen är någonstans mittimellan kan man säga. 
    Har också många vänner som kroppsligt ser ut som kvinnor/män men som egentligen, på det psykiska planet, har det motsatta könet. Att då alltid utgå ifrån att de har sitt kroppsliga kön  ställer till problem. 
    transexuella personer lider mer av psykisk ohälsa än andra, just på grund av att de ständigt måste försvara något som för dem är självklart. De möts av misstro, fördomar och trakasserier. Att då ytterligare bygga på det genom att använda "fel" pronomen känns bara onödigt.
    Sedan när det gäller små barn eller djur eller folk man helt enkelt inte vet könet på så tycker jag att det är smidigt att använda hen tills man fått reda på det :)

För mig är "hen" en gyllene medelväg. Man kan använda ordet "hen" tills man faktiskt fått bekräftat för sig hur personen definierar sig själv. No harm done!

Sedan kan man ju inte kräva att alla ska heta hen tills "motsatsen bevistats" så att säga, det är inte det jag säger. Det är bara så jag försöker göra, det är det som funkar för mig. Även om jag slarvar ibland :)
    Däremot så har jag alltför många exempel på när folk uttrykligen har bett att få bli kallade hen och henom - eller hon/han fastän att det inte är ens kroppsliga kön men där de bara möts av förakt och misstro. Där folk medvetet använder "fel" pronomen bara för att provocera, eller där folk säger att "jag tror inte på hen". 

De som aldrig själva velat bli kallade för hen kan inte säga åt de som vill det att "hen inte behövs, det är onödigt och jag vägrar använda det".

Och det ska funka åt båda hållen såklart! Blir ni någon gång kallade/omnämda som hen fastän att ni definierar er som  hon/han, ja, då¨är det bara att säga det! "Jag skulle föredra att du sade hon/han istället då det är det som känns bäst för mig".

Så enkelt är det!

Varför använder du det entydigt kvinnliga "syster" om hon nu är en "hen" när vi faktiskt har det helt könsneutrala "syskon"?
  • CMM
    nihka skrev 2012-09-19 19:39:53 följande:
    Det som gör att jag inte kan bli arg är att när jag tänker efter är det så sorgligt. På riktigt alltså. Tänk att leva varje dag med känslan att man är förföljd av feminister.
    Jo, det är väl ungefär som att leva varje dag med känslan att man är förtryckt av ett ondsint patriarkat.
  • CMM
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-20 08:47:31 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan system eller individ? 
    Inte direkt. Båda inställningarna syftar till att beskylla andra för saker man faktiskt har all möjlighet i världen att påverka själv.
  • CMM

Jag är något så unikt som en som är kritisk mot genusvetenskap, som anser att det finns en statsfeminism i Sverige men som trots detta tyckte det endast var mannen i den där våldtäktstråden som gjort fel...

• CMM

Just FMGA, å andra sidan, gillar själv att lägga sig på en ovärdigt låg nivå då och då också. Hen själv ser det emellertid troligen som att "prata med pöbeln på pöbelns språk".

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!