Inlägg från: Anonym (Eh?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eh?)

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-09-01 14:20:09 följande:
    Hennandet kan nog ge upphov till ökat våld. Folk blir förbannade av att bli kallade för henn och slår ner hensägaren. Vi kanske rentav får se det första mordet med henmotiv?
    Så du smyger omkring och tjuvlyssnar om främmande människor kallar dig hen istället för hon? OK...
  • Anonym (Eh?)
    Jenny 993 skrev 2012-09-01 15:55:28 följande:
    jag tycker helle inte om ordet hen å tycker det e fel å använda det när man vet vad det e för kön på sitt barn...

men jag oxå förstå att man exempel använder det här när man skriver trådar om sin situation hemma så ingen ska känna igen sakerna för mkt.....  

Så för övrigt tycker inte jag att man ska använda ordet hen för mig e det ett trendord some omodernt om typ 5 år så lägg av med tramset  
    OT: När kommer trendordet "e" att bli omodernt?   "Some" har jag bara sett en gång så det antar jag inte är så trendigt... hur många förstår vad det betyder?
  • Anonym (Eh?)
    Fjorgynn skrev 2012-09-01 21:48:46 följande:
    Jaja, varför inte bara komma överens om att detta är ett feminist-påhitt som genusfanatikerna kan få nyttja bäst de vill? Det sorterar ju bara ut snabbare vem som är vem.

Ordet är påhittat av feminister och det är enbart feminister som försvarar påhittet, således ett påhitt för och av feminister.

I sann feministisk överförmyndaranda så försöker man såklart tvinga in ordet i allas våran vardag precis som med allt annat de hittar på i sin genussmedja på uiversiteten runt om i Sverige, men detta kommer de aldrig lyckas med då ingen vill förknippas med genustokar längre.

Tvingar man in ordet genom att använda det? Borde vi ha en språkpolis som kollar bruket och bötfäller?

Är det inte enklast att de som vill använder hen gör det (som t ex SvDs Magnus Eriksson som använder det i formella texter http://www.svd.se/kultur/hen-fungerar-i-formella-texter_7220867.svd) och de som inte vill slipper? 
  • Anonym (Eh?)
    qzectb skrev 2012-09-03 11:35:00 följande:
    Men onödigt! Man kan redan säga den (personen). Vi behöver inget nytt ord.

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.
    OK, du föreslår ny användning av den istället för nytt ord hen.  För att använda Hen-riks exempel:
    "Leverantören har tydligen varit här, den lämnade en lapp i brevinkastet" , "Kunden som skickade anonyma klagomail har skrivit och klagat igen, önskar att den kunde ringa istället så vi kunde reda ut det här!", "Bebisen kommer att födas kring julafton, men jag hoppas den har den goda smaken att inte välja just den 24:e som födelsedag")

För mig låter de två första meningarna lite konstiga. eller har jag missuppfattat ditt förslag?

• Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-04 13:14:44 följande:
    Det beror på. Att Ulf (Brunnberg, antar att det är honom du menar) hånas i media, och diverse twitterkändisars ryggar dunkas av Janne Helin för att det visar sitt "hat", är synnerligen väntat, eftersom Brunnberg står för en åsikt som i dag inte är PK.

Att döma av kommentarsfälten till hans artiklar (och ja, jag vet att det förekommer riktiga skräckexempel där, liksom i bloggkommentarer, men om vi bortser från dem...) är tonen faktiskt en annan. Jag skulle uppskatta att andelen som håller med Brunnberg där är ungefär lika stor som andelen som inte gör det. 
    Jag förstår mig inte riktigt på Ulf Brunnbergs och kompanis åsikter.... hade det varit bättre om det hade varit en spenslig ung kille som hade dödats?  Det viktiga är väl att skydda personalen och inte ge någon en uppgift som hen inte klarar av? Oberoende av vad som finns mellan benen.

Ska vi verkligen fortsätta med den gamla attityderna att det är ok att män dödas, män är bara kanonmat, det räcker med ett fåtal män för en man kan göra flera kvinnor med barn?   
  • Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-04 13:57:28 följande:
    Nej, självklart inte. Det spelar absolut ingen roll vilken könstillhörighet eller kroppsbyggnad en dödad häktesvakt har, det är lika tragiskt oavsett. Däremot tycker jag inte man ska minska de fysiska kraven för utbildningar till vissa arbeten bara för att få in fler kvinnor (detta har t.ex. gjorts för brandmannautbildningar) - jag tror det är där Brunnbergs (och min) sko klämmer. 

Vidare är det ett faktum att de farligaste jobben oftast innehas av män. Borde man inte kvotera där också om man  nu ska göra det till styrelseposter och dylikt - eller är det bara viktigt med jämställdhet i de mest attraktiva och högavlönade sektorerna?
    Min personliga åsikt är att man ska sluta med kvoteringar, både officiella och inofficiella.  

Problem blir det dock för de jobb de underrepresenterade grupperna inte söker. De farligaste jobben du nämner, är det stora grupper kvalificerade kvinnor som söker?  Eller är det som t ex lågavlönade vårdjobb att helt enkelt inte så många killar söker.  Man kan ju inte kvotera in någon som inte finns eller menar du med kvotering att man tvingar någon att ta ett jobb som hen inte vill ha? Det kanske mer handlar om positiv marknadsföring för att göra dessa jobb mer attraktiva att söka.
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (... det är jag..) skrev 2012-09-05 18:20:39 följande:
    Ja, det är exakt det jag ville få fram. Det är ett ord, precis som vilket annat så varför bli så upprörd såfort någon säger att de inte tycker om ordet? Fattar inte riktigt poängen där faktiskt...
    Ja du... så här skrev TS
    Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:01:14 följande:
    Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!
    Vem är det som är upprörd nog att ta sig besväret att starta en tråd?  Du är välkommen att citera en trådstart som är  lika upprörd för att vissa INTE gillar ordet hen.
  • Anonym (Eh?)
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 11:08:15 följande:
    ...

Du skriver "Det är bara patetiskt att försöka stävja människors språkbruk." Vet du, det tycker jag också! Det är allt bra patetiskt att försöka tvinga oss alla att använda "hen" när vi redan har fullt fungerande substitut. Det är allt bra patetiskt när genusradikalvänsterfeministtyckareliten ska få igenom ett användande av ordet genom förmynderi och att bestämma över folk.
    Snälla, snälla kan du ge oss en länk där någon vill tvinga igenom ett allmänt införande av ordet hen?  Jag vill debattera med den personen om personliga val.
  • Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-11 12:41:55 följande:
    Här i tråden finns åtminstone ett exempel på någon som inte tycker det är okej för en tidning att inte använda "hen". Ingen raktigenom klockren jämförelse med det du beskriver, men inte känns det speciellt avlägset heller.
    Du ser ingen skillnad mellan  "inte tycka det är okej för en tidning att inte använda "hen"  och  inte tycka att det är okej att förbjuda användandet av "hen" för de skribenter som vill använda det? 
  • Anonym (Eh?)
    nihka skrev 2012-09-19 19:39:53 följande:
    ....

Det som gör att jag inte kan bli arg är att när jag tänker efter är det så sorgligt. På riktigt alltså. Tänk att leva varje dag med känslan att man är förföljd av feminister.
    Så rätt du har. Tragiskt det måste vara att misstänka varje kvinna han möter för att vara feminist. Eller kanske också män? Att vara tvungen att förhöra alla innan han kan slappna av och vara sig själv, att hela tiden vara på sin vakt, att lägga band på sig och bara knyta näven i fickan när han misstänker feministiska tendenser. Han måste lägga band på sig, sin tunga, sina nävar av sociala skäl för han kan ju inte börja angripa arbetskollegor, kompisars fruar eller sin mor hur som helst.
  • Anonym (Eh?)
    CMM skrev 2012-09-19 23:18:27 följande:
    Jo, det är väl ungefär som att leva varje dag med känslan att man är förtryckt av ett ondsint patriarkat.
    Du ser ingen skillnad mellan system eller individ? 
  • Anonym (Eh?)
    Element skrev 2012-10-18 15:28:52 följande:
    Allt är en social konstruktion just därför anser jag att kvotering skall bort. Likaså skall kvinnor inte få billigare försäkring eller gratis rabatt på taxi hem från krogen.
    Så det är inte ok att ha lägre pris på bilförsäkringar till kvinnor för att kvinnor har lägre olycksfrekvens men ok att ha lägre utbetalningar på pensionsförsäkringar till kvinnor eftersom medellivslängden för kvinnor är högre?

Rabatt på taxi är det många grupper som har, t ex företag och intressegrupper. Tjejtaxa avskaffades i Sverige den 1 juli 2005. 

• Anonym (Eh?)
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 17:47:28 följande:
    ...mao det kommer inte vara några henanhängare som jobbar med den frågan.
    Så killar startar inte Facebookgrupper mot gatuvåldet för att de är henanhängare? Eller stoppar henanhängarna dem???  

• Anonym (Eh?)
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 12:18:41 följande:

Klart att du inte ser det så, om du gjort det hade du ju tyckt som jag. Och det gör du ju inte. Glad

Det här med kvotering är något som jag tror väldigt få människor tycker är bra, egentligen. Jag vet många feminister som tycker att det är uselt att kvotera in kvinnor, eftersom det ju bara leder till att alla kvinnor får rykte om sig att ha fått jobbet på grund av sitt kön -inte sin kompetens. Vilket ju är raka motsatsen till vad man vill uppnå, om man är feminist.
    Personligen så är jag inte för inkvotering av kvinnor, jag är för att motverka inkvotering av män...
  • Anonym (Eh?)
    ljung och viol skrev 2012-10-26 17:57:31 följande:
    Man får väl ta och bestämma sig då. Det skulle ju inte funka om alla gick runt och var både en han och en hon.
    Varför då? Vad är det som gör att en frisör måste veta hur det ser ut innanför byxorna innan hen börjar klippa?  
    Vad är det som inte skulle funka?
  • Anonym (Eh?)

Det verkar finnas ett stort dolt behov av stöd till män som misshandlas i relationer. De mansjourer som byggs upp med frivilliga krafter bör få stöd för att marknadsföra sig. Attityden mot misshandlade män måste förändras i samhället, det är främst andra män/pojkar som mobbar, "inte riktiga män", "har'u inte pli på kärringen", "en rejäl karl tål en smäll".  Men sorgligt nog så verkar det bara vara feminister som anser att en förändrad mansroll är bra. Antifeminister verkar ju tycka att det vore en bra förändring om kvinnojourerna las ned?  

Det som främst borde arbetas med i samhället är dock utövarna av våld oberoende av offrets kön, bakgrund, sexuell läggning etc. Vilka utövar våld och varför anser de sig ha rätt att ta till våld?  Alla män är inte våldsamma men en majoritet av våldsutövarna är män. Alla män är i riskzonen för att drabbas av våld, främst från andra män. Borde inte alla män må bra om den våldsamma minoriteten togs om hand och behandlades?

• Anonym (Eh?)

Mansjourer behöver definitivt mer stöd, både statligt och frivilliga bidrag. Dessutom behövs fler volontärer med egna erfarenheter som ställer upp och jobbar med utsatta män.  

Ett problem är att män utsatta för relationsvåld inte syns, vare sig i sjukvårds-, brotts-, eller mansjoursstatistiken och det gör att kommuner och staten tror att problemet inte finns.  Som Per Billing säger i sin blogg : En grundbult i mansrollen är att man ska vara stark och beskyddande, inte att någon annan ska ha lyckats kränka ens egna gränser. Jag tvivlar på att män som misshandlas blir mer beredda att träda fram på uppmaning från feminister, staten eller media. Framför allt så måste män uppmuntra de utsatta männen att anmäla och visa att det inte är omanligt att vara svag. Ni män måste ta hand om varandra och vara föredömen för varandra! Ingen kvinna kan vara ett bra exempel på manlighet för en man, eller hur?

• Anonym (Eh?)
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:00:59 följande:
    Avskyr också ordet Hen! Det heter han/ hon. Vill man vara kryptisk och inte avslöja kön på ev misstänkta så kan man säga den (skäligen) misstänkta.
    Nja... den misstänkta/misstänkte borde det väl vara då? Blir det inte en rätt klumpig text om det skrivs varje gång istället för han/hon/hen?

För övrigt.  hur säger ni han/hon? han snedstreck hon? han eller hon? han hon?
  • Anonym (Eh?)
    mojnemenito skrev 2012-12-22 23:13:56 följande:
    jag vet inte hur reportrar har valt att säga när de gör nyhetsinslag. Men inom mitt yrke där vi skriver mycket, så skriver man alltid misstänkt person.
    I en text där man kanske använder han/hon/hen 4-5 gånger så blir det väl lite väl mycket att skriva "misstänkt person" varje gång?  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!