• Jeff

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Höna) skrev 2012-07-22 19:59:32 följande:
    Hen är ett engelskt ord och betyder "höna" punkt.
    Barn är ett engelskt ord och betyder "lada" så vad är din poäng?
  • Jeff
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:50:46 följande:
    Såhär säger pajasen till författare, som verkar vara en riktigt slemmig typ:

"– Varje gång man skriver "han" eller "hon" får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten, säger författaren Jesper Lundqvist i ett pressmeddelande."

VEM TYCKER ATT DET ÄR OKEJ ATT FÖRVIRRA BARN KRING DERAS KÖNSROLLER?

Handuppräckning nu!
    Kön eller könsroller?

Jag tycker inte det är ok att tillskriva barn roller baserat på deras kön. Jag tycker inte vi ska lära pojkar att de ska vara busiga, starka och gilla bilar och flickor att de ska vara snälla, leka med dockor och lyda. Barn ska själva komma fram till vad de gillar och vilka de är

Så om du med att förvirra barn ang deras könsroller menar att inte förmedla vad deras roll enligt nu gällande stereotypa könsroller ska vara så räcker jag med glädje upp handen.

• Jeff
    Daddy Cool skrev 2012-07-24 00:53:06 följande:
    Håller du inte med om att det vore praktiskt att ta bort oregelbundna verb och liknande?

Det är självklart OK att diskutera en fråga utan att samtidigt vara tvungen att diskutera en massa andra liknande frågor. Frågan är dock varför just "hen-reformen" är så populär jämfört med andra föreslagna språkreformer. Tycker inte du att det är lite märkligt?
    Skulle tippa på att få andra reformer har gjort/gör folk riktigt lika bajsnödiga som hen-reformen, ev med undantag av du-reformen som tydligen var ett satans påfund eftersom det skulle vara skillnad på folk och (fint) folk. Just behovet att behålla klart definerade kategorier för människor verkar ju vara det som upprör även nu, inte det faktum att språk förändras.
    Hen hen hen hen hen hen hen hen
  • Jeff
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-24 11:31:17 följande:
    Skål
     Glömde skåla tillbaks i andra tråden så SkålSkålSkål
  • Jeff
    MaryArden skrev 2012-07-25 16:13:42 följande:
    För övrigt tycker jag det är underhållande att det i den här tråden har framförts åsikter om att feministerna själva bär ansvaret för sin knäppgökekvot, och att vi borde hålla rent i de egna leden...när det i samma tråd är så övertydligt att vissa kommer aldrig att lära sig. 

"Hen är KÖNSUTPLÅNANDE!"

"Hen är inte tänkt att ersä...." 

"Jo! Jag läste om en förskola där man SKAR AV alla könsorgan! Ned med hen!"

"Hen är ju tänkt att användas nä..."

"SKAR AV, hör du inte vad jag säger??"

"...r man inte vet köne..."

"Då kan man använda DEN! Den är ett riktigt ord, ingen har hittat på det som man gjort med hen. Den är dessutom helt könsneutralt!"

"Men om det inte är ett problem att använda könsneutrala pronomen kan man väl använda ett som inte syftar på döda t..."

"BATIK!" 

Haha helt underbart! BATIK!!
    Gubbkärring
  • Jeff
    Purpurbräcka skrev 2012-07-26 08:45:57 följande:
    Och ofta är det väl även ett sätt att vara mer anonym. Man vill inte berätta mer än vad som är absolut nödvändigt för att andra ska förstå situationen och då kan man ofta utesluta barnets/läkarens/kompisens/busschaufförens kön. På så sätt har man i viss mån minskat risken att man blir identifierad.
    Precis, när folk använder hen här på FL är det ju för att lämna ut så lite information som möjligt. Ytterligare ett exempel på ordets användbarhet.
    Gubbkärring
  • Jeff
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!
    Varför skulle de på dagis kalla dina döttrar för hen, dagis vet ju vilket kön de har och hen används när man inte vet. Exempelvis när någon ser min 4 månader gamla dotter, bebisar är ju ofta svåra att se skillnad på om man inte tar av blöjan.

Främmande person: Åh, hur gammal är hen?
    Jag: hon är 4 månader.

Vad är provocerande i det? Det syns ju inte att hon är en flicka och jag skulle snarare bli smått stött om någon frågade "hur gammal är den?".

Gubbkärring
  • Jeff
    Anonym skrev 2012-07-26 18:53:45 följande:
    Ja då är det allvarligare än jag trodde. Jag tycker "hen" är ett praktiskt ord och använder det då och då. Men det är ju inte allmänt vedertaget och det kommer nog att dröja ett par decennier (kanske) innan det känns naturligt. Men om mitt användande av "hen" betyder att jag stöder de galna militanta mammor som klär sina ettåriga pojkar i rosa strassklänning så ska jag sluta säga det NU.

Det är inte det ditt användande betyder. Fast det kanske inte räknas när det kommer från mig. Vissa dagar klär jag nämligen min dotter i jeans och en Motörhead-body så jag kanske klassas som militant
  • Jeff
    Faber skrev 2012-07-26 19:22:12 följande:
    Det har inget med klädsel att göra utan handlar om en ideologi som liksom alla ideologier syftar till att skaffa ekonomiska och sociala fördelar åt de egna gruppen på bekostnad av andra i samhället, detta får etiketten jämställdhet fast det handlar om något annat.

Anser du att vi bör diskutera vilket genus bestick har som ju gjordes nyligen, eller att undervisningen i fysik skall innehålla mindre matematik eftersom den anses vara fyrkantig och patriarkal?
    Jag vet att det inte har med klädsel att göra. Läs inlägget jag svarade på.

Anonym skrev " Men om mitt användande av "hen" betyder att jag stöder de galna militanta mammor som klär sina ettåriga pojkar i rosa strassklänning så ska jag sluta säga det NU"

Mitt svar var, nej, det är inte det användandet betyder, dvs hen har inget med klädsel att göra eller militanta mammor att göra.

Däremot kanske det inte betyder så mycket för vissa att just jag säger det då jag använder alla typer av kläder på min dotter. Ibland är det mer maskulint och det har en del personer reagerat negativt på. Är man en person som skulla reagera negativt på det så spelar nog mitt svar ingen roll.

Så, det var inlägget jag svarade på som drog in klädsel. Jag anser hen vara ett praktiskt ord och använder det av den anledningen. 
  • Jeff
    Anonym skrev 2012-07-26 19:42:06 följande:
    Men jag fattar inte hur du tänker?? Är en flicka i motörhead-body (vet inte vad det är men antar att det är maskulint)  och jeans så är hon en "hen" och motsvarande om en pojke kläs i prinsessklänning så är han en "hen"!!?? Eller förstår jag dig fel?
    Va? Ja, du förstår nog fel.

Min dotter är en hon, jag vet det och refererar till henne som hon. Hon är en "hon" oavsett vad hon har på sig.

Däremot förstår jag att det kan vara svårt att folk som inte känner oss att avgöra om det är en pojke eller flicka jag har i vagnen då bebisar mest ser ut som bebisar. Vill de då fråga vad hon heter eller hur gammal hon är får de hemskt gärna fråga "Vad heter hen?" eller "Hur gammal är hen?" istället för att fråga om "den". Då svarar jag och kan genom att använda ordet "hon" i mitt svar förmedla att hon är en flicka.
  • Jeff
    Faber skrev 2012-07-26 20:58:48 följande:
    Vad heter barnet? Övergår folks intellektuella förmåga?
    Tydligen, eftersom de som regel chanser på ett kön eller säger "den".
  • Jeff
    Anonym skrev 2012-07-26 21:00:06 följande:
    Jag tycker att det är väldigt oartigt av folk att benämna ditt barn "den"!!! Betydligt värre än hen? "Den" låter ju som om att det kan vara en alien !! Jag som medelålders kvinna som tycker alla småbarn är söta skulle nog säga -" ÅÅÅ så söt är det en pojke eller flicka? Och om jag skulle säga ÅÅÅ vilken söt liten pojke för att dottern var klädd i 
    svart dödskalletshirt och hade svarta jeans och en skylt med "fuck you" på barnvagnen så hoppas jag du ursäktar. Ja och ursäkta igen för att jag anser att dessa attribut är maskulina.
    Ja, "den" gillar jag inte.

Jag tar inte illa upp om någon tror det är en pojke de dagar hon har mer maskulina kläder på sig, det är fullt begripligt och jag brukar inte rätta folk om de inte frågar. Det enda som verkligen stör mig är när folk anser att hon inte ska ha vissa sorters kläder pga av att hon är flicka. Jag har själv olika sorters kläder och begränsar inte hennes garderob mer än jag begränsar min egen men jag har vid tillfällen sprungit på personer som drar en himla massa slutsatser om mig enbart pga vad jag satt på henne den dagen. Det är ju lite trist.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!