Inlägg från: Anonym (Hurra för hen!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hurra för hen!)

Jag hatar HEN!!!

Ni som är emot användning av ordet hen, vad tycker ni att man ska säga när man pratar om någon som varken är man eller kvinna?
    T.ex. i meningsutbytet:
    -Hur mår Kaj idag?
    -H*n är mycket piggare.

EnAnonumius skrev 2012-07-20 19:05:55 följande:
    "Kaj" är ett mansnamn. Det har sina rötter från Danmark och även här i Sverige så är det klassat ett mansnamn.
    Så ditt exempel blir lite lustigt här när du använder ett mansnamn om du vill göra ett könslöst exemplifierande. Flört

Sedan så vad menar du med en person som varken "man eller kvinna"?

Sedan ditt exempel. Att ha denna typ av meningsutbyte förutsätter ju att båda känner, alternativt, känner till vem Kaj.

Förr så använde man "denne/denna", beroende på vad som passade bäst grammatiskt i en mening om man mot all förmodan inte kände till könet.
    Ser inget fel eller kränkande med det.

Jag tycker ändå det är fel med "hen" i sig då det låter mer femininum än neutrum.
    Ta och jämför med "henne" 

Så tyvärr tycker knappast "hen" är riktigt genomtänkt från första början.
    Från scb.se:
    Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Kaj. Av dessa har 17 namnet Kaj som tilltalsnamn. Det finns 6264 män som har förnamnet Kaj. Av dessa har 3935 namnet Kaj som tilltalsnamn. Jag har träffar två kvinnor som heter Kaj, visste inte att det var en stor del av de som över huvudet taget fanns.

Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han.

Med en person som varken är man eller kvinna menar jag just det. Personen kanske har bröst och står som kvinna i passet men har en penis eller har en penis och bröst och står antingen som man eller kvinna i passet. Eller så har personen penis och står som man i passet men har aldrig någonsin känt sig som man, eller vice versa. Eller så har personen aldrig haft ett könsorgan som är kvinnligt eller manligt. T.ex. I några länder kan man stå som man, kvinna eller annat i passet.

Att använda denna/denne kan man ju göra, men de orden hänvisar till något kön (denna - kvinna, denne - man), och det var ju det vi ville komma ifrån med ordet hen.

Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord.

Ett litet förtydligande: Den stora majoriteten av de som gillar att använda ordet hen använder också orden han och hon. Tanken är inte att han och hon ska försvinna, utan kompletteras.

...och ett förtydligande till: i finskan används hen, så vitt jag förstått, på så vis att det betyder både han och hon samtidigt. Böjningen på de ord som används i samband med hen berättar om det är en man eller kvinna man pratar om. När vi har lånat in ordet hen har vi förändrat betydelsen något, vilket ju ofta sker med lånord.

SaddePadde skrev 2012-07-20 20:23:43 följande:
    OCH jag har en tjejkompis som heter Kaj Skrattande 
    3 stycken identifierade!! (om inte jag har träffat din kompis vill säga...)
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Visst vet de flesta barn skillnad på könen, alla vuxna tjatar ju om det hela tiden!

Vissa barn känner också väldigt tidigt att de varken är han eller hon eller att alla kallar dem för hon men känner sig som en han. Det behövs barnböcker om/för de barnen också.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!