• EnAnonumius

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Hurra för hen!) skrev 2012-07-20 18:42:25 följande:
    Ni som är emot användning av ordet hen, vad tycker ni att man ska säga när man pratar om någon som varken är man eller kvinna?
    T.ex. i meningsutbytet:
    -Hur mår Kaj idag?
    -H*n är mycket piggare.
    "Kaj" är ett mansnamn. Det har sina rötter från Danmark och även här i Sverige så är det klassat ett mansnamn.
    Så ditt exempel blir lite lustigt här när du använder ett mansnamn om du vill göra ett könslöst exemplifierande. Flört

Sedan så vad menar du med en person som varken "man eller kvinna"?

Sedan ditt exempel. Att ha denna typ av meningsutbyte förutsätter ju att båda känner, alternativt, känner till vem Kaj.

Förr så använde man "denne/denna", beroende på vad som passade bäst grammatiskt i en mening om man mot all förmodan inte kände till könet.
    Ser inget fel eller kränkande med det.

Jag tycker ändå det är fel med "hen" i sig då det låter mer femininum än neutrum.
    Ta och jämför med "henne" 

Så tyvärr tycker knappast "hen" är riktigt genomtänkt från första början.
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hurra för hen!) skrev 2012-07-20 20:01:55 följande:
    Från scb.se:
    Det finns 28 kvinnor som har förnamnet Kaj. Av dessa har 17 namnet Kaj som tilltalsnamn. Det finns 6264 män som har förnamnet Kaj. Av dessa har 3935 namnet Kaj som tilltalsnamn. Jag har träffar två kvinnor som heter Kaj, visste inte att det var en stor del av de som över huvudet taget fanns.

Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han.

Med en person som varken är man eller kvinna menar jag just det. Personen kanske har bröst och står som kvinna i passet men har en penis eller har en penis och bröst och står antingen som man eller kvinna i passet. Eller så har personen penis och står som man i passet men har aldrig någonsin känt sig som man, eller vice versa. Eller så har personen aldrig haft ett könsorgan som är kvinnligt eller manligt. T.ex. I några länder kan man stå som man, kvinna eller annat i passet.

Att använda denna/denne kan man ju göra, men de orden hänvisar till något kön (denna - kvinna, denne - man), och det var ju det vi ville komma ifrån med ordet hen.

Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord.
    Ja och...?
    Det är ändå vanligen förknippat med ett mansnamn ändå i Sverige.

"Meningsutbytet utgår från att båda känner Kaj och att båda vet att Kaj varken är en hon eller han."

Ja och det var inget du skrev något om som förtydligan.

"Att man har valt hen tror jag beror på att man säger så i Finland. Det är ett lånord."

Ja jag vet att "hen" är ett lånord från Finland.
    Jag är även mycket väl medveten om att det stavas "hän" med "ä" på Finska med. 

Dock som sagt du reflektera inte att vi har valt att försvenska stavningen  att skriva "hen" med "e"?  
    Det är just stavningen och uttalet av "hen" som gör att det låter mer femininum än neutrum.
    Som sagt jämför det med första stavelsen i "henne"---> "hen" i både stavning och uttal.

Tja jag känner ialf några finnar som garvar gott åt oss Svenskar..  
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • EnAnonumius
    msmurphy skrev 2012-07-20 23:57:01 följande:
    So? Det finns väl hur många ord som helst i det svenska språket som är snarare maskulinum än neutrum?
    Dessutom säger man ju henom, vilket påminner mer om honom än henne.
    Hur lyckas man att skjuta på 5 meters avstånd och missa bulls eye som är 30m i diameter?
  • EnAnonumius
    Anonym (q) skrev 2012-07-21 02:11:09 följande:
    Näbbstövelmaffia.
    Håna INTE samernas stövlar.Skrikandes
  • EnAnonumius
    MissTurnip skrev 2012-07-21 14:26:39 följande:
    Låt mig bara säga att kort och gott föredrar människor vad de är vana med, och är ibland fientliga mot förändring. 
    Jag tycker att "hen" är ett bra ord, speciellt i min familj just nu. Vi ska få ett barn till och vill inte få reda på könet ännu. Själv tycker jag att "den" känns lite fel i munnen, så vi kallar alltid bebisen för "hen", eller trean (eftersom det är det tredje barnet).
    Nu till transsexuella människor; jag är själv inte transsexuell och har inte mycket erfarenhet av dessa, men om hon, han, hen är vad de vill bli kallade så får de väl vara det!
    Ärligt talat, ni får störa er så mycket ni vill på "hen", som jag stör mig på andra ord; t. ex. gastronom eller linjär; men inte startar jag upp en hattråd för det...?
    Tja jag vet flera för "hen"-dagarnas tid som hade en stor portion fantasi om de inte visste könet på barnet inte gillade  att använda "den". Glad

* Junior
    * Liten
    * Tillskottet (med varm ton i tonfallet)

Själv visste ju jag inte heller könet på sonen när jag bar honom. Kallade honom för "kravallen" eller "busfröt" då det var full rulle i magen nästan så gott som 24/7.
    Vilket är en talande egenskap hon min son än i dag  "full rulle" och han är då 24år nu.

P.S
    Trean tycker jag låter mysigare och bättre.. Mycket bättre och mysigare  än "hen" faktiskt. 
    Du vet "Three is a magic number" Flört
  • EnAnonumius

Slog upp "Hen" i SAOL.

HEN= brynsten. Enligt SAOL.
    HENA= bryna.

sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl&grad=M

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän".

• EnAnonumius
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:11:59 följande:
    Tack. Tacktacktack för att du kollade upp det.
    Det var så lite så..

• EnAnonumius
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:55:35 följande:

När du nu ändå hittat SAOL kanske du kan ta och kolla upp ordet "homonym". Bered dig på en chock.
    Jag vet vad homonym är i förstahand betydelse om du är ute efter det och det betyder "likljudande"  "likstavade" ord.

¹ Homonym= likljudande  eller likstavande.
    ² Homonym= en eller Homonymt=ett

Så ja OCH vad är problemet?

Jag  anser fortfarande det är patetiskt att springa ut och säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"  för att använda som ett könsneutralt genus. Vi har "Den" och det duger utmärkt.
     "Följ dennes råd". "Den har rätt i det denne säger". 
    Står inget i SAOL om huruvida det är feminin eller maskulin genus på "den".

Dock var är CHOCKEN du sa att jag skulle förbereda mig på?  Det fanns knappast något chokande alls i det du ville ha fram.

Tar du alltid för givet om andra människor på nätet/IRL om hur de skall reagera i förväg eller tar för givet att vissa saker är "chockerande" baserat på inget underlag alls när du skall svar andra?  Om ja. Då kan du göra något åt dina förutfattade meningar du har om andra människor i stället.

• EnAnonumius
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 15:27:13 följande:

Det gör inte "hen" heller, anser jag. Den enda som pratar om att det skulle ha en politisk mening är vissa hen-motståndare.

Att man ibland inte vet vilket kön en person har är inte något politiskt påhitt. Det finns faktiskt lägen där man inte känner till det. Till exempel om man inte har träffat personen i fråga. Då är det smidigt att ha ett enkelt ord som betyder "hon eller han".
    Du har glömt att det är (radikal/queer)feminister som är de som är den drivande parten på att  försöka introducera det ordet "hen" för att <fyll i din förklaring här> och där med gör att det blir politiskt förknippat? Drömmer

EDIT:
    Ja jag vet att första försöker för könsneutral pronomen "hen" kom från någon på UppsalaNyaTdining 1966 som förslag.
    Notera att jag skriver är (radikal/queer)feminister "drivande parten" inte "initiativtagarna".

• EnAnonumius
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 16:26:28 följande:

Du framhåller att det är jobbigt att ett ord har flera betydelser. Jag låter dig förstå att detta inte är någonting nytt eller ovanligt. Det är detta som är min poäng.

"Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag.
    Jag har aldrig hävdat att det är jobbigt med att ett ord har flera betydelser.  Det är något du direkt ljuger ihop om att det är så.

Så vad är vitsen med att DU sitter och direkt sitta och direkt ljuger om något jag aldrig har hävdat? Motivera din förklaring till varför du har de behovet av att ljuga ihop det.

Jag har sagt jag citera mig själv från inlägg #1743:
    "Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"."

Jag tyckte det var PATETISKT. Att tycka något är patetiskt är fan aldrig samma sak som att sitta och "framh¨ålla" att det är jobbigt med homonymer.

Dock så är det fan aldrig samma sak som att framhålla att det är jobbigt med att ett ord har flera betydelser.
    Mer än enbart i din fantasi värd då. Förutom att du gav fan i att svara på min fråga som jag ställde till dig. "Vad är det för chocker" jag skulle få?  Det var ju du som satt och hävdade detta at jag skulle få det. Ändå skiter du i att svar på den frågan.

Så motivera varför du har behovet av att direkt ljuga om något som aldrig har hävdat.

""Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag."

Inget som står med i SAOL ialfall. Står inget om vilket genus det ordet har när jag slår upp det.

Dock även OM du nu skulle ha rätt, (notera att jag skrev OM), så vad spelar det för roll om man använder det som könsneutralt pronomen?

Tydligen går det att kalla män inom primärvården för sjukSKÖTERSKOR.  "-ska/-skor" är en genusböjning som talar om att det är en kvinna.
    Fast i dag så görs det inte längre utan gått och blivit en könsneutral yrkestitel då även män tituleras som sjuksköterska inom primärvården. 

• EnAnonumius
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 13:20:25 följande:

Jag är inte F!. Jag är liberal. Så där föll din lilla teori på en gång.

Däremot är det rätt uppenbart att du röstar på SD, eftersom du använder begreppet PK om alla som inte tycker som du. Oh, och så verkar du inte kunna skilja mellan "de" och "dem".
    Du är igång igen med dina förutfattade meningar om andra baserat på noll och ingenting.

Och DU skall kalla dig för liberal som bedömer dina mot-/meddebattör utan underlag efter en perfekt svartvit mall i dina svar.

• EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-29 16:17:25 följande:

Och "runka" betyder skaka. So what?
    Ja vad är din poäng? Om du hade någon. För du över ett dygn försenad.

Det skull funkar fullt dugligt att  använda "den/denne/dennes" i stället och fgöra det könsneutralt om det nu stämmer att det är "maskulinum". För tydligen gick det att göra "könsneutralt" av sjuksköterska så att både män och kvinnor inom primärvården.

Som sagt, fortfarande patetiskt att låna in ord från andra språk och försvenska dem, när man kan använda de som redan finns i svenska språket.
    För homonymer är inget ovanligt i svenska språket ändå så.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2012-08-29 18:52:20 följande:
    Ja vad är din poäng? Om du hade någon. För du över ett dygn försenad.

Det skull funkar fullt dugligt att  använda "den/denne/dennes" i stället och fgöra det könsneutralt om det nu stämmer att det är "maskulinum". För tydligen gick det att göra "könsneutralt" av sjuksköterska så att både män och kvinnor inom primärvården.

Som sagt, fortfarande patetiskt att låna in ord från andra språk och försvenska dem, när man kan använda de som redan finns i svenska språket.
    För homonymer är inget ovanligt i svenska språket ändå så.

För tydligen gick det att göra "könsneutralt" av sjuksköterska så att både män och kvinnor inom primärvården.

Rättelse:

För tydligen gick det att göra "könsneutralt" av sjuksköterska, som var en KVINNLIG yrkestitel "förr", i dag så används det av både män och kvinnor det om yrkestitel, inom primärvården.

• EnAnonumius
    nihka skrev 2012-08-29 19:50:33 följande:

Har du sovit de senaste 5000 åren?
    Okey då.. Tykna ställda frågor kräver tykna svar. Märk väl du satte tonfallet. Du får vad du ropar efter.  Så kom inte och gnäll.

Special instruktioner till den tykna nihka..

Nej jag har inte sovit de senaste 5000åren.Och NEJ jag är inte omedveten om att man lånar in från andra språk.

Det du struntar tydligen i är att Svenska har för vana att låna in från Östgermansk-språken, ifösta hand, och latinskbaserade språken i andra hand. Ösrgermanska och latinska språken till hör den Indo-Europeiska språkstammen. 

Men tydligen begriper inte du och andra "hen"-försvarare  att ordet är inlånat från ett spåk som tillhör den Finsk-Urgiska-språkstammen.

Eller vill du strunta i det med vett och vilje spåkstamskillnaderna också eller?

Så vad var din poäng med din tyket ställda fråga? Du missad den. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!