PumpkinQueen skrev 2012-08-28 16:26:28 följande:
Du framhåller att det är jobbigt att ett ord har flera betydelser. Jag låter dig förstå att detta inte är någonting nytt eller ovanligt. Det är detta som är min poäng.
"Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag.
Jag har aldrig hävdat att det är jobbigt med att ett ord har flera betydelser. Det är något du direkt ljuger ihop om att det är så.
Så vad är vitsen med att DU sitter och direkt sitta och direkt ljuger om något jag aldrig har hävdat? Motivera din förklaring till varför du har de behovet av att ljuga ihop det.
Jag har sagt jag citera mig själv från inlägg #1743:
"Det är fan patetiskt att man inte kollar upp svenska språket först innan man galopperar ut och skall försöka säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"."
Jag tyckte det var PATETISKT. Att tycka något är patetiskt är fan aldrig samma sak som att sitta och "framh¨ålla" att det är jobbigt med homonymer.
Dock så är det fan aldrig samma sak som att framhålla att det är jobbigt med att ett ord har flera betydelser.
Mer än enbart i din fantasi värd då. Förutom att du gav fan i att svara på min fråga som jag ställde till dig. "Vad är det för chocker" jag skulle få? Det var ju du som satt och hävdade detta at jag skulle få det. Ändå skiter du i att svar på den frågan.
Så motivera varför du har behovet av att direkt ljuga om något som aldrig har hävdat.
""Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag."
Inget som står med i SAOL ialfall. Står inget om vilket genus det ordet har när jag slår upp det.
Dock även OM du nu skulle ha rätt, (notera att jag skrev OM), så vad spelar det för roll om man använder det som könsneutralt pronomen?
Tydligen går det att kalla män inom primärvården för sjukSKÖTERSKOR. "-ska/-skor" är en genusböjning som talar om att det är en kvinna.
Fast i dag så görs det inte längre utan gått och blivit en könsneutral yrkestitel då även män tituleras som sjuksköter
ska inom primärvården.