• Parcae

Jag hatar HEN!!!

Anonym (HON/HAN) skrev 2012-07-19 22:56:35 följande:
    "Jag", "du".. de syftar oftast till en person. Eller? Den personen är antingen av kvinnligt eller manligt kön så det håller inte som argument.

Jag förstår att det där icke-ordet ersätter h*n men hur har vi klarat oss utan det ordet fram till i dag? Det har gått aldeleds utmärk! Varför hitta på onödiga ord bara för att vara så PK? Finns dagis som har börjat använda det!!! F*N om någon kallar min unge för hen - då ska den få höra på...*dfghjklö*

Jag inser att det finns värre problem men detta icke-ord skaver som ett gruskorn i sandalerna. FY!
    Men alltså, hen är ju av antingen manligt eller kvinnligt kön också. Det är bara ett förenklat sätt att säga "Jag vet inte vad personen jag pratar om har för kön". Argumentet håller alltså inte där heller

Sen är det uppenbarligen en del personer som tror att hen skulle fungera som en ersättning för istället för som ett komplement till hon och han, men det är ju en annan diskussion
  • Parcae
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:27:07 följande:
    Hur ofta vet man inte vad personen man pratar om har för kön? Varför vet man inte det? Jag har aldrig haft problem att se om det är en man eller kvinna. Och om det är nån man inte har träffat så kanske man in alla fall vet namnet på personen och det brukar vara självklart om det rör sig om en kvinna eller man (undantag finns).
    Ja, man kanske skriver en text där könet inte är viktigt (en instruktionsbok eller varför inte en föräldrabok). Man kan ha fått en läkartid men inte riktigt vet vem det är man ska träffa. Det kanske ska komma en rörmokare som man inte vet namnet på. Man kanske är gravid och inte vet könet. Det finns ju massor med tillfällen för sånt.

För lite mer än 10 år sedan satt jag och svor under skrivandet av en uppgift till skolan att det inte fanns något smidigare sätt att skriva "hon eller han". Texten blir så himla stel om man hela tiden upprepar "personen" gång på gång. Variation är bra för ett levande språk
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:42:29 följande:
    Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man? 
    Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?

Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra? 

Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.

Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller. 
    Blir det bra, tror du, om man skriver en hel bok och konstant skriver bebisen? Som för övrigt är precis lika könsneutral som hen.

Tekniska problem? Nej då, det händer då och då att man måste ringa till en vårdmottagning och får en tid hos någon som man faktiskt inte vet namnet på. Det finns även tillfällen då inte ens sköterskorna vet vem man får träffa utan att det blir den som har tid just då. Och varför jag använder mig av könet? Ja, av samma anledning som man gör det när man faktiskt vet könet. Ta min husläkare exempelvis när jag pratar om henne så upprepar jag inte konstant ordet läkaren. Det låter ju helunderligt.

Och angående rörmokaren. Ja, eller så kan jag använda mig av hen så slipper jag upprepa ordet rörmokaren hela tiden. Det är ju uppenbarligen så att vi är flera stycken som gärna har lite fler ord att välja mellan. Synonymer exempelvis är the shit som alla coola människor brukar säga.

Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:45:29 följande:
    Och tillsist, mitt sista argument här...

Det är ganska ironiskt hur så många skriver spaltmeter av inlägg för att säga att det är jobbigt att skriva "han eller hon" , det är absolut inte jobbigt att skriva inlägg efter inlägg efter inlägg om något så banalt som ett litet ord och förolämpa personer för att dom inte vill ta det till sig. 
    Ja, för att tycka att det är tjatigt med "hon eller han" är samma sak som att ogilla att argumentera.

/gillar att argumentera
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:51:13 följande:
    Ja det var korrekt tolkat, jag tappade bort "inte":t.

Jag har stött på flertalet här i tråden som säger att vi som inte vill använda det eller inte tycker om ordet är låg utbildade tragiska människor osv.

Men det som verkligen är tragiskt är att dessa ryttare på sina höga hästar, oavsett om dom har decennium av utbildningar bakom sig och är "språkvetare" osv osv så majoriteten av folket i Sverige, låg utbildade; Tänk på det nästa gång, vi har fortfarande demokrati här och det är den stora massan som bestämmer. Inte någon självgod akademiker som tror sig veta bättre än alla andra. Det är ett utmärkt sätt att få igång motstånd i en grupp också, hoppa in och försöka förolämpa personer som inte tycker lika som en själv.
    Lyssna inte på sånt!
    Vilka ord man vill använda väljer man själv. Vill man inte använda sig av hen så gör man inte och det ska självklart vara frivilligt. Jag slår hellre huvudet i väggen än att använder ordet CD-skiva så jag kan absolut förstå avigheten mot ett ord. Däremot vill jag gärna upplysa de som tror att ordet hen finns för att vi vill att alla ska bli snipp- och snopplösa.
  • Parcae
    Rocket Mania skrev 2012-07-19 23:54:47 följande:
    Och apropå det undrar jag hur lång tid det tar innan någon kommer in och vrålar "HEN BETYDER HÖNA"
    Hahaha
    Jag måste erkänna att jag är såå nyfiken på om dessa personer rodnar varje gång dom säger fack.
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-19 23:56:10 följande:
    Men du menar väl på allvar för helvete inte att du säger "han" eller "hon" till din husläkare? Och oavsett vilket är väl ditt exempel fruktansvärt dåligt i sammanhanget. Nej om man är så korkad att man måste prata i tredjeperson med någon fast det räcker med en fråga "Jag har tid här och ska träffa en läkare, kan du ta reda på vem?" 

Återigen har man inte koll på vem som kommer som rörmockare så känns det ju helt befängt, du står väl inte och pratar "Vad gör herr rörmockare idag då?" "Vill rörmockaren ha en kopp kaffe?" 

"The shit" är väl knappast något som fått speciellt mycket media utrymme, som sagt det enda argument som finns för "hen" är att "denne" låter maskulint enligt vissa.

Men för alldel använd hen, jag ser ingen poäng till det och jag kommer inte göra det.
    Eh, vem fan är det som förolämpar folk egentligen?

Till min husläkare? Nej men kanske om min husläkare. Är du med då?
    Och när det gäller den okända läkaren:
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    nån annan: Varför då?
    Jag: Jo, jag måste be hen att ta det där provet. Det är nåt tokigt nu
    Nån annan: Aha, hoppas det går bra.

Och nej, inte fan pratar jag till rörmokaren.
    Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren ska komma.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Hen skulle komma vid 15

Och varför skulle jag ha koll på vem det är som kommer? Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"
  • Parcae
    Opcode skrev 2012-07-20 00:10:14 följande:
    Ja jag ber omursäkt, jag blev bara så irriterad på dom forcerade exemplen.

Hur som helst...
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    Någon: Varför då?
    Jag: Jag ska ta det där provet. Det är något tokigt nu.
    *snip*

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag, Rörmokaren ska komma.
    Någon: När? (Eller När kommer rörmokaren då?)
    Jag: Beräknat klockan 15.
    .*snip*

Jag förstår som sagt inte vad problemet är och hur "hen" gör saker effektivare? Det känns snarare mer naturligt att ha en konversation som går i stil med detta, än något av dom exempel du skrivet. Det jag kan köpa som sagt är manual eller instruktionsböcker, men jag har inget problem med att sådana texter låter formella. Det är betydligt viktigare att informationen framgår klart och tydligt än något annat.

Och om vi ska dra in könsneutrala aspekter i språket måste vi ju definera om iprincip alla ord som slutar på "n" osv, Så som Tiden, Jorden osv. Att svara "hon" på dessa är helt korrekt och om något en "språkbrist" som borde åtgärdas iförstahand om man ska hålla på med sådant här larv. 
    Men det jag och säkert fler här inne vill få fram är att exemplen är inte forcerade. Jag använder mig i stort sett alltid av personens kön när jag pratar om någon. Det kommer naturligt för mig att växla mellan att benämna (ex en kompis) med namnet och sen med hon alt. han, eller en yrkesperson med titeln och sen könet. Vet jag då inte könet på personen (vilket alltså, tro det eller ej, händer hyfsat ofta i mitt liv) så är alltså hen toppen i mina ögon.
    Och så gör även alla andra i min bekantskapskrets. Användandet av hen kommer därmed helt naturligt
  • Parcae
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:14:09 följande:
    Varför använda "hen" i onödan? Här är samma samtal hemma hos oss.

Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren kommer.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Vid 15

Varför krångla till det?      
    Se mitt inlägg, nr 99
  • Parcae
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 00:23:55 följande:
    Jag har levt snart i 40 år och tror nog jag klarar att kommunicera med mina medmänniskor i fortsättningen också, utan ordet hen :) Det är nog en genuskonsult med för lite jobb som kom på ordet.
    Kanske. Men frågan vi alla borde ställa oss är; Hur sjutton klarade vi oss utan smileysar? Och hur gick det till när nån snubbe/snubbinna lade märke till att kolon och en parantes blir glad alt. ledsen gubbe Tungan ute
  • Parcae
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:27:26 följande:
    Men vänta nu... Nu säger du emot dig själv! Hen är väl något man använder för att det ska vara könsneutralt, inte för att man alltid ska nämna personens kön.
    Uhm, nej det gör jag inte. Hur tolkar du mitt inlägg?

Hen används när jag inte vet könet på en person.
    Han eller hon använder jag ofta i mitt språk, ren vana. Därför kommer användningen av hen (då jag alltså inte vet könet) naturligt.
  • Parcae
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Det känns dock inte särskilt troligt att den personen skulle få veta det, eller? Och om man reagerar så över hen, hur reagerar man då inte över om någon råkar använda fel kön, dvs säga han när det är en hon. Det måste ändå vara värre?

Dessutom, ordet i sig är inte menat att vara kränkande så det blir nog hyfsat svårt att ta hänsyn till alla människors personliga uppfattningar i privata samtal.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!