Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Jag hatar HEN!!!

Anonym skrev 2012-07-19 23:06:26 följande:
    "Hen" är bra för det är kortare och enklare än att skriva "han eller hon" i de fall då könet är obestämt.

Man kan förstås skriva "den", men det är tekniskt sett mindre korrekt eftersom personen ju knappast är ett neutrum.

En  del verkar ha fått det om bakfoten och tror att "hen" uppfunnits för att ersätta "han" eller "hon" i situationer då könet faktiskt är känt. Så är inte fallet.

Så jo, han är en han han han han han han! Men "personen som kastar plast i pappersåtervinningen" är en hen tills dess du vet om det är en han eller hon.

Det är inte värre än så.
    Bra skrivet!

TS: inlägget som jag citerat ovan är skrivet av en person som förstått hur ordet är tänkt att användas. Hen förstår alltså att ingen ondsint har kommit för att stjäla våra "han", våra "hon", våra "honom" och våra "henne". Det enda som hänt är att vi fått ytterligare ett ord att använda.
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-07-19 23:10:21 följande:
    Reaktionära personer. Folk som tycker det är jobbigt att lära sig något nytt, som föredrar att allt förblir som det alltid varit, och är stolta över att motsätta sig förändring.

Dit hör lågutbildade, gamla gubbar, bittra surkärringar och liknande.

I fallet med "hen" också antifeminister som tror det är en attack mot deras sårade manliga identitet. Tragiska typer.
    Fniss
  • Rocket Mania
    Opcode skrev 2012-07-19 23:17:22 följande:
    Så det gamla etablerade "denne" fyller inte funktionen menar du?
    "Denne" låter maskulint. Tycker jag då
  • Rocket Mania
    CMM skrev 2012-07-19 23:24:15 följande:
    Tragisk kan du vara själv, anonyma stackare.
    Haha! Ja för genom din utförliga presentation kan vi läsa dig som en öppen bok
  • Rocket Mania
    Lisa med barn skrev 2012-07-19 23:27:07 följande:
    Hur ofta vet man inte vad personen man pratar om har för kön? Varför vet man inte det? Jag har aldrig haft problem att se om det är en man eller kvinna. Och om det är nån man inte har träffat så kanske man in alla fall vet namnet på personen och det brukar vara självklart om det rör sig om en kvinna eller man (undantag finns).
    Jag använder ordet ganska ofta. Ibland dagligen, ibland mer sällan. 

Mitt ena barn ska få en ny lärare, vi vet inte om det blir en man eller kvinna. Tills vidare kallar vi henom för "hen". 
  • Rocket Mania
    Parcae skrev 2012-07-19 23:35:24 följande:
    Ja, man kanske skriver en text där könet inte är viktigt (en instruktionsbok eller varför inte en föräldrabok). Man kan ha fått en läkartid men inte riktigt vet vem det är man ska träffa. Det kanske ska komma en rörmokare som man inte vet namnet på. Man kanske är gravid och inte vet könet. Det finns ju massor med tillfällen för sånt.

För lite mer än 10 år sedan satt jag och svor under skrivandet av en uppgift till skolan att det inte fanns något smidigare sätt att skriva "hon eller han". Texten blir så himla stel om man hela tiden upprepar "personen" gång på gång. Variation är bra för ett levande språk
    Bra exempel!

Det går naturligtvis att säga "honellerhan", "personen", "läkaren" osv men det blir som du säger stelt och stötigt. Man kan blanda!
  • Rocket Mania
    W F skrev 2012-07-19 23:38:58 följande:
    Jag skrev allid H*N med en stjärna i mitten. Vet jag många som gjorde innan ordet Hen kom till.
    Jättefiffigt.

Tills du ska försöka uttala det...
  • Rocket Mania
    Opcode skrev 2012-07-19 23:42:29 följande:
    Ja du menar om man skriver en föräldrabok där båda föräldrarna är födda till fel kön och man inte vet om dom är kvinna eller man? 
    Eller syftar du på den generella benämningen "bäbisen" inte bör användas för det har någon form av maskulin touch?

Låter som man har större tekniska problem om man inte vet vilken läkare man ska träffa när man får en kallelse, det går även i detta fallet utmärkt att säga "Läkare eller läkaren" och alltså referera till titel istället för kön, vad har könet med arbetsuppgiften att göra? 

Samma sak med rörmokaren- använd titel, problemet är löst.

Ja texten blir stel, men precis som du sagt så är det egentligen bara ett fall då man skulle behöva "hen" och det är i instruktioner eller manualer som skrivs långt innan man vet vem användaren eller operatören är, manualer får vara stela det är inga noveller. 
    Ja eller så använder man ordet hen  -  problem solved.
  • Rocket Mania
    Parcae skrev 2012-07-19 23:50:34 följande:
    /../

Och apropå min svengelska. Jag undrar lite varför vi aldrig ser så här heta debatter kring låneord...
    Och apropå det undrar jag hur lång tid det tar innan någon kommer in och vrålar "HEN BETYDER HÖNA"
  • Rocket Mania
    Parcae skrev 2012-07-19 23:57:05 följande:
    Hahaha
    Jag måste erkänna att jag är såå nyfiken på om dessa personer rodnar varje gång dom säger fack.
    Fniss
  • Rocket Mania
    Parcae skrev 2012-07-20 00:02:04 följande:
    Eh, vem fan är det som förolämpar folk egentligen?

Till min husläkare? Nej men kanske om min husläkare. Är du med då?
    Och när det gäller den okända läkaren:
    Jag: Jag måste iväg till läkaren
    nån annan: Varför då?
    Jag: Jo, jag måste be hen att ta det där provet. Det är nåt tokigt nu
    Nån annan: Aha, hoppas det går bra.

Och nej, inte fan pratar jag till rörmokaren.
    Jag: Nej, jag måste vara hemma idag. Rörmokaren ska komma.
    Nån annan: Jaha, när kommer rörmokaren då?
    Jag: Hen skulle komma vid 15

Och varför skulle jag ha koll på vem det är som kommer? Bor man i bostadsrätt så händer det att det dimper ner en lapp i brevlådan. "Mellan 8-16 behöver företaget Rörmoksjävlar tillgång till din lägenhet. De kommer att rörmoka till saker som behövs rörmokas"
    Nu väckte jag katten här
  • Rocket Mania
    Opcode skrev 2012-07-20 00:03:06 följande:
    Och jag tycker överlägset alternativ 2 ser bäst ut. Så vi tycker olika. Handlar inte om att det är könsneutralt, jag gillar inte ordet bara helt enkelt. Ser inte poängen med det eftersom det redan finns liknande. Det är ungefär som att "Svenne" skulle bli ett officiellt ord för "Svensk" eller "Svenskmedborgare". 
    Och för alla som tycker att "denne" låter maskulint (vilket många säkerligen gör med tanke på hur svenska språket är uppbyggt) så känns det som man förutsätter att brottslingen är av manligt kön vilket verkligen inte är givet.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!