• Webbredaktör Annelie

Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?

I höst kommer Socialstyrelsen lägga fram ett förslag till regeringen om att utöka barnvaccinationsprogrammet med hepatit B. En rekommendation som länge funnits inom WHO men som tidigare inte varit aktuell i Sverige.
    Redan nu har vissa landsting redan infört vaccinet i sina vaccinationsprogram.

Men vad tycker du, hur skulle du göra när det gäller dina barn? Är vaccin bara buff och båg ett myndighets påhitt eller ser du det som en självklarhet att följa Socialstyrelsens råd?

LÄS MER: Vaccin mot hepatit B för alla barn - Familjeliv ringde socialstyrelsen för att få veta mer.
    www.familjeliv.se/Foralder/1.1702604

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 18:41:09 följande:
    ja, kan du kolla upp hur stora riskerna är för små barn i sverige att få allvarlig sjukdom resp allvarlig biverkning av vaccinet så kan vi snacka sen.  
    Nej, jag kan inte kolla risken för små barn, små barn får dock vanligen inte kroniska infektioner (det var inte heller barn jag diskuterade utan allmänt). Men för vuxna ligger risken på ungefär fem procent enligt Smi.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 18:44:52 följande:
    Nej, jag kan inte kolla risken för små barn, små barn får dock vanligen inte kroniska infektioner (det var inte heller barn jag diskuterade utan allmänt). Men för vuxna ligger risken på ungefär fem procent enligt Smi.

ja, då kan vi ju fortsätta att sitta och gissa...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 19:00:11 följande:
    ja, då kan vi ju fortsätta att sitta och gissa...
    Så positionerna är alltså i din värld absolut kunskap om minsta beståndsdel eller att sitta och gissa?

Vi vet att allvarliga biverkningar på vaccinet är mycket ovanliga, vi vet att hepatit b är en infektion som medför lidande hos både barn och vuxna, ibland livslångt. Det är väl då knappast orimligt att dra slutsatsen att vaccination kan vara ganska bra, eller hur?
  • Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 19:04:33 följande:
    Så positionerna är alltså i din värld absolut kunskap om minsta beståndsdel eller att sitta och gissa?

Vi vet att allvarliga biverkningar på vaccinet är mycket ovanliga, vi vet att hepatit b är en infektion som medför lidande hos både barn och vuxna, ibland livslångt. Det är väl då knappast orimligt att dra slutsatsen att vaccination kan vara ganska bra, eller hur?

Jag tror inte att vaccin är bra i alla lägen. Det är liksom inte ju mer vaccin ju bättre är det för mig. Det finns risker med dem och jag skulle noga överväga dessa i varje enskilt fall innan jag beslutar något. Min bedömning just nu är att jag inte skulle ta detta vaccin på en bebis om vi inte var tvungna att åka till ett riskland. Dock har jag vaccinerat mig själv i vuxen ålder innan jag åkte till riskland. Och om jag ska ändra uppfattning så måste jag ha lite adekvata siffror att jämföra med.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 19:15:59 följande:
    Jag tror inte att vaccin är bra i alla lägen. Det är liksom inte ju mer vaccin ju bättre är det för mig. Det finns risker med dem och jag skulle noga överväga dessa i varje enskilt fall innan jag beslutar något. Min bedömning just nu är att jag inte skulle ta detta vaccin på en bebis om vi inte var tvungna att åka till ett riskland. Dock har jag vaccinerat mig själv i vuxen ålder innan jag åkte till riskland. Och om jag ska ändra uppfattning så måste jag ha lite adekvata siffror att jämföra med.
    Jag håller med dig, mer vacciner är inte nödvändigtvis bra alls just för att det finns risker. Men det är som sagt inte orimligt att utöka vaccinationsprogrammet med det här vaccinet, det handlar inte om ytterligare ett tillfälle eller ytterligare en spruta med andra ämnen utan om att man väljer ett annat vaccin med liknande innehåll och biverkningar men man får fördelen av ytterligare ett skydd. Något som redan idag görs på relativt många personer, både vuxna och barn.
  • Jeda

Min minsta dotter född -08 är redan vaccinerad mot hepatit B då jag fick erbjudande om detta när hon föddes. Visst fick jag betala en liten slant för det, men för mig är det självklart att vaccinera barnen. Hon är dessutom även vaccinerad mot pneumokocker (också ett extra vaccin som erbjöds) och TBE.

Så ja, absolut skulle jag även vaccinera bebisen som kommer mot hepatit B oavsett kostnad eller i programmet!

Livet är en dans på rosor, men även den vackrast rosen har törnen
  • Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 19:19:25 följande:
    Jag håller med dig, mer vacciner är inte nödvändigtvis bra alls just för att det finns risker. Men det är som sagt inte orimligt att utöka vaccinationsprogrammet med det här vaccinet, det handlar inte om ytterligare ett tillfälle eller ytterligare en spruta med andra ämnen utan om att man väljer ett annat vaccin med liknande innehåll och biverkningar men man får fördelen av ytterligare ett skydd. Något som redan idag görs på relativt många personer, både vuxna och barn.

Orimligt har jag inte sagt men jag skulle rösta nej om jag fick för jag tror många skulle få ett extra vaccin med risk i onödan.
  • Mary Jo

Ja,i vårat landsting ingår det redan!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Rödnäbba skrev 2012-07-19 19:29:56 följande:
    Orimligt har jag inte sagt men jag skulle rösta nej om jag fick för jag tror många skulle få ett extra vaccin med risk i onödan.
    Vad får dig att tro att vaccinet som ger ett skydd mot hepatit b ger en ökad risk för biverkningar? Gissar du bara?
  • Rödnäbba
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-07-19 19:34:20 följande:
    Vad får dig att tro att vaccinet som ger ett skydd mot hepatit b ger en ökad risk för biverkningar? Gissar du bara?

ja, jag tror att risken att bebisar   får allvarliga men av hepatit b i sverige är så pass låg att jag inte vill riskera biverkningar. Men jag har inga siffror så vi kan kalla det gissning.
Svar på tråden Nytt vaccin i barnvaccinationsprogrammet - mot hepatit B - ja eller nej?