• barbiesSister

Kan man skriva så här i en dopinbjudan?

Stor och liten ska döpas.

Att slå två flugor i en smäll har visat sig vara ett vinnande koncept för oss och därför så är det nu dags för både Jonathan och Alexander att få vatten på huvudet.

När och var?

Lördagen 25 augusti klockan 14:00
    Laholms kyrka

Efter dopet så bjuds det på lunch i församlingshemmet följt av fika.

Ring eller skicka meddelande och berätta om ni kommer, senast 15 augusti.
    0708-144883 eller 0709-438475

Med kära hälsningar

Annie - mamma till 3 men det känns som 17
  • Svar på tråden Kan man skriva så här i en dopinbjudan?
  • niky40
    barbiesSister skrev 2012-07-16 10:01:13 följande:
    Namnkalas! Vilket kanon ord! Stämmer, roligt och man riskerar inte att kanske "förolämpa" de i släkten som är ganska djupt troende

På vilket sätt stämmer det överens med en dopgudstjänst?
  • niky40
    barbiesSister skrev 2012-07-16 10:05:19 följande:
    Tradition sedan långt till baka i släkten. Dessutom får barnen det lättare om de vill konfirmeras senare.

Det går jättebra att döpa sig i samband med ikonfirmationen. Då får man ju även välja själv..
  • AgnesLucia

Skulle jag få en inbjudan om namnkalas så utgår jag ifrån att det är en borgerlig cermoni- inte ett kristet dop. 

• trubbelsnåd
    barbiesSister skrev 2012-07-16 10:06:05 följande:
    Kalas för att man offentligt genom kyrkan fått sitt namn?
    Man får inget namn när man döps! Namnet fås offentligt genom att föräldrarna skickar in en blankett till Skatteverket. Dopet handlar om att tas upp som medlem i den kristna församlingen och inget annat. Det borde du ha koll på eftersom du ska döpa dina barn.

Försök hitta en doppräst som säger "Jag döper dig till Alexander...". De säger "Jag döper dig, Alexander..."
  • barbiesSister

Stor och litens dop (framsidan)

Nu är det dags för både Alexander och Jonathan att stå inför familj, släkt och vänner och döpas, och ni är hjärtligt välkomna.

När och var?

Lördagen 25 augusti klockan 14:00
    Kyrkans namn

Efter dopet så bjuds det på lunch i församlingshemmet följt av fika.

Ring eller skicka meddelande och berätta om ni kommer, senast 15 augusti.
    xxxxxxx eller xxxxxxx

Med kära hälsningar
    Familjen Lyrebrant

Bättre?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    barbiesSister skrev 2012-07-16 10:06:05 följande:
    Kalas för att man offentligt genom kyrkan fått sitt namn?
    Det vore fel, dopceremonin är ingen namngivningsceremoni utan en ceremoni för att bli upptagen i den kristna gemenskap som barnet ska dela och få stöd. Det har inte mycket med namnet att göra.

Barnet har redan sitt namn vid dopet.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • niky40
    trubbelsnåd skrev 2012-07-16 10:13:19 följande:
    Man får inget namn när man döps! Namnet fås offentligt genom att föräldrarna skickar in en blankett till Skatteverket. Dopet handlar om att tas upp som medlem i den kristna församlingen och inget annat. Det borde du ha koll på eftersom du ska döpa dina barn.

Försök hitta en doppräst som säger "Jag döper dig till Alexander...". De säger "Jag döper dig, Alexander..."

• barbiesSister

Okej. Nu är det såhär; rätt och slätt. Jag/vi vill döpa våra barn. Trots att vi inte går till kyrkan varje söndag. Vi vill döpa barnen för att det är en tradition, ett sätt för alla att samlas för att hylla vårt barn mer eller mindre. Många tycker säkert att vi inte har i kyrkan att göra vid ett sådant tillfälle men vi, liksom många andra familjer, vill göra detta.

Svar på tråden Kan man skriva så här i en dopinbjudan?