• Mowmow

Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?

Babysittern har hon tröttnat på, golvet är roligt, men där slår hon sig hela tiden eftersom hon rullar av allt vi lägger under henne. De stora satt redan själva vid den här åldern, så det var ju en annan sak, lite lättare att underhålla.
    Hon är mycket i famnen, men det är ju inte så värst utvecklande och hon är inte stark nog för gåstol..

Inspiration sökes! 

• Svar på tråden Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?
  • Azi

Vi har lagt ett täcke på golvet åt Lillebror, det gör inte ont att rulla av.
    Vi sitter på golvet med honom och leker, det är det enda som gör honom nöjd. Vi läser Max, sjunger barnvisor och leker titt-ut.

• Mowmow
    Azi skrev 2012-07-14 10:30:57 följande:
    Vi har lagt ett täcke på golvet åt Lillebror, det gör inte ont att rulla av.
    Vi sitter på golvet med honom och leker, det är det enda som gör honom nöjd. Vi läser Max, sjunger barnvisor och leker titt-ut.
    Hon är ju inte så stark, så hon har en tendens att tippa åt sidan när hon ligger på mage, så då gör det ont (enligt henne iaf..).
    Jo så länge jag sitter med går det ju bra, men med barn som rycker i en och vill att man ska leka med dem istället blir det ju lite svårt.. 
    Ångrar att jag inte köpte det där babygymmet med kant jag övervägde :P Nu känns det lite för sent för ett nytt gym. 
  • Björckan

Köp annan babysitter eller annat babygym (finns på blocket om du inte vill lägga en förmögenhet på dem.) Lägg bebis på ett tjockt täcke på golvet. Pallra upp med kuddar runt. Sätt bebis i matstol, men uppstöttad av kuddar. Låt de andra barnen leka med sitt precis brevid bebis så att hon kan titta på och du kan dela dina gracer mellan bebis och större barn. 

• Azi
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:33:47 följande:
    Hon är ju inte så stark, så hon har en tendens att tippa åt sidan när hon ligger på mage, så då gör det ont (enligt henne iaf..).
    Jo så länge jag sitter med går det ju bra, men med barn som rycker i en och vill att man ska leka med dem istället blir det ju lite svårt.. 
    Ångrar att jag inte köpte det där babygymmet med kant jag övervägde :P Nu känns det lite för sent för ett nytt gym. 
    Om vi inte kan sitta med så får Lillebror ligga i vagnen och leka. Vi kör in vagnen i lägenheten. Annars kanske det fungerar att sitta i matstol med dyna?

Storasyster vill också att vi ska leka med henne så jag försöker leka så att båda kan vara med. Storasyster och jag bygger lego och Lillebror ligger på golvet framför mig och biter på saker t.ex.
  • Mowmow
    Björckan skrev 2012-07-14 10:38:07 följande:
    Köp annan babysitter eller annat babygym (finns på blocket om du inte vill lägga en förmögenhet på dem.) Lägg bebis på ett tjockt täcke på golvet. Pallra upp med kuddar runt. Sätt bebis i matstol, men uppstöttad av kuddar. Låt de andra barnen leka med sitt precis brevid bebis så att hon kan titta på och du kan dela dina gracer mellan bebis och större barn. 
    Sambon kommer döda mig om jag släpar hem mer prylar Drömmer 
    När du sa det där med kuddar kom jag på en sak, det borde väl gå att lägga runt om täcket I påslakanet? Då borde hon väl inte kunna rulla över kanten?
  • Lena

Det gör inte ont när hon välter hon skriker för hon blir rätt. Hon kommer aldrig bli stark och kunna kontrollera det om hon inte får öva. Dottern behärskade det efter ha vält 10-20 gånger.

• Mowmow
    Azi skrev 2012-07-14 10:39:38 följande:
    Om vi inte kan sitta med så får Lillebror ligga i vagnen och leka. Vi kör in vagnen i lägenheten. Annars kanske det fungerar att sitta i matstol med dyna?

Storasyster vill också att vi ska leka med henne så jag försöker leka så att båda kan vara med. Storasyster och jag bygger lego och Lillebror ligger på golvet framför mig och biter på saker t.ex.
    Hon "tappar huvudet" när hon sitter mer än nån minut, hon är inte så stark än.. Jag längtar tills hon kommer ikapp lite.. Jag hade vagnen med in i början, men hon vill inte sitta där heller... Hon är väldigt rastlös, inte alls lika lättroad som hennes syskon var..
  • Mowmow
    Lena skrev 2012-07-14 10:41:14 följande:
    Det gör inte ont när hon välter hon skriker för hon blir rätt. Hon kommer aldrig bli stark och kunna kontrollera det om hon inte får öva. Dottern behärskade det efter ha vält 10-20 gånger.
    Alltså hon tippar för att hon lyfter huvudet högre än hon har styrka till att hålla det uppe, inte att hon tippar från sittandes.. Hon övar massor, så förr eller senare lär hon väl sig.. Det är ju därför jag vill ha tips så jag inte behöver oroa mig. Och visst gör det ont att slå huvudet rakt i golvet.
  • Björckan
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:40:41 följande:
    Sambon kommer döda mig om jag släpar hem mer prylar Drömmer 
    När du sa det där med kuddar kom jag på en sak, det borde väl gå att lägga runt om täcket I påslakanet? Då borde hon väl inte kunna rulla över kanten?
    Ja, eller lägg på täcket runt kanten, hon borde väl inte kunna rulla över dem heller ? 
  • skogsvitter

Reagerar på att du tror att det inte "är så värst utvecklande" att sitta i famnen?! Herregud det är ju precis tvärtom! Det är faktiskt den mest utvecklande platsen hon kan vara på

Fysisk närhet och samspel stimulerar utvecklingen mycket mer än alla leksaker i världen.

Mitt tips är att köra samspelslekar. Busa. Sjunga. Dra ramsor. Ja det finns massor. Är det utvecklingen du tänker på så ska du i allra högsta grad ha henne fysiskt nära och samspela mycket med henne

Svar på tråden Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?