• Mowmow

Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?

Babysittern har hon tröttnat på, golvet är roligt, men där slår hon sig hela tiden eftersom hon rullar av allt vi lägger under henne. De stora satt redan själva vid den här åldern, så det var ju en annan sak, lite lättare att underhålla.
    Hon är mycket i famnen, men det är ju inte så värst utvecklande och hon är inte stark nog för gåstol..

Inspiration sökes! 

• Svar på tråden Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?
  • Mowmow
    Björckan skrev 2012-07-14 10:45:17 följande:
    Ja, eller lägg på täcket runt kanten, hon borde väl inte kunna rulla över dem heller ? 
    Tänkte att då lär hon väl knuffa iväg dem eller dra åt sig dem, det kan hon ju inte om de ligger i.. Hmm.. Ska prova iaf!
  • skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:40:41 följande:
    Sambon kommer döda mig om jag släpar hem mer prylar Drömmer 
    När du sa det där med kuddar kom jag på en sak, det borde väl gå att lägga runt om täcket I påslakanet? Då borde hon väl inte kunna rulla över kanten?
    Ja det förstår jag
    Jag skulle aldrig i livet köpa mer prylar bara för att vissa är konsumtionsgalna...
  • Lena

Lägg hen på en stor filt eller täcket på golvet, hen välter inte av det och det blir mjukare. Jag pratar också om vältade från liggande på mage, dottern gjorde dock samma när hon var två månader.

• Peachpie

Hon kan vara uppe famnen och ni går runt och tittar på saker typ tittar ut genom fönstret och du pekar ut saker :
    " Titta XX ser du grannen röda fina bil? Oj den är stor? Hur låter bilen? brum brum brum...."

Lägg kuddar runt filten hon ligger på och stötta upp med täcken utanför kuddarna så rullar hon kanske inte ut från filten?

• skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:44:39 följande:
    Alltså hon tippar för att hon lyfter huvudet högre än hon har styrka till att hålla det uppe, inte att hon tippar från sittandes.. Hon övar massor, så förr eller senare lär hon väl sig.. Det är ju därför jag vill ha tips så jag inte behöver oroa mig. Och visst gör det ont att slå huvudet rakt i golvet.
    Är det huvudet hon har svårt att hålla upp så tränas ju detta bäst i famnen, då har hon också säkert stöd om huvudet skulle "falla" så att hon inte riskerar att skada sig. Är hon prematur eller finns det annan anledning till att hon är särskilt svag i nacken?
  • Mowmow
    skogsvitter skrev 2012-07-14 10:50:02 följande:
    Är det huvudet hon har svårt att hålla upp så tränas ju detta bäst i famnen, då har hon också säkert stöd om huvudet skulle "falla" så att hon inte riskerar att skada sig. Är hon prematur eller finns det annan anledning till att hon är särskilt svag i nacken?
    Jag vill inte lämna ut för mycket, men hon är inte frisk nej.

• Azi

Att rulla ihop täcken och lägga i ytterkanterna av ett påslakan funkar utmärkt.

• skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 10:51:05 följande:
    Jag vill inte lämna ut för mycket, men hon är inte frisk nej.

Då tycker jag du ska ta fasta på det jag skrev att fysisk närhet och samspel stimulerar utvecklingen mer än något annat. Kängurumetoden används på sjukhus istället för kuvös när det är möjligt eftersom närheten främjar utvecklingen bättre än en kuvös, det gäller all utveckling från tillväxt till kognitiv, motorisk, psykisk osv. Ni torde väl även ha kontakt med läkare angående hennes utveckling antar jag, de kanske har tips på någon övning som är anpassad för henne, om det är så att hon behöver regelrätt träning.
  • Flickan och kråkan

Mina har mer eller mindre bott i sjal och ergonomisk bärsle i den åldern. Bra nack- och ryggträning och massor med stimuli, inte minst på språksidan, eftersom de varit med och så att säga "gjort" allt tillsammans med oss på parkettplats . Väldigt bra för rastlösa halvåringar .

• Mowmow
    skogsvitter skrev 2012-07-14 10:54:27 följande:
    Då tycker jag du ska ta fasta på det jag skrev att fysisk närhet och samspel stimulerar utvecklingen mer än något annat. Kängurumetoden används på sjukhus istället för kuvös när det är möjligt eftersom närheten främjar utvecklingen bättre än en kuvös, det gäller all utveckling från tillväxt till kognitiv, motorisk, psykisk osv. Ni torde väl även ha kontakt med läkare angående hennes utveckling antar jag, de kanske har tips på någon övning som är anpassad för henne, om det är så att hon behöver regelrätt träning.
    De anser att hon är ganska tidig med sina förutsättningar och att hon kommer att komma ifatt så småning om.. 
    Men absolut, det ska jag tänka på! Ska även testa det där med kuddar i påslakan när jag inte kan bära.
  • Björckan
    skogsvitter skrev 2012-07-14 10:48:24 följande:
    Ja det förstår jag
    Jag skulle aldrig i livet köpa mer prylar bara för att vissa är konsumtionsgalna...
    Fast man kan ju också sälja det gamla babygymet om man skaffar ett nytt. Jag förstod det som att TS köpt ett babygym som inte fungerar så bra för hennes baby...
  • skogsvitter
    Mowmow skrev 2012-07-14 11:00:41 följande:
    De anser att hon är ganska tidig med sina förutsättningar och att hon kommer att komma ifatt så småning om.. 
    Men absolut, det ska jag tänka på! Ska även testa det där med kuddar i påslakan när jag inte kan bära.
    Aha, det låter ju bra!
  • Isch

Jag skulle införskaffat en bra sele om jag var du! Här har lillebror bott i selen mer eller mindre! Han var också mycket otålig, tittar mycket på sin storebror och blir frustrerad att han inte kan följa hans tempo. Han satt stadigt själv först vid 8 mån. Han sitter i selen när jag lagar mat, viker tvätt, leker med storebror (eller så ligger han på golvet när vi leker och raserar tågbanebyggen och legobyggen). Nu är han 9mån, kryper för fullt, men så fort han blir trött på krypandet så får han sitta på min mage igen. Funkar kanon! (om du inte har dålig rygg el. liknande som gör bärande svårt för dig!) kan rekommendera ergobaby bärsele.

Svar på tråden Hur roa en halvåring som inte kan sitta själv?