• Anonym (villhasyskon)

PCOS?

Hej! Det är så att jag blev oplanerat gravid och födde en son i september 2011. Nu är han 10 månader och vi vill försöka få till ett syskon... :)

Men saken är den att jag innan jag blev gravid, hade mens var tredje månad. Jag har läst lite om PCOS och tycker mig ha det? Jag har långa hår under hakan och även lite mustasch. Utöver detta övervikt, har visserligen gått ner till min "stabila vikt" efter förlossningen, och lite till.

Jag kämpar på med vikten.

I alla fall, jag ammar i nuläget och funderar på om man redan nu ska söka hjälp? Eller ska jag vänta tills jag har slutat amma och sedan be om en utredning, om jag har PCOS? Eller måste man försöka själv i 1 år innan man får hjälp?

Ni med PCOS, hur har det blivit när ni har gått ner i vikt? (Ni som har gått ner i vikt då förstås)

Tacksam för svar 

• Svar på tråden PCOS?
  • Anonym (villhasyskon)

Och ni med PCOS, har ni fått hjälp direkt ?

• Anonym

Kan det inte ta sin tid att få tillbaka mensen efter en graviditet? speciellt om du fortfarande ammar?? Har du alltid haft oregelbunden mens?? Jag hade nog bett om en tid hos läkare finns ju medel som framkallar ägglossning. Lycka till.

• Azi

En fullständig utredning kan vara svår att genomföra när du ammar, men du borde kunna få veta om du har pcos iaf. Min pco syntes väldigt tydligt när jag gjorde en efterkontroll efter mitt första barn. En gynekolog kan kolla dina äggstockar med vaginalt ultraljud och då se om du har de typiska pärlbanden.

För min del har varje viktnedgång på mer än 5kg i samband med att vi försökt bli gravida lett till en graviditet. Ju mer jag går ner desto mer regelbundna blir mina cykler och jag får ägglossning oftare.

Svar på tråden PCOS?