• Sägen

    Adoptivbarn och förskola

    Hej!
    Vi har snart varit hemma 1 år med vårt fina barn som vi adopterade när hen var 1 år. Vi har planerat att vårt barn skall börja förskolan till hösten och inför detta har vi försökt att läsa på lite om adoptivbarn och förskola. I samband med detta har vi fått intryck av att många adoptivföräldrar är lediga väldigt länge med sina barn innan de börjar förskolan, vilket har fått oss att fundera lite. Vi upplever att anknytningen har gått väldigt bra, men trots detta är man ju inte garanterat fri från bakslag beträffande anknytningsprocessen. Hur länge väntade ni/har ni tänkt att vänta? Har ni några tips och råd, så vore jag väldigt tacksam om ni vill dela med er av dessa. 

    För övrigt undrar jag lite hur mycket ni andra funderar kring det här med anknytningen? Vårt barn knöt an väldigt starkt till mig omedelbart, men det tog lite längre tid för hen att knyta an till sin far. I början var hen det blygaste barnet av dem alla som vi bodde tillsammans med i adoptionslandet och så var det också när vi kom hem den första tiden. Vårt barn har själv varit duktig på att meddela när hen har varit redo för att släppa in vår närmaste familj och vänner. Vi är fortfarande noga med att alltid vara nära vårt barn, det är alltid vi föräldrar som hjälper till med mat, klär på, byter blöja etc och vi har inte haft barnvakt ännu. Vi har dock noterat att hen har blivit mycket mer social nu, speciellt beträffande andra barn. Hen går gärna fram till andra barn i lekparken och vill gärna busa och leka (skrattar numera högt och glatt och vill gärna ha uppmärksamhet). När det gäller andra föräldrar så är hen ofta reserverad till en början, men på senare tid har han blivit mindre blyg för främmande vuxna (Obs! Enbart dem som är i sällskap av ett barn). Tror ni att jag behöver oroa mig för att vårt barn har börjat bli mer social (det står ju i alla texter att man skall observera att sociala och utåtriktade barn kan ha brister i anknytningen!). Min magkänsla är dock att det är ett resultat av att hen känner sig så trygg, hen är tex noga med att inte springa för långt bort från oss och kommer alltid till oss om det är något som hen tycker är läskigt, om hen gör sig illa etc. Jag är bara rädd för att jag är naiv, för jag vill absolut inte missa om detta är något vi behöver reagera på. Tacksam för era synpunkter! 

  • Svar på tråden Adoptivbarn och förskola
  • Pippi Långstrump

    Vi började på fsk efter drygt ett år hemma. Vi besökte fsk innan med annan viktig person för barnet också. Sedan hade de tidigare erfsrenhet av a-barn :)
    Jag var med heldagar under 5 dagar. Sedan hemma en vecka - men tillgänglig inom 5 min. När jag sa hejdå så lämnade jag på
    riktigt inte invisade i något p-rum. Jag ville att jag kunde förmedla samma budskap med kroppen och munnen.
    Detta fungerade bra för oss!

  • Manchester

    Vår dotter var 15 månader när vi fick henne. Hon började förskolan när hon varit hemma 16 månader. Jag har hört någonstans att det är bra om barnet är hemma (minst) lika länge som det var gammalt vid adoptionen. Lättare sagt än gjort om man adopterar en treåringen, men får man ett mindre barn, som ni ju fått, så kan man kanske ha det som tumregel. Sedan beror det ju också väldigt mycket på hur anknytningen fungerat och hur tryggt barnet verkar. Jag vet adoptivföräldrar som fått skjuta upp förskolestarten något halvår eller mer och andra som utan oro har kunnat låta barnet börja förskoleklass efter mindre än ett år hemma.

    Vår dotter knöt an väl till både mig och min man och det gick förvånansvärt fort. Särskilt med tanke på att hon egentligen aldrig haft samma vårdare tillräckligt länge för att få till stånd en riktig anknytningsprocess innan adoptionen. Vi hade en väldig tur med att vår dotter måste ha haft en medfödd stark förmåga att knyta an. Vi fick också släkt och vänner att i mycket stor utsträckning hålla sig till våra förhållningsregler i början, vilket jag tror var en fördel. När det var dags för dagis var dottern en trygg liten individ som hade stenkoll på vilka som var hennes föräldrar och hur förhållandet till oss skilde sig från det till andra vuxna. Dessutom var dottern tidig med språket. Hon talade ganska obehindrat när hon började förskolan och kunde hänga med i enklare verbala resonemang från vår sida. Vi kunde helt enkelt förklara att vi skulle gå till jobbet, vara borta ett tag och sedan komma tillbaka.

    Vår dotter hade barnvakt första gången när vi varit hemma drygt ett år. Morfar fick ta hand om henne en stund när min man var på jobbet och jag behövde vara med på ett möte. Vid det laget hade vi så smått börjat låta de närmaste, främst mormor och morfar som vi träffar oftare än andra släktingar, vara med och ta hand om henne. Innan det hade vi varit restriktiva. De första månaderna fick hon leka med andra vuxna (släkt och nära vänner), men inte sitta i knä eller liknande. Så småningom tillåt vi lite mer fysisk kontakt, en kram eller så, men det var vi som matade, bytte blöjor, nattade och tröstade. Vår dotter var aldrig överdrivet social mot andra vuxna. Hon hade inte det lite gränslösa beteende som jag sett hos en del adopterade barn i bekantskapskretsen.

    Vi ser fortfarande att vår dotters anknytning är lite annorlunda mot de flesta andra barns, inklusive vår egen biologiske son. Hon fäster sig väldigt hårt vid enstaka personer. I första hand gäller det förstås mig och min man (enligt en barnpsykolog vi haft en del kontakt med är hennes band till oss, allra mest till mig, hårdare knutet än vad som är normalt för åldern), men det gäller också utvalda andra vuxna. Hon gråter varje gång hon måste lämna morfar och inte ska träffa honom på ett tag. När hon gick på dagis hade hon två fröknar som betydde oerhört mycket för henne. Den ena av dessa slutade och det blev ett litet elände, både för att dottern saknade sin fröken och för att hon vägrade acceptera den som kom istället.

    Över huvud taget har vår dotter svårare än de flesta andra barn att acceptera personalförändringar omkring sig. På dagis gick det rätt bra, där var personalgruppen ganska stabil, men i skolan är det värre. Under tre år, från förskoleklass och till slutet av tvåan, har hennes klass haft fyra lärare och lika många klassanknutna fritidspersonal. Vid senaste lärarbytet hade vi i alla fall turen att få tillbaka en underbar lärare som vikarierat på fritids ett tag när dottern gick i ettan. Den läraren betyder väldigt mycket får vår dotter. Dessutom har de äntligen fått en ordinarie fritidspersonal, som dessutom själv är adopterad och har varit ett stort stöd när vår dotters bakgrund ställt till det lite för henne.

    Att personalen har erfarenhet av adopterade barn eller vill lära sig mer betyder en hel del. En tidigare fröken var väldigt bestämd med att hon skulle behandla vår dotter som alla andra. Hon förstod inte hur något som hänt så tidigt i ett barns liv kunde ha någon betydelse. I vardagen funkade det väl ganska bra, men så fort de skulle göra något särskilt så blev det problem. Vår dotter behöver få förbereda sig innan saker ska hända. Hon mår dåligt av överraskningar, måste få känna att hon har någon sorts kontroll över tillvaron. Det förstod personalen på dagis och det förstår de som jobbar med hennes klass idag, men den här läraren verkade tro att det var vi föräldrar som var överbeskyddande - med följden att vår dotter flera gånger flippade ut totalt och bara grät och skrek när något oväntat hände.

    Utan att känna ditt barn så tror jag inte du behöver vara orolig över att han/hon blir mer social. Inte så länge du känner att anknytningen till er är bra och barnet väljer er för tröst och liknande. Blir barnet för klängigt på andra vuxna och verkar trivas lika bra i knät på vilken vuxen som helst som på er så kan det finnas anledning till oro, men att barnet visar nyfikenhet är bara naturligt. Viktigt är att barnet kan göra skillnad utifrån hur nära en vuxen står er familj. Typ att krypa upp i knät på er när han/hon är trött, ge mormor en spontan kram och leka tittut med en bekant ni möter på bussen. Inte låta sig tröstas av eller genast krama någon nästan okänd vuxen.

  • adopterad79

    Här kommer en liten parantes...:)

    När jag började på förskola hade jag väldigt svårt att bli lämnad.
    Men nu när jag vuxen kan jag tänka om det på olika sätt...

    Hade jag svårt att bli lämnad eller var det min mamma som hade svårt att lämna mig?
    Kanske kanske kan mammor ibland föra över sina känslor så att barnet reagerar och på så sätt får mamman bekräftelse. Så vem hade svårast med de där egentligen?:)

    hej hopp

    (gå på din magkänsla)

  • Helle68

    Våra barn började i förskolan efter lite drygt ett år hemma. De var då 4,5 år. Inskolningen funkade fint och de trivs jättebra. Personalen är mycket lyhörda och har både kunskap och tidigare erfarenhet av adoptivbarn, vilket för oss var en avgörande faktor vid valet av förskola.   

  • fabbemam

    Skulle kunna skriva långt om detta som förskollärare och mamma till att bio och ett adoptivbarn men hinner inte nu...

    Det jag bara vill säga är, gå på din magkänsla, du känner ditt barn bäst (o pappan förstås)! En annan tanke som jag jobbat hårt med för att jag haft svårt att släppa taget om mina barn, i synnerhet att känna att det är ok att lämna den adopterade sonen, är att man faktiskt måste lämna barnet för att det ska få erfarenheten och så småningom kunna känna sig säker på att man kommer tillbaka.

    Jag tänker därför att det är viktigt att efter en tid hemma (hur lång tid beror ju på varje individ) börja SMÅ KORTA stunder lämna barnet till någon annan närstående än pappan även om man inte själv känner något behov av att vara utan sitt barn. Lämna hos tex mormor, åk o köp mjölk o kom tillbaka efter en liten stund. Att lämna till närstående innan förskolestarten gör att barnet lärt sig att ni kommer tillbaka vilket ger en trygghet o förståelse för att ni alltid kommer tillbaka och att ni och ingen annan är själva innersta familjen!

    Detta med anknytning o socialt beteende är ju också individuellt men det låter som om du är en mycket förståndig mamma! Lita på dig själv!

Svar på tråden Adoptivbarn och förskola