• Anonym (Efternamnet)

Får man inte välja efternamn till sina barn?

Hej min sambo har 2 efternamn, det första mer spännande än det andra. Nu säger han att man enligt svensk lagstiftning inte kan ge sina barn det första efternamnet eftersom det räknas som ett mellan namn. Stämmer detta? Jag och min sambo plannerar att skaffa barn efter att båda är klara med studierna och det lär bli om minst 3 år men denna fråga kände jag att jag ville ha svar på. Hur ligger det till med efternamn? Och har någon vart med om något liknande? ( vet inte om jag placerar tråden rätt men hoppas på svar)

• Svar på tråden Får man inte välja efternamn till sina barn?
  • katalysator

Ja, en person kan bara ha ett efternamn. Alla andra "efternamn" är mycket riktigt mellannamn, och ärvs inte.

• Mowmow

Isf får ni ge barnet det som mellannamn också, men då måste h*n också ha ett efternamn utöver det.

• Anonym (Efternamnet)

Så man kan inte välja mellan de efternamn pappan har? Det är det sista som gäller?

• katalysator
    Anonym (Efternamnet) skrev 2012-07-12 11:33:29 följande:
    Så man kan inte välja mellan de efternamn pappan har? Det är det sista som gäller?
    Nej, eftersom han juridiskt sett bara har ett efternamn. Du kan välja mellan hans efternamn och ditt efternamn. Sen kan ni ju ge barnet det andra namnet också, men det blir ett mellannamn även för barnet.
  • Anonym

Eller så gifter ni er och hittar på ett eget.

• Anonym

Ni kan gifta er och välja att båda ha mannens spännande mellannamn  som efternamn.   En gång får man visst göra en sådan namnändring utan kostnad.

Era barn kommer då att få ert    i samband med äktenskap förvärvade,  spännande efternamn.

• Anonym (Efternamnet)
    Anonym skrev 2012-07-12 11:38:56 följande:
    Ni kan gifta er och välja att båda ha mannens spännande mellannamn  som efternamn.   En gång får man visst göra en sådan namnändring utan kostnad. Era barn kommer då att få ert    i samband med äktenskap förvärvade,  spännande efternamn.

Det är ju också en möjlighet ^_^ blir en spännande diskution med sambon när han kommer hem från jobbet i eftermiddag.
  • Anonym (Efternamnet)

Tack så jättemycket för alla snabba svar. Ska bli roligt att berätta all nyförvärvad kunskap för honom ikväll. Tror han kommer bli glad för den här nyheten

• Argo
    Anonym (Efternamnet) skrev 2012-07-12 11:33:29 följande:
    Pappan har bara ett efternamn. Det sista i raden.

Det du uppfattar som efternamn är ett sk mellan-namn.
  • Anonym (Efternamnet)
    Argo skrev 2012-07-12 12:13:55 följande:
    Pappan har bara ett efternamn. Det sista i raden. Det du uppfattar som efternamn är ett sk mellan-namn.

Jo jag har förstått det nu. Det var det sambon förklarade i gårkväll men jag hade aldrig hört om det förr så det är väll en vana att jag skriver/tänker efternamn. men tack för att du påpekade och rättade mig. Ska försöka ha det i åtanke.
  • IsabellaP

Det stämmer. Vi fick avslag när vi skickade in pappren. Jag försökte förklara för min sambo men för honom är båda namnen efternamn.
    Så dottern fick mitt efternamn så länge. Han ska byta plats på sina namn då han alltid kallats för sitt mellannamn. Då ska vi byta namn på dottern. Och sen kommer jag att ta det namnet när vi gifter oss.

Så himla synd för dotterns namn klingade så fint med 'efternamnen'...

Svar på tråden Får man inte välja efternamn till sina barn?