Min tonåring slog mig i helgen.
Några saker:
Den här berättelsen är från TS perspektiv. En del av ungdomens perspektiv går dock att läsa mellan raderna: krav, tvång och flera lager av manpulation från TS sida, som även om det naturligtvis inte rättfärdigar våld, helt klart spelar roll för 15-åringens agerande.
Jennysjuveler skrev 2012-07-10 13:44:37 följande:
Redan på fredagen ville han att jag skulle skjutsa honom till Garphyttan för han hade lovat att vara med en kompis över helgen, Jag svarade att han hade faktist lovat att vara med mig och morfar.
Först och främst undrar jag: varför hade han "lovat"? Om han sa att han ville, så ville han. Men sedan kanske han ändrade sig. Och det är ju en sak. Du skriver dock att han "lovat" - och dessutom höll det mot honom. Varför tvinga någon att "lova" en sådan sak? För mig verkar ditt språk fyllt av krav. Du frågar, som om valet är fritt, men i själva verket upplever han att bli påförd skuld och skam om han säger att han inte vill. Så jag ber dig rannsaka dig själv: när du frågar honom om han vill följa med, är det ett krav, eller är det en begäran? Texten som helhet får mig att undra om det inte är ett krav. Om ungdomen inte vill, varför tvinga honom?
Lördagsmorgon efter att vi ätit frukost började 15-åringen att klaga på att han mådde illa, att han ville åka hem (till sin pappa som han nyligen flyttat hem till) jag menade på att han lika väl kunde må dåligt här som att åka hem. Ville han kunde han lägga sig på soffan och vila lite. (jag visste att han ljög då, om man mår dålig håller man inte på att bråka).
Igen - andas här dina krav. "Jag visste att han ljög då". Varför tror du din ungdom ljuger? Varför tror du att din ungdom gör bedömningen att han måste ljuga för att slippa? I en relation som inte präglades av manipulation, och påförande av skuld/skam från din sida hade han kunnat säga vad han ville rakt ut: "mamma, jag vill inte vara här, jag vill... X". Och kunnat lita på att det hade tagits emot av dig på ett vettigt sätt. Men, av hans "lögn" att döma verkar sådan uppriktighet bestraffas av dig, med, påförande av skuld och skam.
På söndagen brakar tyvärr helvetet lös.
Vid frukost vill han att jag åker hem med honom, jag säger att helgen slutar på efter middagen, såsom vi hade kommit överens om.
Har ungdomen inte varit tydlig nog? Han vill inte vara där. Hur svårt kan det vara? Ditt barn är inte din mänskliga rättighet. Alla människor har behov av autonomi - alltså att få bestämma över sig själva. Av hur du skriver är det lätt att få uppfattningen att du tror dig äga honom på något sätt. Vaddå "helgen slutar efter middagen"? Om han vill att helgen ska sluta där och då, så får den väl göra det? OK, du är inte en mänsklig rättighet heller, och du kanske vill vila lite innan han får skjuts någonstans eller dyl. Men någonstans har du inte respekterat hans behov av självbestämmande, och du har brustit i den respekten på det värsta av sätten: genom att påföra skuld och skam; genom manipulation. Dvs, på det sätt som få människor verkar uppfatta. Eller, på ett sätt som får hans reaktioner att framstå som heeelt obegripliga. Fast det förmodligen inte är särskilt obegripligt. Om han bara hade haft någon omkring sig som förstod honom, och vad han behövde (autonomi, respekt för sitt självbestämmande, ett slut på att behöva ansvara för andra känslor än sina egna - dina dvs).
När jag lägger min hand på hans axel och säger "jag bryr mig om dig och jag älskar dig" ser jag hur blicken förändras till alldeles svart.
Igen. Det mest skrämmande är hur du får det att låta så fantastiskt oskyldigt. Och hur många här på FL som riskerar att komma att låta sig luras. Om du verkligen bryr dig om honom och älskar honom, vad är det du har gjort, så han tror att han måste ljuga om vad han vill? Varför tror du att "blicken förändras till alldeles svart"? Jag får intrycket att du t.o.m. lurar dig själv. Tror du verkligen att ditt agerande inte har någon del i förklaringen till varför din tonåring blev våldsam?
Obs, jag säger inte att hans våld var rättvis eller legitim. Bara att den är begriplig, att han var ensam i sin situation med en förälder som, av TS beskrivning att döma, är en ganska skicklig utövare av att be om saker, förklätt till oskyldiga frågor, som i själva verket är krav; redo att genast påföra av skuld och skam om du inte får som du vill. OCH! Få det att verka som att det är din tonåring som är obegripligt aggressiv.
Jag menar inte att du, TS, bör "skämmas" eller dyl - du har säkert haft dina skäl till att göra som du har gjort. En vilja till familjegemenskap. Vilja att bli respekterad och få som du vill. Och så vidare. Så, min poäng är inte att påföra skuld och skam på TS. Beklagar att min ton är bitvis hård. Min poäng är att belysa vad som, givet hur jag känner till denna community, riskerar att komma bort i den kommande diskussionen.