• såklart

Väntetid efter remiss till Uppsala

Vi var på äggledarspolning i förra veckan, och då skickades en remiss till Uppsala. Idag ringde jag och kollade hur lång tid det skulle ta innan vi får komma på kuratorsamtal. Den vänliga sköterskan som svarade upplyste mig om att de fått vår remiss, att de tar kontakt med oss i turordning, och det bör ske inom två månader.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att de inte ville göra en spolning, läkaren gjorde väl bedömningen att det inte behövdes. Det kostar ju cirka 10 minuter läkartid, och tar inte ditt landsting kostnaden direkt själva så får de ju ändå betala Uppsala vad det kostar..

Så mitt svar på frågan är ungefär två månader!

• såklart

Vi tillhör Västmanland. Ja, om man tänker på hur många heteros som blir gravida i tid och otid helt utan spolning så är det inget att oroa sig för :)

• såklart

Har ni ringt Ackis? De där remisserna skickas väl elektroniskt och borde komma fram direkt, men jag ringde som sagt för att kolla (och eftersom de har ett speciellt nr för remisser och väntetider är det väl inte bara jag som är nojig..)

• såklart

Kolla: akademiska.se/sv/Verksamheter/Reproduktionscentrum/

Och så får vi väl ta och korrigera den där tvåmånadersväntan.. för imorse ringde de från Ackis, och vi har bokat tid redan nästa vecka!!!! Så från spolningen till kuratorsamtal tar det typ tre veckor för oss. Sen kanske vi har haft otrolig tur, och att andra avbokat så vi skuttade fram lite.

Det är ju jättebra att de håller koll på ditt TSH, och det går väl att få ner värdet med medicin ganska fort? Och har ni kuratorsamtal och allt fixat är det ju bara att köra sen!

Ojojoj, jag måste sätta mig ner igen och bara fånle ett tag, för nu kan vi ju fantisera ihop ett nytt "om allt går så snabbt och bra som vi vill, så kan vi ha en knodd redan den..."-scenario.

• såklart

Vår läkare skickade remissen precis efter spolningen, ja det känns väldigt hastigt och lustigt.

Det har ju faktiskt inte gått så många dagar sen ni var där, de kanske skickar remisser en gång i veckan... Och det där med "inom tre månader" låter ju som att de vill sänka förväntningarna till en lite mer realistisk nivå för oss otåliga flator som hoppades att det skulle gå på typ två dagar :)

Men jag har iaf lyckats hålla mig från att skriva in fruns menscykel i outlook-kalendern på jobbet, så jag är ganska samlad....

• såklart

Ja det där med jobbet är ju klurigt, jag har inte så bra kontakt med chefen att jag vill underrätta honom om att vi ska börja försöka få barn. Både frun och jag kan ganska enkelt flexa när vi ska på planerade besök. Sen när det blir dags för insemination tänkte jag försöka undvika att boka in viktiga möten de dagar det kan bli ägglossning... och vem som helst kan ju bli akut magsjuk tex...

Nej det sätts ju lite press på de där inseminationerna, och man vill se till att ha absolut bästa möjliga chansen att bli gravid. Vi har fyra inseminationer och en ivf, fast tydligen kan man köpa en ivf mot två inseminationer... Men hursom tänker vi ju bli gravida på första försöket eller hur? Så det har väl ingen betydelse :D

• såklart

Jotack, det gick bra! Kuratorsamtalet var precis som väntat, de har ju vissa punkter att gå igenom.. Och nu håller vi tummarna för att frun inte ska få omslag på en lördag Själv då, har remissen dumpit ner i Uppsala?

• såklart

Ja snart är det dags! Det är väldigt pirrigt och spännande.

Det är självklart konstiga frågor, jag tyckte mest det kändes som att vi skulle redogöra för att vi faktiskt tänkt igenom beslutet att försöka skaffa barn Så har ni gjort det är det inget att oroa sig för!!

Ja det borde väl komma snart, hör av dig när det gör det, eller om du har några frågor till oss bevandrade experter :)! Och lycka till med TSH-sänkningen!

• såklart

För oss var det Västmanland som var benhårda på två-års-regeln, där får man inte ens boka tid för första kontakten innan man varit folkbokförd på samma adress (som varandra) i minst två år. Uppsala har inte varit särskilt brydda, utan verkar lägga mer vikt vid att relationen är stabil.. Överlag verkar de på Ackis väldigt "vettiga" så det ska väl inte vara nåt att oroa sig för!

• såklart

Lyckan 382, hur gick det med remissen? Trist när man måste vara "jobbig", men det verkar onekligen som man måste hålla ett vakande öga på sjukvården, och ibland påminna dem om det ena och andra..

Var det en sköterska som att ni skulle spola ledarna? För visst hade eran läkare redan kollat att det var ok att skippa spolningen..?

Vi försöker coacha fruns kropp att tajma in omslaget imorgon, eller på fredag, eller söndag, eller måndag.....

• såklart

Hoppas du fått kontakt med läkaren och remissen är skickad! Kanske kan det vara en tröst att veta att när väl Uppsala tar över kan det gå väldigt snabbt (och TSH:t är väl snart sänkt till rätt nivå för er).

Jag känner mig trött, öm i brösten, har en konstig metallsmak i munnen, är überkänslig för dofter, dessutom har jag blivit partiellt blind för ex vis bilar som har företräde. Detta bara någon dag efter att min fru inseminerades. Så vi har stora förhoppningar att det räcker med ett enda försök.

• såklart

Jorå, ägglossningen var vältajmad Ackis har stängt på helgerna, men vi hade tur att hinna dit innan. Min smarta hustru tyckte vi skulle testa med ett cb-test trots att de billiga stickorna bara hade ett jättesvagt streck. Och då blev det en glad gubbe!!

Alla mina symptom kommer nog från att jag har läst för många böcker och foruminlägg... frun känner inte nåt speciellt, förutom att hon känner efter mer än vanligt.

Lyckan: Vad bra att de fått iväg remissen! Nu rör det på sig! Men då ska ni alltså göra en spolning ändå?

Majs: Tack! Det är ju pirrigt, men de är så gulliga och snälla på Ackis så det är inget att vara orolig för.

• såklart

ps hela Ackis är naturligtvis inte stängt, men man kan inte göra inseminationer under helgerna :)

• såklart

Grattis till den underbare sonen! Vi behövde några fler försök. Men nu ligger det en halvdansk unge i fruns mage och sparkar. Det känns som en evighet sen vi höll på med de där ägglossningstesten och nojandet inför kuratorsamtal.

Nu kan man till exempel noja över adoption eller förlossning, och det är betydligt roligare :)

Svar på tråden Väntetid efter remiss till Uppsala