Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Avskaffa sexköpslagen?

Justus skrev 2012-07-18 08:33:38 följande:
    Du ska inte lita på nånting, har jag fått klart för mig efter att ha läst den boken. Det du ska göra är att granska de studier de hänvisar till och se hur siffrorna har tagits fram och vad som verkligen står där. Tyvärr är alltså väldigt många forskare helt skrupelfria och vrider till sina data i sammanfattningen så att de i vissa fall t.o.m. kan hävda motsatsen till vad som studien i verkligheten visar. Detta gäller faktiskt även studier som har publicerats i ansedda vetenskapstidskrifter som borde garantera studiens vederhäftighet, men inte ens de har vattentäta kontrollsystem utan använder sig ofta av experter som är jäviga och därför inte slår ner på uppenbart fusk.

Jag lämnar ingen kommentar alls till de siffror du refererar till innan jag har sett hela studien och fått hjälp att tolka den av en kunnig person. Tyvärr är det så illa att man måste göra så för att verkligen veta vad dessa siffror har för värde.
    Håller med dig om att man skall vara källkritisk. Men man skall inte blunda för fakta.

Och jag bygger inte min åsikt på enstaka forskningsresultat. Jag har träffat prostituerade i flera länder. Jag har granskat och läst forskningsrapporter. Jag har träffat några av Europas främsta experter på prostitutionens baksidor. Att prostituerade far illa i alla länder är rätt tydligt. Det finns inget som tyder på att legalisering fungerar.

Varför skall man ignorera detta?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 08:56:35 följande:
    Frånsett att jag inte har något som helst belägg för dina påståenden om att du har dessa egna erfarenheter (på nätet kan man ju dra till med vad som helst för att bättra på sin trovärdighet) så kan jag säga att jag är tveksam till slutsatsen att det är den svenska sexköpslagen som har medverkat till att vi har mindre prostitution i Sverige än i Tyskland. Vad jag vet så visade statistiken att vi hade mindre av den varan tidigare också. Det beror alltså sannolikt på nåt helt annat som har med grundläggande frågor om skillnader mellan hur våra samhällen är uppbyggda att göra än att vi har olika lagstiftningar på området.
    Jag tycker du ska läsa de många många rapporter som finns, och kanske till och med gå ut i verkligheten och se hur det är.

Om vi skulle legalisera i morgon. Tror du att prostitutionen skulle minska eller öka? Tror du att de kriminella nätverken skulle försöka tjäna på legaliseringen?
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 10:24:11 följande:
    Nu tillhör jag inte dem som vill ha statliga bordeller etc. Jag anser bara att sexköpslagen borde tas bort, och då skulle det t.ex. bli mycket lättare för sexköpare, som har en någorlunda väl fungerande moralisk kompass, att kunna anmäla misstänkta fall av koppleri och trafficing och på så sätt underlätta för polisen att upprätthålla dessa lagar. Som det är nu så är det knappast i en sexköpares intresse att hjälpa polisen ens när de träffar på riktigt grova fall av kvinnoutnyttjande.
    Du vill detta, trots att det inte verkar ha fungerat någon annanstans? Man skall gå emot vetenskapen och göra lagändringar baserat endast på ditt egna resonemang? Utan belägg?
  • Quintus Zebra
    ftp skrev 2012-07-18 11:16:51 följande:
    Vad menar du det har inte fungerat, problemen löses inte med lagar, man får jobba lite mer utöver det.
    problemen skapade av lagarna löstes när dom försvan, nu måste man även ta hand om problemen som inte skapas av lagar.

Själv tycker jag att alla skeva morallagar är förkastliga, vad vuxna människor gör utan att det skadar andra är upp till dom själva och har alltid varit det.
    Det blir konstigt och omöjligt att genomföra om ena åsikter ska bli andras livstill.
    Jag menar att allt tyder på att problemen är större i länder som legaliserat än de är i Sverige. Lagar är inte hela lösningen. Men en del av den. Självklart bör man göra mer. Att bara ta bort lagar lösningar.

Morallagar gillar jag inte heller. Men resonemanget  du för håller inte. För människor drabbas. Köper man sex bidrar man till en bransch där majoriteten verkar bli lidande.
  • Quintus Zebra
    ftp skrev 2012-07-18 12:09:15 följande:
    Inte större, bara mer synligt.
    Vilket är bra för man kan då lägga resurser på att åtgärda dom riktiga problem och inte bara ge sig på alla man hittar.

Köper man sex så köper man sex, varken mer eller mindre.
    Varför skulle problemen vara mer synliga i t.ex Tyskland där bara en procent av sexsäljarna har riktiga arbetskontrakt?

Köper man sex så utnyttjar man en yrkeskår som enligt all forskning far väldigt illa, och där många känner sig tvingade att sälja sex. Kan man inte leva med det skall man nog inte köpa den tjänsten.
  • Quintus Zebra
    Justus skrev 2012-07-18 11:46:52 följande:
    Och på vilket sätt har sexköpslagen fungerat? Trafficing frodas och all handel sker i hemlighet och polisen har egentligen ingen trovärdig statistik på hur mycket sex som verkligen sälj i landet.

När man diskuterar att man ska förbjuda alkohol för att det bruket orsakar så stora skador så använder man mina argument mot ett sånt förbud, men när det gäller sexköp så fungerar plötsligt ett förbud. Hur hänger det ihop? Jo, man har en annan moralisk syn på sexköp mot alkoholbruk. Det är den enda skillnaden.

Inga lagar i världen kommer att få folk att sluta köpa och sälja sex, lika lite som lagar kommer att hindra folk från att tillverka, sälja, köpa och dricka alkohol eller andra droger. Det enda som hjälper är utbildning och upplysning. Då kan man få det på en rimlig nivå. Men så länge våra hjärnor fungerar som de gör, med belöningscentra som drivs av olika sorter av njutning, så kommer det alltid att finnas producenter och konsumenter av såväl droger som sex.
    Nej, men en legalisering kan öka sexhandeln och även problemen så so skett i Tyskland.

Ett alkoholförbud fungerar inte eftersom en majoritet av folket är emot ett sådant förbud. Sexköparna är en liten liten tyst minoritet. Det är inte speciellt många som protesterar mot denna lag.

Men om man legaliserade så är risken stor att det blir mer kulturellt accepterat med tiden att köpa sex, och då får man först fundera på om det över huvud taget är önskvärt med tanke på de stora bieffekter denna bransch för med sig,
  • Quintus Zebra
    Quickman skrev 2012-07-19 12:41:39 följande:
    Det är synd att inga som är mot sexköpslagen inte vill svara. Den enda som vågade sig in i debatten har tydligen dragit sig ut. Alltid när man diskuterar sexköpslagen/prostitution med någon på nätet så är det viktigt att poängtera att man är mot trafficking, folk kan inte dra den slutsaten själva att det är skillnad på trafficking och prostitution.

Hur som helst ska jag skriva lite om just trafficking.

Varje år kommer det c:a 400-600 personer till Sverige som traffickingoffer. Den siffran är exklusive mörkertal, och den har ökat under hela 2000-talet och visar inga tecken på att sjunka. Människohandeln är den tredje största inkomstkällan för den organiserade brottsligheten - bara vapen- och drogihandeln är större. Det finns en tydlig efterfrågan på sexuella tjänster och eftersom vårt samhälle inte väger upp till efterfrågan så gör kriminella nätverk det i stället.

Vår lag som den är idag är fullkomligt bisarr då den inte gör någon skillnad mellan traffickingoffer och frivilligt prostituerade. Polisens resurser är begränsade och att de ska lägga ner energi och pengar på att jaga både de som köpt sexuella tjänster av frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.

Lösningen på problemet är enkelt. Vi måste skilja på grupperna frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.  Här kommer dock en liten kulturmarxistisk lögn in. Nämligen att det inte finns några frivilliga sexarbetare, alla som säljer sex stämplas nämligen som ADHD-fall, tunga drogmissbrukare eller att de blev utnyttjade som barn. Detta trots att det finns ett flertal organisationer bestående av sexarbetare som faktiskt är motståndare till sexköpslagen, där ibland Rose Alliance, den tyska organisationen Hydra, den brittiska organisationen IUSW och den Australiensiska Scarlet Alliance och den amerikanska Desiree. (Alla länkar kommer längst ned på sidan)

Trots att det finns hur mycket som helst om de människor inom sexindustrin som trivs och känner stolthet med sitt yrke så råkar de ut för ständig stigmatisering, däribland från politiker. Ett exempel på detta är miljöpartisten Zaida Catalan. Det är ingen som lyssnar till de prostituerade utan istället för de offerkoftan. Den andra kulturmarxistiska lögnen vi måste tampas med är att sexköp enbart är en makthandling. Det handlar inte om sex utan att en person, en man då givetvis, köper en hora för att få känna att han har makten över hennes kropp ett tag. Detta argument är helt taget ur luften. Anledningen till varför man köper sex är för att man vill knulla. Svårare än så är det inte. Som det ser ut idag så finns det inga säkerheter för sexarbetare, de kan inte organisera sig. Även de som vill sälja sex frivilligt riskerar att bli rånade och misshandlade av sina kunder då de inte garanteras något skydd. Det finns en stor risk för smittospridning, men även det förbises. Jag har flera gånger på Familjeliv fått skit för mina liberala åsikter, däribland om prostitution och droger. Åsikter som anses vara inhumanitära och destruktiva för samhället. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag tycker inte det är värt att det är ett inbördeskrig mellan karteller och regering i Mexiko på grund av en drog som cannabis. Jag tycker inte det är värt att polisen ska lägga resurser på att straffa sexarbetare som själva valt sitt yrke. Gör er själva, och samhället en tjänst och ta reda på lite objektiv information. Istället för att läsa en vinklad forskningsrapport om sexindustrin så prata med en riktig sexarbetare. Istället för att läsa Pelle Olssons "åtta myter om cannabis" rök en joint själv och inse att det inte är så jävla farligt. Så fort någonting med stor efterfrågan blir olagligt så bjuder vi in den organiserade brottsligheten på buffé, och för att förhindra den organiserade brottsligheten så krävs det att det finns ett legalt alternativ. Om godis, som även det har hög efterfrågan, skulle förbjudas, så kan jag garantera er om att folk inte skulle sluta äta godis, de skulle bara få tag på det på ett annat sätt. Och snälla inse att ni inte är så humana ni tror att ni är när ni pratar om förbud mot prostitution och droger. För även ett förbud medför stora komplikationer. www.desireealliance.org/ (Den amerikanska föreningen Desiree)www.scarletalliance.org.au/ Den australinsiska föreningen Scarlet Alliance)www.iusw.org/ (Den brittiska föreningen IUSW)www.hydra-ev.org/ (Den tyska föreningen Hydra)www.rosealliance.se/ (Den svenska organisationen Rose Alliance)

(Debatt mellan Zaida Catalan och Magnus Betnér.)              

Inte dragit mig ur. Har bara prioriterat semestern. Ska allt svåra så småningom.
  • Quintus Zebra
    Vår lag som den är idag är fullkomligt bisarr då den inte gör någon skillnad mellan traffickingoffer och frivilligt prostituerade. Polisens resurser är begränsade och att de ska lägga ner energi och pengar på att jaga både de som köpt sexuella tjänster av frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.

Nja, att ändra lagen där hade kanske inte varit fel. Om den prostituerade inte går med på det frivilligt, borde väl köparen även kunna dömas för våldtäkt? Men det är kanske inte alltid så enkelt för köparen att veta om det är frivilligt eller ej?

Det viktiga är väl att polisen får resurser att bekämpa de kriminella nätverk som håller i traffickingen?

Att enbart legalisera ALL prostitution och därmed med största sannolikhet öka efterfrågan efter prostituerade i Sverige lär ju knappast hjälpa. Eller föreslår du en ny lag som gör det olagligt att köpa sex av en prostituerad som någon gång blivit utsatt för trafficking?

Det är synd att inga som är mot sexköpslagen inte vill svara. Den enda som vågade sig in i debatten har tydligen dragit sig ut. Alltid när man diskuterar sexköpslagen/prostitution med någon på nätet så är det viktigt att poängtera att man är mot trafficking, folk kan inte dra den slutsaten själva att det är skillnad på trafficking och prostitution.

Hur som helst ska jag skriva lite om just trafficking.

Varje år kommer det c:a 400-600 personer till Sverige som traffickingoffer. Den siffran är exklusive mörkertal, och den har ökat under hela 2000-talet och visar inga tecken på att sjunka. Människohandeln är den tredje största inkomstkällan för den organiserade brottsligheten - bara vapen- och drogihandeln är större. Det finns en tydlig efterfrågan på sexuella tjänster och eftersom vårt samhälle inte väger upp till efterfrågan så gör kriminella nätverk det i stället.

Lösningen på problemet är enkelt. Vi måste skilja på grupperna frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.  Här kommer dock en liten kulturmarxistisk lögn in. Nämligen att det inte finns några frivilliga sexarbetare, alla som säljer sex stämplas nämligen som ADHD-fall, tunga drogmissbrukare eller att de blev utnyttjade som barn. Detta trots att det finns ett flertal organisationer bestående av sexarbetare som faktiskt är motståndare till sexköpslagen, där ibland Rose Alliance, den tyska organisationen Hydra, den brittiska organisationen IUSW och den Australiensiska Scarlet Alliance och den amerikanska Desiree. (Alla länkar kommer längst ned på sidan)

Trots att det finns hur mycket som helst om de människor inom sexindustrin som trivs och känner stolthet med sitt yrke så råkar de ut för ständig stigmatisering, däribland från politiker. Ett exempel på detta är miljöpartisten Zaida Catalan. Det är ingen som lyssnar till de prostituerade utan istället för de offerkoftan.

Den andra kulturmarxistiska lögnen vi måste tampas med är att sexköp enbart är en makthandling. Det handlar inte om sex utan att en person, en man då givetvis, köper en hora för att få känna att han har makten över hennes kropp ett tag. Detta argument är helt taget ur luften. Anledningen till varför man köper sex är för att man vill knulla. Svårare än så är det inte.

Som det ser ut idag så finns det inga säkerheter för sexarbetare, de kan inte organisera sig. Även de som vill sälja sex frivilligt riskerar att bli rånade och misshandlade av sina kunder då de inte garanteras något skydd. Det finns en stor risk för smittospridning, men även det förbises.

Jag har flera gånger på Familjeliv fått skit för mina liberala åsikter, däribland om prostitution och droger. Åsikter som anses vara inhumanitära och destruktiva för samhället. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag tycker inte det är värt att det är ett inbördeskrig mellan karteller och regering i Mexiko på grund av en drog som cannabis. Jag tycker inte det är värt att polisen ska lägga resurser på att straffa sexarbetare som själva valt sitt yrke. Gör er själva, och samhället en tjänst och ta reda på lite objektiv information. Istället för att läsa en vinklad forskningsrapport om sexindustrin så prata med en riktig sexarbetare. Istället för att läsa Pelle Olssons "åtta myter om cannabis" rök en joint själv och inse att det inte är så jävla farligt.

Så fort någonting med stor efterfrågan blir olagligt så bjuder vi in den organiserade brottsligheten på buffé, och för att förhindra den organiserade brottsligheten så krävs det att det finns ett legalt alternativ. Om godis, som även det har hög efterfrågan, skulle förbjudas, så kan jag garantera er om att folk inte skulle sluta äta godis, de skulle bara få tag på det på ett annat sätt.

Och snälla inse att ni inte är så humana ni tror att ni är när ni pratar om förbud mot prostitution och droger. För även ett förbud medför stora komplikationer.

www.desireealliance.org/ (Den amerikanska föreningen Desiree)

www.scarletalliance.org.au/ Den australinsiska föreningen Scarlet Alliance)

www.iusw.org/ (Den brittiska föreningen IUSW)

www.hydra-ev.org/ (Den tyska föreningen Hydra)

www.rosealliance.se/ (Den svenska organisationen Rose Alliance)

">

" target="_blank">

(Debatt mellan Zaida Catalan och Magnus Betnér.)

Jag anser inte att den nuvarande lagen är perfekt. Självklart borde de prostituerade skyddas bättre och få förstärkta rättigheter.
    Jag hade gärna diskuterat hur lagen och myndigheters arbete borde förändras. Men det är ju inte det denna debatt handlar om.

Jag är inte heller helt emot prostitution. Om sexhandel kunde fungera utan att en massa människor råkade illa ut så skulle jag inte ha något alls emot att det legaliserades.

Det jag skulle önska mig av legaliseringsförespråkare är att om de på allvar tänker på de prostituerades bästa, så bör de ju sluta blunda för de problem som finns och sluta låtsas att enbart ett avskaffande av lagen skulle lösa något.

För problemen existerar! Det har vad jag vet visat sig i alla länder som har legaliserat att traffickingen ökar, att de prostituerade fortsätter vara utsatta och utanför samhällets skyddssystem och att de fortsätter fara illa.

Om legaliseringsförespråkarna på allvar har förbättrandet av de prostituerades livssituation som främsta motiv för legalisering, vilket legaliseringsförespråkare ofta påstår. Så borde ju alla ta dessa problem på allvar och inte bara vilja legalisera utan även komma med förslag på hur man motverkar de problem som har uppstått i andra länder?

Om vissa legaliseringsförspråkares egentliga motiv egentligen är att de vill kunna köpa sex, men att de inte vågar erkänna det. Då är ju ignoransen av problemen med legalisering mer förståeliga.
    För det är ju ett problem med den här debatten. Att vi diskuterar försäljning av en vara som ingen verkar våga erkänna att de vill ha. Och då blir ju debatten ganska skev. Och argumenten för legaliseringen känns ofta ganska ihåliga.
    Om man jämför med t.ex. legalisering av narkotika så är den debatten ofta enklare för där erkänner ofta förespråkare att de vill kunna nyttja dessa droger.
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2012-08-22 18:27:23 följande:
    Det finns väl ingen som har ignorerat några problem? Vad som sägs är väl snarare tvärtom, att en avkriminalisering är ett led i att skapa bättre förhållanden både för arbetare och kunder.
    Det är ganska många i trådar som denna som ignorerar problem.

Och visst, det du påstår har ju flera andra påstått också. Men var är beläggen? Tittar man på verkligheten så verkar ju avkriminalisering leda till det motsatta.

Det jag menar är att om man på allvar vill skapa bättre förhållanden för de prostituerade så bör man väl inte enbart kräva avkriminalisering. Utan även studera de problem som uppstått i andra länder och komma med förslag på t.ex. lagändringar för att dessa problem ej ska ske här med?
  • Quintus Zebra
    overdose skrev 2012-08-22 19:10:09 följande:
    Självfallet, men stämmer verkligen det du säger? Har lagstiftningen de effekter du vill nå fram till? Jag har inga svar men det finns ju debattartiklar där viss forskning ses som partsinlagor producerade just för att vi ska ha den lag vi har.
    Har du något exempel där det du påstår ovan har lyckats?

Jag har tidigare i tråden länkat till flera stora rapporter som visar att legaliseringen i Tyskland lett till ökad trafficking, att de prostituerades problem ökat samt att det fortfarande bara är 1% av de prostituerade som har riktiga arbetskontrakt.

Det jag önskar är att legaliseringsförespråkare på egen hand kunde undersöka hur legaliseringsprocessen gått i andra länder och komma med förslag på hur det kan göras bättre i Sverige. Istället för att som så ofta bara kräva avreglering.

Om man på allvar motiveras av att öka skyddet för prostituerade så borde väl detta vara självklart?
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?