Quickman skrev 2012-07-19 12:41:39 följande:
Vår lag som den är idag är fullkomligt bisarr då den inte gör någon skillnad mellan traffickingoffer och frivilligt prostituerade. Polisens resurser är begränsade och att de ska lägga ner energi och pengar på att jaga både de som köpt sexuella tjänster av frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.
Nja, att ändra lagen där hade kanske inte varit fel. Om den prostituerade inte går med på det frivilligt, borde väl köparen även kunna dömas för våldtäkt? Men det är kanske inte alltid så enkelt för köparen att veta om det är frivilligt eller ej?
Det viktiga är väl att polisen får resurser att bekämpa de kriminella nätverk som håller i traffickingen?
Att enbart legalisera ALL prostitution och därmed med största sannolikhet öka efterfrågan efter prostituerade i Sverige lär ju knappast hjälpa. Eller föreslår du en ny lag som gör det olagligt att köpa sex av en prostituerad som någon gång blivit utsatt för trafficking?
Quickman skrev 2012-07-19 12:41:39 följande:
Det är synd att inga som är mot sexköpslagen inte vill svara. Den enda som vågade sig in i debatten har tydligen dragit sig ut. Alltid när man diskuterar sexköpslagen/prostitution med någon på nätet så är det viktigt att poängtera att man är mot trafficking, folk kan inte dra den slutsaten själva att det är skillnad på trafficking och prostitution.
Hur som helst ska jag skriva lite om just trafficking.
Varje år kommer det c:a 400-600 personer till Sverige som traffickingoffer. Den siffran är exklusive mörkertal, och den har ökat under hela 2000-talet och visar inga tecken på att sjunka. Människohandeln är den tredje största inkomstkällan för den organiserade brottsligheten - bara vapen- och drogihandeln är större. Det finns en tydlig efterfrågan på sexuella tjänster och eftersom vårt samhälle inte väger upp till efterfrågan så gör kriminella nätverk det i stället.
Vår lag som den är idag är fullkomligt bisarr då den inte gör någon skillnad mellan traffickingoffer och frivilligt prostituerade. Polisens resurser är begränsade och att de ska lägga ner energi och pengar på att jaga både de som köpt sexuella tjänster av frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.
Lösningen på problemet är enkelt. Vi måste skilja på grupperna frivilliga sexarbetare och traffickingoffer. Här kommer dock en liten kulturmarxistisk lögn in. Nämligen att det inte finns några frivilliga sexarbetare, alla som säljer sex stämplas nämligen som ADHD-fall, tunga drogmissbrukare eller att de blev utnyttjade som barn. Detta trots att det finns ett flertal organisationer bestående av sexarbetare som faktiskt är motståndare till sexköpslagen, där ibland Rose Alliance, den tyska organisationen Hydra, den brittiska organisationen IUSW och den Australiensiska Scarlet Alliance och den amerikanska Desiree. (Alla länkar kommer längst ned på sidan)
Trots att det finns hur mycket som helst om de människor inom sexindustrin som trivs och känner stolthet med sitt yrke så råkar de ut för ständig stigmatisering, däribland från politiker. Ett exempel på detta är miljöpartisten Zaida Catalan. Det är ingen som lyssnar till de prostituerade utan istället för de offerkoftan.
Den andra kulturmarxistiska lögnen vi måste tampas med är att sexköp enbart är en makthandling. Det handlar inte om sex utan att en person, en man då givetvis, köper en hora för att få känna att han har makten över hennes kropp ett tag. Detta argument är helt taget ur luften. Anledningen till varför man köper sex är för att man vill knulla. Svårare än så är det inte.
Som det ser ut idag så finns det inga säkerheter för sexarbetare, de kan inte organisera sig. Även de som vill sälja sex frivilligt riskerar att bli rånade och misshandlade av sina kunder då de inte garanteras något skydd. Det finns en stor risk för smittospridning, men även det förbises.
Jag har flera gånger på Familjeliv fått skit för mina liberala åsikter, däribland om prostitution och droger. Åsikter som anses vara inhumanitära och destruktiva för samhället. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag tycker inte det är värt att det är ett inbördeskrig mellan karteller och regering i Mexiko på grund av en drog som cannabis. Jag tycker inte det är värt att polisen ska lägga resurser på att straffa sexarbetare som själva valt sitt yrke. Gör er själva, och samhället en tjänst och ta reda på lite objektiv information. Istället för att läsa en vinklad forskningsrapport om sexindustrin så prata med en riktig sexarbetare. Istället för att läsa Pelle Olssons "åtta myter om cannabis" rök en joint själv och inse att det inte är så jävla farligt.
Så fort någonting med stor efterfrågan blir olagligt så bjuder vi in den organiserade brottsligheten på buffé, och för att förhindra den organiserade brottsligheten så krävs det att det finns ett legalt alternativ. Om godis, som även det har hög efterfrågan, skulle förbjudas, så kan jag garantera er om att folk inte skulle sluta äta godis, de skulle bara få tag på det på ett annat sätt.
Och snälla inse att ni inte är så humana ni tror att ni är när ni pratar om förbud mot prostitution och droger. För även ett förbud medför stora komplikationer.
www.desireealliance.org/ (Den amerikanska föreningen Desiree)
www.scarletalliance.org.au/ Den australinsiska föreningen Scarlet Alliance)
www.iusw.org/ (Den brittiska föreningen IUSW)
www.hydra-ev.org/ (Den tyska föreningen Hydra)
www.rosealliance.se/ (Den svenska organisationen Rose Alliance)
">
" target="_blank">
(Debatt mellan Zaida Catalan och Magnus Betnér.)
Jag anser inte att den nuvarande lagen är perfekt. Självklart borde de prostituerade skyddas bättre och få förstärkta rättigheter.
Jag hade gärna diskuterat hur lagen och myndigheters arbete borde förändras. Men det är ju inte det denna debatt handlar om.
Jag är inte heller helt emot prostitution. Om sexhandel kunde fungera utan att en massa människor råkade illa ut så skulle jag inte ha något alls emot att det legaliserades.
Det jag skulle önska mig av legaliseringsförespråkare är att om de på allvar tänker på de prostituerades bästa, så bör de ju sluta blunda för de problem som finns och sluta låtsas att enbart ett avskaffande av lagen skulle lösa något.
För problemen existerar! Det har vad jag vet visat sig i alla länder som har legaliserat att traffickingen ökar, att de prostituerade fortsätter vara utsatta och utanför samhällets skyddssystem och att de fortsätter fara illa.
Om legaliseringsförespråkarna på allvar har förbättrandet av de prostituerades livssituation som främsta motiv för legalisering, vilket legaliseringsförespråkare ofta påstår. Så borde ju alla ta dessa problem på allvar och inte bara vilja legalisera utan även komma med förslag på hur man motverkar de problem som har uppstått i andra länder?
Om vissa legaliseringsförspråkares egentliga motiv egentligen är att de vill kunna köpa sex, men att de inte vågar erkänna det. Då är ju ignoransen av problemen med legalisering mer förståeliga.
För det är ju ett problem med den här debatten. Att vi diskuterar försäljning av en vara som ingen verkar våga erkänna att de vill ha. Och då blir ju debatten ganska skev. Och argumenten för legaliseringen känns ofta ganska ihåliga.
Om man jämför med t.ex. legalisering av narkotika så är den debatten ofta enklare för där erkänner ofta förespråkare att de vill kunna nyttja dessa droger.