Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Avskaffa sexköpslagen?

Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:08:34 följande:
    Väldigt mycket forskning har visat att många prostituerade inte frivilligt säljer sex, utan känner sig tvingade. Den visar även att prostituerade väldigt ofta mår väldigt dåligt och far väldigt illa.

Det är inte riktigt så enkelt som du vill påskina.
    Det handlar ju i grunden om vilken frihet man vill prioritera. Om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten att köpa sex för pengar (att sälja sex är redan lagligt). Eller om man vill prioritera att arbeta för att öka friheten för de (mestadels kvinnor) som känner sig  tvingade att sälja sex och/eller far illa av det.

Vist finns det moralpanik också. Men mycket av kritiken mot sexköp är ju som jag skrev ovan även baserat på vetenskap.

Och jag är nyfiken på en sak. Det du skrev i citatet ovan. Gäller det allt? Tycker du även att det är ok att sälja t.ex. organ och ofödda foster också? Eller finns det vissa transaktioner mellan två frivilliga parter som bör
    vara förbjudna?
    Att tvinga nån till sex och att tvinga nåtn till att sälja sex ska självklart vara olagligt. 

Och ja jag anser att det borde vara lagligt att sälja sina egna organ, sperma, ägg osv. DEt är ingen som far illa mer än eventuellt man själv. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:32:08 följande:
    Att fysiskt tvinga någon skall vara olagligt. Det är vi alltså överens om.

Men det är inte det jag syftar på.

Forskning visar att väldigt många prostituerade (även de som inte är offer för trafficking) känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska faktorer, ångrar sitt livsval och far väldigt illa av sitt livsval. Är det något som man bör ignorera enligt dig?

Du ser ingen fara i ett samhälle där rika människor kan utnyttja sitt överlägsna kapital för att "tvinga" fattiga desperata människor att sälja sex, organ, foster eller till och med barn?

Ett så ojämlikt samhälle vill jag inte bo i.

Jag anser att det är viktigare att skydda desperata och fattiga människor från att tvingas göra livsval som de kommer fara illa av. Än att skydda rika människors "rättighet" att utnyttja människors utsatthet för att kunna köpa allt för pengar.
    Det finns många som mår dåligt för att de känner att tvingas jobba inom tex städning, sophantering och andra yrken, ska vi göra dessa yrken förbjudna också?

Varför förutsätter du att fattiga är dumma i huvudet. I sverige har vi socialbidrag, ingen behöver sälja sex eller sina organ utan kan plocka bidrag istället.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?