Inlägg från: Quickman |Visa alla inlägg
  • Quickman

Avskaffa sexköpslagen?

Ja, sexköpslagen bör avskaffas snarast. Jag förstår inte varför folk har en sådan puritansk inställning till sex. Vad är egentligen skillnaden mellan att släpa hem en person från krogen klockan 02.45 och att sära på benen för några tusenlappar?

• Quickman
    Quintus Zebra
    Det ironiska med hela sexköpsdebatten är att man låter nästan aldrig någon prostituerad komma till tals i frågan. I alla debattprogram så har man aldrig med någon hora, möjligtvis någon som slutat och lämnat det livet bakom sig. Varför gör man så? Hur rimligt skulle det till exempel vara om lärarna inte fick ge sin synpunkt på hur skolpolitiken sköttes eller om arbetslösa inte fick komma till tals om arbetsmarknadspolitiken.

Det är ingen hemlighet att på tok allt för mycket forskning är styrd av politiska mål. Forskning styrs för att bekräfta politiska normer snarare än att få fram en objektiv sanning. Du är medveten om att det finns en hel förening av prostituerade som faktiskt vill avskaffa sexköpslagen.

www.rosealliance.se/

Sidan är under reparation just nu, men den är nog snart uppe igen.

Hur som helst så sker debatten om prostitution på helt fel sätt. Vi borde fråga de prostituerade själva om hur de uppfattar lagen och inte någon mossig forskare eller ännu mossigare politiker.

• Quickman
    Quintus Zebra skrev 2012-07-18 00:38:46 följande:
    Självklart borde fler prostituerade komma till tals.

Självklart borde samhället bli bättre på att stödja dem och hjälpa de som faktiskt vill sälja sex att kunna göra det utan att straffas för sitt val. Självklart borde man jobba för att minska moralpaniken och fördömandet. Självklart är det helt befängt att det idag är lagligt att vara prostituerad, men att de samtidigt riskerar att förlora sina barn om sociala myndigheter får reda på deras yrke.

Menar du på allvar att det är så att det INTE är så att många prostituerade far illa och att många känner sig tvingade av sociala eller ekonomiska skäl?
    Det är klart att det finns sexarbetare som far illa på grund av sitt jobb, och ska jag vara ärlig tror jag inte att sexköpslagen minskar deras utsatthet - snarare tvärtom. Mycket av den sex som säljs sker i lägenhetsbordeller där den prostituerade inte har någon som helst skydd. Dessutom så styrs marknaden av kriminella som saknar moraliska skrupler. Om vi kunde ha statligt kontrollerade bordeller där sexarbetarna får skydd samt kontrolleras veckovis så kommer denna lagliga verksamhet att börja konkurrera med den olagliga.

För mig är det oförståeligt  varför det är lagligt att köpa något av någon som vill sälja, och om vi nu ska ha en idiotlag som gör det lagligt för den ena parten men olagligt för den andra varför inte tillämpa samma princip med andra lagar. Anledningen till varför man får sälja sex i Sverige är för att de prostituerade betraktas som offer. Jag tycker att vi gör det samma med droglagen, fast där blir det tillåtet att köpa droger men förbjudet att sälja. De som köper droger är om något offer så varför ska de bestraffas när men inte bestraffar offren med sexköpslagen. 

• Quickman

Quintus Zebra skrev 2012-07-18 07:38:26 följande:

Tycker du själv att sexköpslagen i Sverige fungerar?

Är den verkligen avskräckande? Av två tusen arresteringar för brott mot sexköpslagen leder i snitt två till fällande dom. Är det ett skydd mot kvinnorna.

Nej, jag tror inte att alla problem med prostitution kommer att försvinna bara vi slopar sexköpslagen, jag tycker inte heller att Tysklands lösning är den bästa. Men om vi ska ha en lag som enbart är till för att skydda de prostituerade så kan vi åtminstone se till att den fyller just det syftet.

Jag ser en rad med fördelar med att slopa sexköpslagen, observera att jag är inte för att släppa prostitution helt fritt, utan jag tycker att det är en marknad som faktiskt ska regleras av staten. Jag tycker att alla prostituerade ska behöva en statlig licens för att utöva sitt arbete.

Fördelar.

* Om vi skaffar en legal verksamhet kommer den legala verksamheten att konkurrera med den illegala. Det blir svårare för den svarta marknaden att etablera sig. Den legala verksamheten kommer att bestå av kvinnor och män som själva valt sitt yrke.

* Om det krävs licens att få vara prostituerad så blir det lättare att avfärda de som mår dåligt av sitt yrke. De kommer inte få en licens från första början. Det är även därför marknaden bör kontrolleras av staten och inte privata aktörer.

* Polisen kan lägga ner resurser på att enbart jaga de som är offer för trafficking. Att straffa någon som köpt sex av en prostituerad som vill sälja sex är galenskap.

* Genom statlig kontroll kan man lättare motverka smittospridning.

* Det ger en möjlighet för de prostituerade att organiseras sig fackligt, rätt till A-kassa etc

Jag ser absolut inga fördelar med lagen som den är idag. Den skyddar inte de prostituerade, den sätter sexhandeln i handen på kriminella nätverk, den straffar fel personer etc.

Problemet med sexköpslagen är att den skapades utan någon som helst samtycke med de som arbetar inom industrin. Det finns väldigt mycket motstånd mot sexköpslagen från just prostituerade. Läs till exempel Rose Alliance jag länkade till tidigare. Här har du fler artiklar

www.realtid.se/ArticlePages/200803/07/20080307101516_Realtid576/20080307101516_Realtid576.dbp.asp
    www.liberati.se/2010/07/30/nu-sager-sexarbetarna-sjalva-ifran-avskaffa-sexkopslagen/

Här har du även en forskningsrapport från FN om prostitution. Sidan 38 handlar om situationen i Sverige.
    www.hivlawcommission.org/resources/report/FinalReport-Risks,Rights&Health-EN.pdf

Jag tänkte även köra en FAQ eftersom jag vet att det kommer att komma frågor.

Q. "Jaha, så du är för prostitution. Tycker du då att en 19-årig tjej som går till arbetsförmedlingen direkt efter gymnasiet ska skickas till en bordell?"

A. Nej, det tycker jag verkligen inte. Jag är för att vi har en lagstiftning som ska skydda människor från att råka illa ut. Sex är något väldigt personligt för många därför ska man inte tvingas till det om man mår dåligt av att sälja sex. Om man väljer att sälja sex ska det ske helt på frivillig basis och inte med tvång, allra minst från staten.

Q. "Så om en sunkig torsk som inte tvättat kuken på ett halvår kommer in på en bordell, ska han då ha rätten till en avsugning?"

A. Återigen nej, jag vill ha en lagstiftning som skyddar människor. Jag anser att de prostituerade själva ska ha rätten till att välja sina kunder, utan någon form av repressalier om de skulle vägra. Det ska ske på lika villkor, det är ett sätt att se till att ingen far illa ut.

Q. "Hur skulle du reagera om din dotter skulle börja sälja sex?"

A. Detta är enbart ett moraliskt argument utan någon rationell koppling. Nu har jag inte en dotter, men om jag skulle ha en vuxen dotter anser jag att hon ska fatta beslut över sitt liv. När man får barn kommer de fatta massa beslut som man inte samtycker med, men de är egna individer som har rätt till sina egna liv. Jag skulle ogilla skarpt om min dotter valde att gå med i en sekt eller blev nazist, men jag skulle aldrig hindra henne. Det är hennes liv.

Q. "Tror du på fullaste allvar att det finns lyckliga horor"

A. Ja, det tror jag. Jag fattar inte varför folk har en sådan puritansk inställning till sex. För många är inte sex en "big deal" över huvud taget. Om man kan ha en tillfällig sexuell förbindelse med någon man känt i 45 minuter på en krog så kan man lika gärna ha det med en främling som betalar en några tusenlappar.

Det är inte så svårt att hitta lyckliga horor om man googlar lite.

http://www.expressen.se/nyheter/eva-saljer-sex---i-hemmet/

http://www.expressen.se/nyheter/emma-saljer-sex-i-orebro/

">

http://www.vk.se/632305/olle-saljer-sex-i-umea

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/martin-saljer-sex---for-att-han-vill/

Och återigen. Jag vet att det finns de som far illa åt i branschen men det är ingen anledning till att straffa de som faktiskt vill sälja sex och de som köper sex av frivilliga prostituerade. Jag förstår på fullaste allvar inte hur man kan stödja lagen som den är idag. Den hjälper ju på fullaste allvar ingen. Varken de som säljer eller köper sex.

• Quickman

Det är synd att inga som är mot sexköpslagen inte vill svara. Den enda som vågade sig in i debatten har tydligen dragit sig ut. Alltid när man diskuterar sexköpslagen/prostitution med någon på nätet så är det viktigt att poängtera att man är mot trafficking, folk kan inte dra den slutsaten själva att det är skillnad på trafficking och prostitution.

Hur som helst ska jag skriva lite om just trafficking.

Varje år kommer det c:a 400-600 personer till Sverige som traffickingoffer. Den siffran är exklusive mörkertal, och den har ökat under hela 2000-talet och visar inga tecken på att sjunka. Människohandeln är den tredje största inkomstkällan för den organiserade brottsligheten - bara vapen- och drogihandeln är större. Det finns en tydlig efterfrågan på sexuella tjänster och eftersom vårt samhälle inte väger upp till efterfrågan så gör kriminella nätverk det i stället.

Vår lag som den är idag är fullkomligt bisarr då den inte gör någon skillnad mellan traffickingoffer och frivilligt prostituerade. Polisens resurser är begränsade och att de ska lägga ner energi och pengar på att jaga både de som köpt sexuella tjänster av frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.

Lösningen på problemet är enkelt. Vi måste skilja på grupperna frivilliga sexarbetare och traffickingoffer.  Här kommer dock en liten kulturmarxistisk lögn in. Nämligen att det inte finns några frivilliga sexarbetare, alla som säljer sex stämplas nämligen som ADHD-fall, tunga drogmissbrukare eller att de blev utnyttjade som barn. Detta trots att det finns ett flertal organisationer bestående av sexarbetare som faktiskt är motståndare till sexköpslagen, där ibland Rose Alliance, den tyska organisationen Hydra, den brittiska organisationen IUSW och den Australiensiska Scarlet Alliance och den amerikanska Desiree. (Alla länkar kommer längst ned på sidan)

Trots att det finns hur mycket som helst om de människor inom sexindustrin som trivs och känner stolthet med sitt yrke så råkar de ut för ständig stigmatisering, däribland från politiker. Ett exempel på detta är miljöpartisten Zaida Catalan. Det är ingen som lyssnar till de prostituerade utan istället för de offerkoftan.

Den andra kulturmarxistiska lögnen vi måste tampas med är att sexköp enbart är en makthandling. Det handlar inte om sex utan att en person, en man då givetvis, köper en hora för att få känna att han har makten över hennes kropp ett tag. Detta argument är helt taget ur luften. Anledningen till varför man köper sex är för att man vill knulla. Svårare än så är det inte.

Som det ser ut idag så finns det inga säkerheter för sexarbetare, de kan inte organisera sig. Även de som vill sälja sex frivilligt riskerar att bli rånade och misshandlade av sina kunder då de inte garanteras något skydd. Det finns en stor risk för smittospridning, men även det förbises.

Jag har flera gånger på Familjeliv fått skit för mina liberala åsikter, däribland om prostitution och droger. Åsikter som anses vara inhumanitära och destruktiva för samhället. Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Jag tycker inte det är värt att det är ett inbördeskrig mellan karteller och regering i Mexiko på grund av en drog som cannabis. Jag tycker inte det är värt att polisen ska lägga resurser på att straffa sexarbetare som själva valt sitt yrke. Gör er själva, och samhället en tjänst och ta reda på lite objektiv information. Istället för att läsa en vinklad forskningsrapport om sexindustrin så prata med en riktig sexarbetare. Istället för att läsa Pelle Olssons "åtta myter om cannabis" rök en joint själv och inse att det inte är så jävla farligt.

Så fort någonting med stor efterfrågan blir olagligt så bjuder vi in den organiserade brottsligheten på buffé, och för att förhindra den organiserade brottsligheten så krävs det att det finns ett legalt alternativ. Om godis, som även det har hög efterfrågan, skulle förbjudas, så kan jag garantera er om att folk inte skulle sluta äta godis, de skulle bara få tag på det på ett annat sätt.

Och snälla inse att ni inte är så humana ni tror att ni är när ni pratar om förbud mot prostitution och droger. För även ett förbud medför stora komplikationer.

http://www.desireealliance.org/ (Den amerikanska föreningen Desiree)

http://www.scarletalliance.org.au/ Den australinsiska föreningen Scarlet Alliance)

http://www.iusw.org/ (Den brittiska föreningen IUSW)

http://www.hydra-ev.org/ (Den tyska föreningen Hydra)

http://www.rosealliance.se/ (Den svenska organisationen Rose Alliance)

">

(Debatt mellan Zaida Catalan och Magnus Betnér.)

• Quickman
    Quintus Zebra skrev 2012-07-19 18:12:04 följande:
    Inte dragit mig ur. Har bara prioriterat semestern. Ska allt svåra så småningom.
    Jag förstår om du inte hänger på familjeliv 24/7 det är bara de med tråkiga liv som gör det. Ja, jag själv faller in i den ramen emellanåt.
  • Quickman
    Quintus Zebra skrev 2012-08-22 20:17:11 följande:
    1. Den är långt ifrån perfekt. Det är rätt att ansvaret läggs på köparen och inte säljaren. Jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad debatt om hur lagen borde ändras och om hur prostituerade kan få mer utökade rättigheter. Huvudskälet att jag inte vill avskaffa den är ju att avkriminalisering med största sannolikhet kommer öka prostitutionen rejält, vilket kommer leda till ökat lidande och ökande problem. Om ingen kan komma med seriösa lösningar på hur problemen skall lösas.

2. Ja, jag är rätt säker på att den är avskräckande. Varför vill du annars avskaffa den? Att något är olagligt och kan leda till fängelsestraff påverkar nog efterfrågan.

3. Absolut!

4. Men vill du avkriminalisera köpet helt eller inte? Skall det vara olagligt att köpa sex av olicensierade prostituerade?  Skall det vara olagligt att köpa sex via kriminella nätverk som sysslar med traficking?

5. Känns väldigt teoretiskt. Vad jag vet har de kriminella nätverken som regel växt i samband med legalisering. Detta beror ju mycket på hur du ser på straffsatsen. Om det är lagligt att köpa sex även av olicensierade prostituerade så kommer antagligen många söka sig dit p.g.a. lägre pris, eller att de erbjuder otillåtna tjänster eller för att det känns mer diskret.

6. Kommer dessa hjälpas av det? Deras situation kommer väl bara försämras från idag? Många kommer ju fortsätta, och kommer tvingas gömma sig än mer än idag?

7. Självklart skall trafficking prioriteras. Att vi har en lag betyder inte att polisen måste prioritera jakten på sexköpare så högt.

8. Det är ju din åsikt. Inget annat. Det finns ingen naturlag som säger att bara för att någon VILL sälja sex eller ett organ eller ett barn så måste det vara lagligt.

9. Ja, men det betyder ju inte att smittade prostituerade kommer sluta.

10. Det kan man göra ändå. Att låta arbetsförmedlingen fördela dessa jobb känns dock tveksamt. Med de nuvarande reglerna skulle det ju kunna innebära att folk kan tvingas ta ett sådant jobb om de vill behålla a-kassan. Du vill alltså ha speciell lagstiftning när det gäller just dessa jobb? Det är inget jobb som alla andra.

11.  De kriminella nätverken fanns innan lagen. De finns i alla länder. Tror du ger lagen lite väl mkt cred.

12. Man borde absolut ha talat än mer med de prostituerade. Att en del aktiva prostituerade är emot lagen är dock  inte konstigt. Men många fd. prostituerade är ju för kriminalisering. Jag påstår mig dock inte veta vilken åsikt som är vanligast.

Till frågorna. Har tagit bort de frågor som jag inte kan svara på eftersom jag inte har de åsikterna du ifrågasätter.

13. Frågan är dock relevant. Det finns en del legaliseringsförespråkare som hävdar att det är ett jobb som alla andra.

14. Inte enbart moraliskt. Prostitution har visat sig vara ett utsatt yrke. Att man inte vill att ens barn skall välja ett farligt yrka är inte specielt konstigt.

15. Sexsäljare skall inte straffas, helt rätt.

Tyvärr förs lite statisk kring hur många offer frör människohandel det finns runt om i Europa. Men två länder för statistik – Nederländerna och Sverige

I Nederländerna fanns det 993 offer för trafficking 2010

I Sverige fanns det 497 offer för trafficking 2010

Men tänk på att Nederländerna har betydligt fler invånare, så i förhållande till folkmängd blir det följande.

Nederländerna 5,9 / 100000

Sverige 5,3 /100000

Så ja, det finns lite mer offer för trafficking i Nederländerna, men tänk även på att mörkertalet räknas in te in i den statistiken. De ligger så pass nära varandra att med felmarginalen inräknat kan mycket väl Sverige gå om eller så kan Nederländernas ledning öka. Men oavsett så tycker jag det är naivt att påstå att vår lagstiftning skyddar traffickingoffer. Vi ligger inom samma skala som Nederländerna. Jag tycker även att Nederländernas politik kring prostitution är dålig.

Tja, vad vi kan se så fungerar inte en avskräckande lagstiftning i något avseende. I USA motiveras dödsstraffet med att det är avskräckande, detta trots att bland de tio stater som har högst mordfrekvens så har nio av dem dödsstraff. Våra ministrar påstår att vår hårda lagstiftning kring droger gör att färre testar, detta trots vi har både fler dödsoffer relaterade till droger och tunga missbrukare per capita än Nederländerna. Så nej, vi kan med stor sannolikhet slå fast att det inte är avskräckande. De som begår brott tänker sällan på konsekvenserna av sitt handlande.

Fast hur skyddar vi de prostituerade när de håller sig skymundan?

Att tvinga någon till sex är våldtäkt. Våldtäkt är förbjudet. Slaveri är även förbjudet. Om man kör med licens att få utöva sitt yrke som prostituerad så kommer man utgå från att de som inte har liens är offer för trafficking. Så, ja, det ska vara olagligt att köpa sex av en olicensierad.

De kriminella nätverk som växt har gjort det för att det finns en dålig kontroll av marknaden. Anledningen till varför jag vill ha en statlig kontroll är just för att förhindra det. Visst kommer kriminella nätverk inte dö ut, utan ändra form och troligtvis kommer de att minska i samband med detta. Vi har fortfarande en illegal verksamhet kring alkohol trots att det är lagligt.

Ja, det hoppas jag. Om en person mår dåligt av sitt leverne bör staten hjälpa till. Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa henne mer gentemot om sexköpslagen ser ut som den gör idag.

Men vi prioriterar jakten på sexköpare. Att ens lägga en krona på att försöka straffa någon som köpt en tjänst av någon som vill sälja tjänsten är både moraliskt och ekonomiskt fel.

8 Ja, det är min åsikt, dock tycker jag den känns självklar i en demokrati med ett fungerande rättssystem. Jag förstår inte hur man kan vilja straffa någon som frivilligt köpt en tjänst. Man skulle inte resonera så om köpet gällde städning. Om det är ett frivilligt köp så finns det inget offer, inte moraliskt i alla fall.

9. Jo, om man har en kontrollerad marknad så kommer de att tvingas till att sluta.

10. Ja, jag vill ha en särskild lagstiftning kring deras jobb. Tro det eller ej, men denna lagstiftningen finns redan när det rör sig om yrkena strippa eller porrskådis (att ens porrskådis är lagligt är extremt bisarrt. Man får inte knula mot betalning såvida det inte sker framför en kamera) Om de nuvarande reglerna tvingar dem till att ta sådana jobb så får reglerna ändras. Våra svenska lagar är inte gudomliga och obrytbara. Det känns självklart att man ändrar lagar som är dåliga.

11. Kriminella nätverk kommer fortsätta med den svarta marknaden så länge det finns någon efterfrågan på de varor och tjänster de vill sälja. Vi har en svart marknad för alkohol och cigaretter trots att detta är lagligt. I Norge fanns det en svart marknad för smör ett tag. Det gäller att kunna tillfredsställa efterfråga i så stor mån som möjligt på den etablerade marknaden. På så vis blir det mindre utrymme för kriminella nätverk.

12. Här måste man göra skillnad på traffickingoffer och frivilligt prostituerad. Självklart lider de som är offer för trafficking och vill att deras situation ska sluta. Om du inte vet vilken åsikt som är vanligast så kan de vara god tid att ta reda på det eftersom det kommer påverka din syn på sakfrågan.

13. Ja, men jag gör inte det. Om det finns någon som påstår det så får du ta den diskussionen med den.

14. Anledningen till varför prostitution är ett utsatt yrke är just för att det är illegalt. Dessutom har inte yrket någon status. Det är betraktat som fult och smutsigt, vilket gör att yrkesutövarna känner skam.

15. Bra, då är vi åtminstone överens där

Svar på tråden Avskaffa sexköpslagen?