• bodimit

Min dotter snart 6 smygmobbad?

Min dotter brukade leka med grannarna på andra sidanvägen. Det funkade jättebra men sedan några månader tillbaka känns det som att det ena grannbarnet "mobbar" (fast ändå inte mobbing) min dotter.  Tex när hon var hos dem så kom dottern hem och sa lite besviket jag får inte dricka något. Då förklarade hon sedan att hon hade frågat efter vatten och grannbarnet hade sagt nej du får inte dricka här då får du gå hem och dricka isånfall.
    Sen har det fortsatt så. Min dotter frågar varje dag grannungen om hon får leka med henne och nu känns det bara hjärtskärande varje gång jag hör det barnet svara med väldigt tyken ton - nej du får inte leka med mig. Och sen skrattar hon och sin bror. (brodern som är flera år äldre har också börjat tyka sig lite nu och tycker det är roligt att säga nej verkar det som.) Så nu efter ca 2månader med försök från min dotter att leka med flickan så sa jag till min dotter att inte fråga om hon får leka med henne. Hon "får ju aldrig leka" förklarade jag så när hon får leka så kan hon ju komma och fråga dig istället. Var det fel av mig? Min dotter blev arg på mig men verkade ändå fatta vad jag menade?  hur gör man när det blir så? ska jag låta min dotter tjata o fråga? Eller ska jag säga till min dotter att inte gå dit? Hon får ju ändå ett rakt av nej.och då blir hon ledsen också hon har bara inte fattat att det finns folk som kan tycka illa om henne =(

• Svar på tråden Min dotter snart 6 smygmobbad?
  • Erkens mamma

Jag tycker att det är helt ok att säga åt dottern att inte gå dit. Förhoppningsvis kommer granntjejen ur denna tråkiga fasen och kommer på bättre tankar. 

• cosinus

Har du pratat med föräldrarna? Jag tycker att man aldrig kan tvinga någon att leka med någon annan men däremot ska man svara nej snält och är man flera som leker en sak och någon annan kommer och frågar tycker jag alla ska få vara med i den åldern. Däremot kan man få välja att vara hemma själv (och där ingår även syskon som ju måste få vara hemma) och därför tacka nej till sällskap.

Men jag hade absolut velat veta som förälder om mitt barn betedde sig så. Min 4-åring hade sagt åt grannkillen att han inte fick vara med ett gäng barn och leka och jag såg aldrig händelsen men grannens farmor (som var barnvakt då) hade sett det och berättat för grannen som pratade med mig dagen efter. Jag pratade då med min son som verkligen såg ut att vara tagen med fingrarna i syltburken, tokskyldig, och sen dess har det inte upprepats men däremot har jag försökt hålla mer koll ute när det barnet är i närheten så han inte får för sig några dumheter igen. Men det är ju svårt att ta tag i det om man inget vet.

• silavs

Tycker absolut att du ska prata med föräldrarna.
    Det är ju vi som ska lära våra barn medkänsla,empati och respekt för varandra.

• bodimit

Ja det här känns ju bara jättehemskt! Jag och min man fattade för länge sedan att grannungen inte vill leka med vår dotter.Det är klart att hon inte måste men att låta så tyken. Sen har jag märkt en annan gång hur de försökte få med andra grannbarn som min dotter brukar leka med de sprang bort från henne och skrattade. (det var inte lek)  Men det varade sån tur var inte så länge. Nä hon får helt enkelt inte gå dit o fråga. Tills den andra ungen kanske kommer på bättre tankar?

• sextiotalist

Mobbar vet jag inte om jag kan kalla det för. Tjejen är otrevlig, men å andra sidan verkar din dotter väldigt påflugen och inte kan acceptera ett nej. Hon har väl ganska snart tröttnat på er dotter vill leka med henne och agerar som hon känner.

Det jag inte fattar är att man som förälder låter sin dotter springa över och fråga hela tiden och låter sin dotter bli utsatt för detta. Ni skulle redan vid andra nejet stoppat dotterns spring  

• Slagathor

Barn är barn och det gör ondare i oss vuxna eftersom vi minns hur det kändes för oss när vi var små. Sedan har vi lärt oss känna igen beteenden och det är det som sticker i oss och orsakar negativa känslor. Ditt barn förstår sannolikt inte grannbarnets avsikt, att vara elak. För då hade ditt barn inte frågat igen och igen. Som en liten tröst alltså, att ditt barn inte upplever det fullt så hemskt som du.

Om jag vore du så skulle jag förklara som det var, att grannen inte vill leka och fråga barnet "det finns väl personer du inte vill leka med?" Och försöka få barnet att förstå att så funkar det. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Lavish

Tycker faktiskt inte det är något du kan prata med föräldrarna om. Ja det skulle vara det där med vattnet men känns lite mycket att ta ett samtal om det. Däremot att hon tackar nej till att leka har man ju faktiskt rätt att göra även om jag förstår hur tråkigt det känns för din tjej och dig. Man måste inte leka med någon om man inte vill.

Se det istället som en chans att lära din dotter att inte tigga och tjata sig till vänner utan att låta dem som inte verkar så sugna på att vara kompis gå.Och förstå dynamiken att man blir oattraktiv som vän om man är för påflugen och sugen själv. Sen kan man givetvis tycka att det är trist att det funkar så, men hon ska ju överleva i den riktiga världen.

Svar på tråden Min dotter snart 6 smygmobbad?