• saan73

Utreda igen? Ang autism

Hmm, vet inte hur jag skall formulera mig, men jag har själv tvillingpojkar som i dag är 12 år både med olika NPF diagnoser, och vår ena son fick 1:a diagnosen  n'r han var ca 3år och det var att han hade en autismspektrastörning. Och mer än så blev det inte förrän han fjorde utredning igen vid 6 år och nu skall han göra en igen inför högstadiet. 

Det är inte lätt att bedöma en så liten kille, för vår del såg vi tydliga avvikleser i hans beteende men inte i allt utan i vissa situationer och beteendemönster. Det blev utbrott, både argt och ledsamt. hos sonen och oförståelse från omgivningen.

Det kommer säkert att förändras , olika beteenden uppstår andra avtar ihop med utvecklingen  hos din son, vissa beteenden kvarstår.

Det som var och är viktigast för mig är att omvärlden bemöter och förstår mina barn utifrån deras egna förmågor , med eller utan diagnos, tyvärr säger min erfarenhet att det är lättare att "slåss" för förståelse och rättigheter med en diagnos i grunden, oavsett vilken åsikt man har om diagnosers vara och icke vara .

Se till att du får förståelse hos den personal som tar hand om ditt barn och kräv att de bemöter honom där han är, precis som med alla andra barn, var beredd på en kamp och se till att personal för info och kunskap om vad som behövs och krävs för att bemöta ditt barn. Ta hjälp av bup el barnhabiliteringen, det bör finnas ngn form av familjecentral i kommunen med psykolog eller spec ped eller socionom som kan verka som föräldrastöd om du behöver...

Tänk på att barnet har rätt att bli bemött som den den  är...Min son säger att Man skall vara den man är...         

Svar på tråden Utreda igen? Ang autism