Inlägg från: Muffins i magen |Visa alla inlägg
  • Muffins i magen

Kvinnlig präst som är med en gift man? Vad händer?

Ja du, prästen riskerar att bli av med jobbet och sin prästtitel. En präst bör aldrig uppträda på ett sådant sätt som skadar hennes anseende som präst. Det är något man är kallad att vara och vigs till, alltså inget vanligt 24/7-timmars jobb, även om jag personligen anser att fritid är av yttersta vikt för att orka med vilket arbete som helst. Däremot måste man faktiskt tänka till ett par gånger extra vad man gör på fritiden. Det är inte ok att inleda ett förhållande med en gift person, och sedan det som är ännu värre att de träffades just som de gjorde, en konfident i beroendeställning... Hoppsan Kerstin! säger jag bara...

• Muffins i magen

Ja jag sa inte att hon definitivt BLIR av med jobbet, men risken finns. Utgången kan mycket väl bli så att hon blir varnad och förflyttad till annan församling. Men konsekvenser kommer det bli om det kommer ut.
    Svenska kyrkan har blivit rätt duktiga på att ta tag i såna här situationer och ge det följder, just för att visa att en präst inte ska bete sig olämpligt eftersom prästerna och hela kyrkans förtroende tar stryk.

Svar på tråden Kvinnlig präst som är med en gift man? Vad händer?